Droga tylko dla autobusów. Buspasy na coraz większej liczbie ulic

Już niedługo autobusy miejskie sprawniej pojadą Puławską w Warszawie. Ratusz zapowiada, że wkrótce na odcinku od ulicy Pileckiego do granicy miasta zostanie wytyczony buspas. Na takie rozwiązania drogowe stawiają też inne miasta.

Publikacja: 07.09.2022 15:27

W Krakowie jest obecnie 35,08 km buspasów i wspólnych pasów autobusowo tramwajowych

W Krakowie jest obecnie 35,08 km buspasów i wspólnych pasów autobusowo tramwajowych

Foto: adobestock

- Przy projektowaniu nowych rozwiązań stawiamy na wydzielone z ruchu ogólnego trasy komunikacji zbiorowej. Przykładem może być realizowana obecnie trasa tramwajowo-autobusowa na Nowy Dwór czy projektowana trasa na Jagodno – mówi Marcin Obłoza z wrocławskiego ratusza.

Puławska uprzywilejowana dla komunikacji miejskiej

W ubiegły wtorek drogowcy dostali pozwolenie na oddanie do użytku nowego odcinka trasy S7 Warszawa Lotnisko - Lesznowola. I jeszcze tego samego dnia z nowej trasy skorzystali kierowcy.

Na nową arterię przeniosła się część pojazdów, które wcześniej jeździły ulicą Puławską. A dzięki temu można już zrealizować zapowiadany od dawna buspas. Powstanie wzdłuż ulicy Puławskiej na odcinku od granicy miasta do ulicy rtm. W. Pileckiego.

- Puławska to bardzo ważna trasa dla Warszawskiego Transportu Publicznego. Jeździ nią osiem linii autobusowych, a w ciągu godziny w godzinach szczytu na przystankach zatrzymują się 24 autobusy, które codziennie przewożą niemal 140 tys. osób – podaje stołeczny ratusz.

Przyznaje, że zdarzały się dni, gdy czas przejazdu w kierunku Mokotowa był nawet dwa razy dłuższy niż wynikałoby to z rozkładu.

Czytaj więcej

Strajku w łódzkim MPK nie będzie, ale podwyżki płac sfinansują pasażerowie

Nowy buspas to będzie na łącznie ok. 10 km trasy w dwóch kierunkach, po której będą mogły się nim poruszać tylko pojazdy komunikacji miejskiej oraz dopuszczone pojazdy m.in. taksówki i motocykle.

W Warszawie jest obecnie ponad 76 km wydzielonych pasów dla komunikacji miejskiej. Dodatkowo niektóre odcinki ulic (np. fragmenty Traktu Królewskiego, ulicy. św. Wincentego na odcinku Matki Teresy z Kalkuty - Niwa) są dostępne wyłącznie lub przede wszystkim dla autobusów.

Od 2020 roku buspasami mogą jeździć nie tylko autobusy, taksówki, ale też karetki oraz motocykle. Te ostatnie tylko na tych specjalnie oznaczonych.

Autobusy jeżdżą po nich na czas

Na terenie Łodzi jest wyznaczonych 30,37 km pasów przeznaczonych wyłącznie dla pojazdów komunikacji miejskiej, w tym 10,12 km buspasów oraz 20,25 km pasów autobusowo-tramwajowych. W tym roku nie wprowadzono żadnego nowego.

- Niemniej jednak nie wykluczamy wprowadzania kolejnych odcinków buspasów oraz pasów autobusowo-tramwajowych w nadchodzących latach – zapowiada łódzki ratusz.

Czytaj więcej

Zielone torowiska w miastach. I będzie ich coraz więcej

Z kolei w Krakowie jest obecnie 35,08 km buspasów i wspólnych pasów autobusowo tramwajowych (w tym 3,34 km buspasów tymczasowych). - W tym roku powstał tylko buspas tymczasowy na ul. Nowohuckiej i Powstańców Śląskich - w sumie 1,45 km – mówi Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

Urzędnik zapowiada, że miasto aktualnie pracuje nad różnymi wariantami w zakresie nowych buspasów. I to zarówno  tymczasowych, które wyznaczane są podczas remontów czy inwestycji oraz o stałych buspasach. – Każdy z nich musi zostać pozytywnie zaopiniowany – mówi krakowski urzędnik.

I dodaje, że na przykładzie buspasu na ul. Kamieńskiego, można śmiało powiedzieć, że przejazd autobusem po tym fragmencie ulicy jest o 60-70 proc. szybszy jak przed wprowadzeniem takiego rozwiązania.

Dobre rozwiązanie na czas remontów

We Wrocławiu typowe buspasy funkcjonują m.in. na ul. Krzywoustego, ul. Podwale, ul. Krakowskiej czy ul. Suchej. - Sukcesywnie realizowane było również wydzielanie torowisk tramwajowych z ruchu ogólnego – mówi Marcin Obłoza z wrocławskiego ratusza.

- Wydzielenie torowisk i buspasów znacznie eliminuje opóźnienia w poruszaniu się komunikacją miejską i tym samym skraca czas przejazdu tramwajami i autobusami – dodaje.

We Wrocławiu część wydzielonych torowisk tramwajowych z dopuszczonym ruchem autobusowym została udostępniona do poruszania się nimi pojazdom taxi, Policji czy Pogotowia Ratunkowego.  - Wybrane zostały te fragmenty pasów, na których nie występuje kolizja z obsługą przystanków tramwajowych czy autobusowych, a skrzyżowania na trasie umożliwiają zgodny z przepisami przejazd torowiskiem tramwajowym innych pojazdów niż tramwaje – podaje Marcin Obłoza.

Jak podaje stołeczny ratusz, buspasy to także dobre rozwiązanie na czas remontów i inwestycji. W stolicy  będą one wytyczone w rejonie prowadzonych prac przy budowie linii tramwajowej do Wilanowa. Powstanie 2,5 km buspasów, które pomogą autobusom przewieźć pasażerów w podobnym czasie jak obecnie. Wytyczone zostaną na ulicach Belwederskiej, Dolnej i Puławskiej.

- Przy projektowaniu nowych rozwiązań stawiamy na wydzielone z ruchu ogólnego trasy komunikacji zbiorowej. Przykładem może być realizowana obecnie trasa tramwajowo-autobusowa na Nowy Dwór czy projektowana trasa na Jagodno – mówi Marcin Obłoza z wrocławskiego ratusza.

Puławska uprzywilejowana dla komunikacji miejskiej

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Inwestycje
Najlepsze samorządowe inwestycje dwóch dekad Polski w Unii Europejskiej
Inwestycje
Lokalne inwestycje finansowane z funduszy UE. "Nie mamy powodów do kompleksów"
Inwestycje
Wznowiono budowy dróg. Wiemy, w których regionach inwestycje będą największe
Inwestycje
Kraków rewitalizuje forty. Zyskują nowe, czasem zaskakujące funkcje
Inwestycje
Ostre zakręty i korki. Szukają miejsca dla nowej drogi pod Krakowem