Jeden bilet na różne środki transportu. Rozwiązanie oczekiwane przez pasażerów

Będzie jeden bilet na komunikację miejską i lokalną kolej w Krakowie. Z podobnych rozwiązań już od dawna korzystają mieszkańcy innych metropolii.

Publikacja: 08.09.2022 15:00

Najpóźniej od 1 czerwca 2023 roku Kraków wraz z Kolejami Małopolskimi chce wprowadzić zintegrowany b

Najpóźniej od 1 czerwca 2023 roku Kraków wraz z Kolejami Małopolskimi chce wprowadzić zintegrowany bilet

Foto: Longfin Media

- Dzięki współpracy Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu z Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego pasażerowie transportu lokalnego organizowanego przez ZTM Poznań mogą podróżować pociągami Kolei Wielkopolskich i POLREGIO w granicach Poznania na podstawie ważnego biletu okresowego w strefie A zapisanego na Poznańskiej Elektronicznej Karcie Aglomeracyjnej (PEKA) – mówi Bartosz Trzebiatowski, rzecznik poznańskiego ZTM.

Więcej przystanków

Kraków, idąc śladami pozostałych większych aglomeracji, chce wprowadzić bilet zintegrowany, który umożliwi łączenie przejazdów środkami komunikacji miejskiej i pociągami kolei aglomeracyjnej.

- Aktualnie jesteśmy na etapie przedstawiania propozycji ceny biletu metropolitalnego. Najpóźniej od 1 czerwca 2023 roku Kraków wraz z Kolejami Małopolskimi chce wprowadzić zintegrowany bilet – zapowiada Kamil Popiela z krakowskiego magistratu.

W ramach porozumienia miasto wspólnie z Urzędem Marszałkowskim będą honorować bilety komunikacji miejskiej podczas podróży koleją aglomeracyjną oraz bilety kolei aglomeracyjnej podczas podróży środkami komunikacji zbiorowej. 

Czytaj więcej

Dla samorządów rower ma dziś znaczenie. Jak będzie w czasie kryzysu?

Kraków po raz kolejny wraca do prac nad biletem aglomeracyjnym, bo przybywa tam przystanków kolejowych, ale też samo miasto rozrasta się, a na jego peryferiach powstaje coraz więcej osiedli.

Władzom miasta zależy, by cena takiego biletu była atrakcyjna dla mieszkańców. Podobnie jak w innych aglomeracjach. W przypadku aglomeracji katowickiej koszt takiego biletu to 159 zł, w przypadku aglomeracji poznańskiej koszt to 119 zł. W aglomeracji warszawskiej koszt zintegrowanego biletu to 99 zł. 

- W krakowskiej integracji biletowej koszt biletu na I strefę dla mieszkańców Krakowa wyniósłby 109 zł. Tę propozycję musza zaakceptować miejscy radni – podaje Kamil Popiela.

W mieście i poza nim

Z takiego zintegrowanego biletu od dawna mogą korzystać mieszkańcy innych metropolii. Choćby Warszawy, czy Śląska.

W Poznaniu taki bilet upoważnia do korzystania z przejazdów pociągami Kolei Wielkopolskich i Polregio i obejmuje stacje z nazwą Poznań oraz Kiekrz.

- Poza możliwością przejazdów pociągami na bilecie okresowym ZTM na terenie Poznania, funkcjonuje także oferta wspólnego biletu Bus-Tramwaj-Kolej, obejmująca znacznie większy obszar – mówi Bartosz Trzebiatowski.

Czytaj więcej

Więcej pociągów na Śląsku. Będą dodatkowe tory przez aglomerację katowicką

Bilet Bus-Tramwaj-Kolej jest to kolejowy, imienny bilet miesięczny, który obowiązuje na obszarze około 50 kilometrów od Poznania w pociągach osobowych Kolei Wielkopolskich i Polregio, a także uprawnia do podróżowania liniami organizowanymi przez ZTM Poznań.

Już dziesięć lat temu wprowadziły go Przewozy Regionalne wspólnie z Kolejami Wielkopolskimi oraz Zarządem Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Korzysta coraz więcej osób

W Łodzi nie ma osobnego biletu aglomeracyjnego. Od kwietnia 2017 roku  funkcjonuje tam  wzajemne honorowanie biletów lokalnego transportu zbiorowego w Łodzi oraz biletów strefowych przewoźników kolejowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i Polregio.

- W momencie wprowadzenia tego biletu został wycofany bilet dla strefy "0" w ramach oferty pod nazwą "Wspólny Bilet Aglomeracyjny" funkcjonujący od 2014 roku – podał łódzki Urząd Miasta.

W Łodzi honorowane są wszystkie bilety czasowe i okresowe  komunikacji miejskiej bądź przewoźników kolejowych ogólnie dostępne. - Bez względu na to czy pasażer korzysta tylko z komunikacji autobusowej/tramwajowej czy też z kolejowej - wykupuje ten sam bilet – podaje Urząd Miasta Łodzi.

Urzędnicy podają, że dostrzegają systematyczny wzrost zainteresowania podróżami pociągami w granicach miasta na podstawie biletów komunikacji miejskiej i odwrotnie - w autobusach i tramwajach pojawia się coraz więcej pasażerów podróżujących na podstawie biletów kolejowych.

- Dzięki współpracy Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu z Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego pasażerowie transportu lokalnego organizowanego przez ZTM Poznań mogą podróżować pociągami Kolei Wielkopolskich i POLREGIO w granicach Poznania na podstawie ważnego biletu okresowego w strefie A zapisanego na Poznańskiej Elektronicznej Karcie Aglomeracyjnej (PEKA) – mówi Bartosz Trzebiatowski, rzecznik poznańskiego ZTM.

Więcej przystanków

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Bez polskiego prawa jazdy nie będą wozić pasażerów
Transport
Strefa czystego transportu w Krakowie: będzie, ale później
Materiał partnera
Budownictwo neutralne dla klimatu
Transport
Skoro są dopłaty do e-aut, to czemu nie do e-rowerów?
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Transport
Climate Classic Gdańsk 2024: Rowerzyści pojechali dla klimatu
Transport
Nowy przewoźnik może wyrzucić Polregio z torów na Zachodnim Pomorzu