Nowe obwodnice wyprowadzą ruch tranzytowy z mniejszych miast

Ogłoszony pięć lat temu i wart 28 mld zł program budowy 100 obwodnic, przyniósł do tej pory wyjątkowo skromne efekty.

Publikacja: 19.02.2025 17:41

Obwodnica zmniejsza ruch w mieście i poprawia bezpieczeństwo

Obwodnica zmniejsza ruch w mieście i poprawia bezpieczeństwo

Foto: UM Zielona Góra

Od połowy lutego można korzystać z obwodnicy Strzelec Krajeńskich w ciągu drogi krajowej 22. Budowa ok. 7 km jednojezdniowej, dwupasowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) kosztowała ponad 77 mln zł. Obwodnica zmniejszy ruch w mieście i poprawi bezpieczeństwo, ponadto skróci czas podróży z Gorzowa Wielkopolskiego do Wałcza i dalej w kierunku Pomorza Gdańskiego.

To jedna z inwestycji rządowego programu budowy 100 obwodnic, ogłoszonego na początku 2020 r. i zaplanowanego na 10 lat. Wyceniony na 28 mld zł program ma wyprowadzić ruch z zatłoczonych miast i usprawnić tego rodzaju inwestycje, które wcześniej ślimaczyły się nawet ponad dekadę. Na razie efekty są jednak bardzo skromne.

Jakie efekty rządowego programu budowy 100 obwodnic?

W 2022 r. oddano do ruchu 2-kilometrową obwodnicę Smolajn w województwie warmińsko-mazurskim oraz niespełna 9 km obwodnicy Brzezia na Pomorzu, w ubiegłym roku doszły jeszcze dwie obwodnice w Wielkopolsce: Grzymiszewa w czerwcu oraz Strykowa w sierpniu, a także obwodnica Gryfina w województwie zachodniopomorskim w grudniu.

Dopiero w tym roku gotowych obwodnic będzie więcej. W województwie lubuskim jest już gotowa obwodnica Strzelec Krajeńskich, w lubelskim ma być gotowa obwodnica Dzwoli, na Mazowszu – obwodnice Lipska i Pułtuska. Na Podlasiu zaplanowano włączenie do ruchu obwodnic Suchowoli i Sztabina, w województwie świętokrzyskim – Wąchocka, w wielkopolskim – Koźmina Wielkopolskiego, Gostynia i Żodynia, a na Zachodnim Pomorzu – Szczecinka.

Czytaj więcej

Jedenaście obwodnic miast zostanie oddanych w 2025 r.

Inne trasy są na różnym etapie przygotowań bądź realizacji. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ma już oferty na budowę obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22, a także oferty na zaprojektowanie i budowę niemal 10-kilometrowej obwodnicy Kostrzyna nad Odrą w ciągu DK31. Z kolei w pierwszej dekadzie lutego podpisano umowę na prace przygotowawcze dla obwodnicy Słubic.

Jest także decyzja środowiskowa dla budowy 3-kilometrowej obwodnicy Łącka w ciągu DK60. Dzięki niej z miasta wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 60 pomiędzy Płockiem a Kutnem. Poprawią się również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego odbywającego się wokół Warszawy. Droga stanowi bowiem alternatywny objazd aglomeracji stołecznej po północnej stronie pomiędzy drogą S8 a autostradą A1. Nowa trasa będzie również uzupełnieniem zbudowanej już obwodnicy Gostynina.

Obwodnice szansą dla miast położonych poza głównymi szlakami komunikacyjnymi

Na Mazowszu powstanie w sumie dziewięć obwodnic. Prócz obwodnic Lipska i Pułtuska (ich wykonawcy wystąpili z roszczeniami oczekując wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych pieniędzy), kolejnych siedem jest na etapie przygotowania dokumentacji projektowej albo studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Dwie obwodnice mają już decyzję środowiskową. W listopadzie 2022 r. GDDKiA uzyskała ją dla obwodnicy Skaryszewa. Obecnie prowadzone jest postępowanie przetargowe na jej projekt i realizację. Natomiast w styczniu 2025 r. wydana została decyzja środowiskowa dla obwodnicy Zwolenia.

Na Dolnym Śląsku podpisana została umowa na realizację obwodnicy Głogowa w ciągu DK12. To pierwsza z siedmiu inwestycji w regionie w ramach programu obwodnicowego, która wkracza w fazę realizacji. Zaprojektuje i wybuduje ją firma Strabag za 798 mln zł. Pozostałe sześć obwodnic jest na etapie prac przygotowawczych. Obwodnice Milicza, Międzyborza, Legnicy i Kaczorowa oczekują na wydanie decyzji środowiskowych, które zatwierdzą ich ostateczny przebieg. Natomiast obwodnice Oławy i Złotego Stoku są na etapie opracowywania studium-techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, pozwalającego wybrać optymalny wariant przebiegu trasy.

Czytaj więcej

Nowe drogi poprawią mobilność regionów

Obwodnice, jakie powstaną w ramach programu, będą w większości drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Największa część z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe.

Obwodnice mają być szansą przede wszystkim dla miast położonych poza głównymi szlakami komunikacyjnymi. Tam, gdzie nie biegną drogi ekspresowe i autostrady, inwestycje w budowę obwodnic nie miały do tej pory priorytetu, choć mogłyby radykalnie odciążyć miejski ruch i poprawić bezpieczeństwo mieszkańców.

Od połowy lutego można korzystać z obwodnicy Strzelec Krajeńskich w ciągu drogi krajowej 22. Budowa ok. 7 km jednojezdniowej, dwupasowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) kosztowała ponad 77 mln zł. Obwodnica zmniejszy ruch w mieście i poprawi bezpieczeństwo, ponadto skróci czas podróży z Gorzowa Wielkopolskiego do Wałcza i dalej w kierunku Pomorza Gdańskiego.

To jedna z inwestycji rządowego programu budowy 100 obwodnic, ogłoszonego na początku 2020 r. i zaplanowanego na 10 lat. Wyceniony na 28 mld zł program ma wyprowadzić ruch z zatłoczonych miast i usprawnić tego rodzaju inwestycje, które wcześniej ślimaczyły się nawet ponad dekadę. Na razie efekty są jednak bardzo skromne.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Inwestycje
Jak budować nowe spalarnie? "Najważniejszy jest podział ryzyk"
Inwestycje
Gminy, w których jest szansa na zrównoważony rozwój
Inwestycje
Blisko pół miliarda zł na samorządowe inwestycje na Warmii i Mazurach
Inwestycje
Jedenaście obwodnic miast zostanie oddanych w 2025 r.
Inwestycje
Kolej odmraża wielkie projekty deweloperskie. Ruszy budowa Warszawy Gdańskiej