Województwo warmińsko-mazurskie może pochwalić się pierwszą oddaną do ruchu obwodnicą wybudowana w ramach ogłoszonego przez rząd w kwietniu 2021 r. programu budowy 100 obwodnic. To niespełna 2-kilometrowa obwodnica Smolajn w ciągu drogi krajowej 51. Usprawni nie tylko układ komunikacyjny w samej miejscowości, ale pozwoli zwiększyć bezpieczeństwo i przepustowość w ruchu regionalnym i dalekobieżnym. Droga 51 w tym rejonie stanowi bowiem północy wylot z Olsztyna w kierunku granicy państwa.
Smolajny to dopiero sam początek programu obwodnicowego, który ma być realizowany do końca obecnej dekady. Mimo że na etapie realizacji, tj. po podpisaniu umów na projektowanie i budowę, jest 14 obwodnic o łącznej długości ok. 113,9 km, to w trakcie robót budowlanych są na razie tylko trzy: 8,5-kilometrowa obwodnica Brzezia w województwie pomorskim w ciągu drogi krajowej nr 25, blisko 6,5-kilometrowa obwodnica Lipska na Mazowszu oraz prawie 12-kilometrowa obwodnica Wąchocka w województwie świętokrzyskim.
Czytaj więcej
Blisko 2,6 tys. nowych dróg jest przygotowywane obecnie do budowy – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Najbliżej oddania jest ta pierwsza – otwarcie zaplanowano na pierwszą połowę przyszłego roku. Obwodnica pozwoli ominąć Brzezie od południowego zachodu i wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miejscowości. Istniejąca droga krajowa nr 25 prowadząca przez Brzezie jest wąska. Uniemożliwia wybudowanie nawet chodników bez wyburzeń wielu budynków. W ramach programu obwodnicowego na Pomorzu zaplanowano w sumie 5 przedsięwzięć będących dopiero na etapie przygotowania: prócz obwodnicy Brzezia powstaną jeszcze obwodnice: Człuchowa, Słupska i Kobylnicy, Starogardu Gdańskiego oraz Sztumu.
Pozostałe dwie budowane obecnie w ramach programu obwodnice maja być włączone do ruchu w 2024 r. – obwodnica Lipska w pierwszej połowie, Wąchocka dopiero w drugiej. Za to jeszcze w obecnym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad spodziewa się wydania decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej (ZRID) pozwalających uruchomić budowę kolejnych 5 obwodnic: Gostynia (17,3 km), Grzymiszewa (1,4 km), Żodynia (3,3 km), Gryfina (5,6 km) i Szczecinka (4,3 km). Natomiast w roku przyszłym decyzje ZRID maja być wydane dla kolejnych 6 obwodnic: Strzelec Krajeńskich (7,3 km), Pułtuska (19,8 km), Suchowoli (15,1 km), Sztabina (4,2 km), Koźmian Wielkopolskich (5,9 km) oraz Strykowa (3,1 km). - Pozostałych 85 obwodnic jest na różnym etapie prac przygotowawczych nad dokumentacją – poinformowała „Rzeczpospolitą” GDDKiA.