- Dzięki współpracy Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu z Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego pasażerowie transportu lokalnego organizowanego przez ZTM Poznań mogą podróżować pociągami Kolei Wielkopolskich i POLREGIO w granicach Poznania na podstawie ważnego biletu okresowego w strefie A zapisanego na Poznańskiej Elektronicznej Karcie Aglomeracyjnej (PEKA) – mówi Bartosz Trzebiatowski, rzecznik poznańskiego ZTM.
Więcej przystanków
Kraków, idąc śladami pozostałych większych aglomeracji, chce wprowadzić bilet zintegrowany, który umożliwi łączenie przejazdów środkami komunikacji miejskiej i pociągami kolei aglomeracyjnej.
- Aktualnie jesteśmy na etapie przedstawiania propozycji ceny biletu metropolitalnego. Najpóźniej od 1 czerwca 2023 roku Kraków wraz z Kolejami Małopolskimi chce wprowadzić zintegrowany bilet – zapowiada Kamil Popiela z krakowskiego magistratu.
W ramach porozumienia miasto wspólnie z Urzędem Marszałkowskim będą honorować bilety komunikacji miejskiej podczas podróży koleją aglomeracyjną oraz bilety kolei aglomeracyjnej podczas podróży środkami komunikacji zbiorowej.
Czytaj więcej
Infrastruktura dla rowerów jest coraz lepsza, ale jej rozbudowę wyhamuje kryzys gospodarczy.
Kraków po raz kolejny wraca do prac nad biletem aglomeracyjnym, bo przybywa tam przystanków kolejowych, ale też samo miasto rozrasta się, a na jego peryferiach powstaje coraz więcej osiedli.
Władzom miasta zależy, by cena takiego biletu była atrakcyjna dla mieszkańców. Podobnie jak w innych aglomeracjach. W przypadku aglomeracji katowickiej koszt takiego biletu to 159 zł, w przypadku aglomeracji poznańskiej koszt to 119 zł. W aglomeracji warszawskiej koszt zintegrowanego biletu to 99 zł.
- W krakowskiej integracji biletowej koszt biletu na I strefę dla mieszkańców Krakowa wyniósłby 109 zł. Tę propozycję musza zaakceptować miejscy radni – podaje Kamil Popiela.
W mieście i poza nim
Z takiego zintegrowanego biletu od dawna mogą korzystać mieszkańcy innych metropolii. Choćby Warszawy, czy Śląska.
W Poznaniu taki bilet upoważnia do korzystania z przejazdów pociągami Kolei Wielkopolskich i Polregio i obejmuje stacje z nazwą Poznań oraz Kiekrz.
- Poza możliwością przejazdów pociągami na bilecie okresowym ZTM na terenie Poznania, funkcjonuje także oferta wspólnego biletu Bus-Tramwaj-Kolej, obejmująca znacznie większy obszar – mówi Bartosz Trzebiatowski.
Czytaj więcej
Krótszy czas przejazdu, pociągi co kilkanaście minut, 130 nowych przystanków – takie korzyści przyniesie mieszkańcom śląskiej aglomeracji budowa Kolei Metropolitalnej.
Bilet Bus-Tramwaj-Kolej jest to kolejowy, imienny bilet miesięczny, który obowiązuje na obszarze około 50 kilometrów od Poznania w pociągach osobowych Kolei Wielkopolskich i Polregio, a także uprawnia do podróżowania liniami organizowanymi przez ZTM Poznań.
Już dziesięć lat temu wprowadziły go Przewozy Regionalne wspólnie z Kolejami Wielkopolskimi oraz Zarządem Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Korzysta coraz więcej osób
W Łodzi nie ma osobnego biletu aglomeracyjnego. Od kwietnia 2017 roku funkcjonuje tam wzajemne honorowanie biletów lokalnego transportu zbiorowego w Łodzi oraz biletów strefowych przewoźników kolejowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i Polregio.
- W momencie wprowadzenia tego biletu został wycofany bilet dla strefy "0" w ramach oferty pod nazwą "Wspólny Bilet Aglomeracyjny" funkcjonujący od 2014 roku – podał łódzki Urząd Miasta.
W Łodzi honorowane są wszystkie bilety czasowe i okresowe komunikacji miejskiej bądź przewoźników kolejowych ogólnie dostępne. - Bez względu na to czy pasażer korzysta tylko z komunikacji autobusowej/tramwajowej czy też z kolejowej - wykupuje ten sam bilet – podaje Urząd Miasta Łodzi.
Urzędnicy podają, że dostrzegają systematyczny wzrost zainteresowania podróżami pociągami w granicach miasta na podstawie biletów komunikacji miejskiej i odwrotnie - w autobusach i tramwajach pojawia się coraz więcej pasażerów podróżujących na podstawie biletów kolejowych.