Do ruchu włączony zostanie fragment trasy pomiędzy Chwaszczynem i Żukowem. Oddana do ruchu zostanie również obwodnica Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20, która połączy się z drogą ekspresową S7 na węźle Żukowo.
Budowa całej obwodnicy podzielona jest na dwa zadania: Chwaszczyno - Żukowo oraz Żukowo - Gdańsk Południe. Na obu odcinkach trwają prace wykończeniowe oraz układana jest masa bitumiczna. Drugi fragment trasy, od Żukowa do Gdańska ma być otwarty w połowie września. Obecnie w rejonie węzła Gdańsk Południe, odkąd jesienią ub. roku wprowadzono zmiany w organizacji ruchu, kierowcy poruszają się wykorzystaniem zewnętrznych łącznic.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej odsunie od miast ruch tranzytowy
Nowa metropolitalna obwodnica połączy południową obwodnicę Gdańska i Trasę Kaszubską, tworząc zewnętrzną obwodnicę w stosunku do już istniejącej w ciągu S6, która w sezonie letnim kompletnie się zatyka. Ponadto na przebudowanym węźle Gdańsk Południe można będzie zjechać w kierunku autostrady A1, co zapewni kierowcom skomunikowanie z centralną i południową częścią kraju.
Czytaj więcej
Na początku II kwartału 2025 r. w projektowaniu lub w trakcie budowy było 105 odcinków szybkich t...
Nowa trasa odsunie od miast ruch tranzytowy. W rezultacie usprawniony zostanie układ komunikacyjny całego Pomorza Gdańskiego, umożliwiając szybki, regionalny i międzyregionalny tranzyt z ominięciem Trójmiasta, a zarazem poprawiając dostępność transportową regionu. Przedsięwzięcie jest bardzo kosztowne – budowa 32 kilometrów OMT pochłonie blisko 2,9 mld zł. Początkowo OMT miała powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Jednak państwo nie znalazło chętnych do angażowania prywatnego kapitału w tego rodzaju inwestycję. W rezultacie jest budowana z pieniędzy Krajowego Funduszu Drogowego.