Reklama

Nowe obwodnice wyprowadzą ruch tranzytowy z mniejszych miast

Ogłoszony pięć lat temu i wart 28 mld zł program budowy 100 obwodnic, przyniósł do tej pory wyjątkowo skromne efekty.

Publikacja: 19.02.2025 17:41

Obwodnica zmniejsza ruch w mieście i poprawia bezpieczeństwo

Obwodnica zmniejsza ruch w mieście i poprawia bezpieczeństwo

Foto: UM Zielona Góra

Od połowy lutego można korzystać z obwodnicy Strzelec Krajeńskich w ciągu drogi krajowej 22. Budowa ok. 7 km jednojezdniowej, dwupasowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) kosztowała ponad 77 mln zł. Obwodnica zmniejszy ruch w mieście i poprawi bezpieczeństwo, ponadto skróci czas podróży z Gorzowa Wielkopolskiego do Wałcza i dalej w kierunku Pomorza Gdańskiego.

To jedna z inwestycji rządowego programu budowy 100 obwodnic, ogłoszonego na początku 2020 r. i zaplanowanego na 10 lat. Wyceniony na 28 mld zł program ma wyprowadzić ruch z zatłoczonych miast i usprawnić tego rodzaju inwestycje, które wcześniej ślimaczyły się nawet ponad dekadę. Na razie efekty są jednak bardzo skromne.

Jakie efekty rządowego programu budowy 100 obwodnic?

W 2022 r. oddano do ruchu 2-kilometrową obwodnicę Smolajn w województwie warmińsko-mazurskim oraz niespełna 9 km obwodnicy Brzezia na Pomorzu, w ubiegłym roku doszły jeszcze dwie obwodnice w Wielkopolsce: Grzymiszewa w czerwcu oraz Strykowa w sierpniu, a także obwodnica Gryfina w województwie zachodniopomorskim w grudniu.

Dopiero w tym roku gotowych obwodnic będzie więcej. W województwie lubuskim jest już gotowa obwodnica Strzelec Krajeńskich, w lubelskim ma być gotowa obwodnica Dzwoli, na Mazowszu – obwodnice Lipska i Pułtuska. Na Podlasiu zaplanowano włączenie do ruchu obwodnic Suchowoli i Sztabina, w województwie świętokrzyskim – Wąchocka, w wielkopolskim – Koźmina Wielkopolskiego, Gostynia i Żodynia, a na Zachodnim Pomorzu – Szczecinka.

Czytaj więcej

Jedenaście obwodnic miast zostanie oddanych w 2025 r.
Reklama
Reklama

Inne trasy są na różnym etapie przygotowań bądź realizacji. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ma już oferty na budowę obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22, a także oferty na zaprojektowanie i budowę niemal 10-kilometrowej obwodnicy Kostrzyna nad Odrą w ciągu DK31. Z kolei w pierwszej dekadzie lutego podpisano umowę na prace przygotowawcze dla obwodnicy Słubic.

Jest także decyzja środowiskowa dla budowy 3-kilometrowej obwodnicy Łącka w ciągu DK60. Dzięki niej z miasta wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 60 pomiędzy Płockiem a Kutnem. Poprawią się również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego odbywającego się wokół Warszawy. Droga stanowi bowiem alternatywny objazd aglomeracji stołecznej po północnej stronie pomiędzy drogą S8 a autostradą A1. Nowa trasa będzie również uzupełnieniem zbudowanej już obwodnicy Gostynina.

Obwodnice szansą dla miast położonych poza głównymi szlakami komunikacyjnymi

Na Mazowszu powstanie w sumie dziewięć obwodnic. Prócz obwodnic Lipska i Pułtuska (ich wykonawcy wystąpili z roszczeniami oczekując wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych pieniędzy), kolejnych siedem jest na etapie przygotowania dokumentacji projektowej albo studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Dwie obwodnice mają już decyzję środowiskową. W listopadzie 2022 r. GDDKiA uzyskała ją dla obwodnicy Skaryszewa. Obecnie prowadzone jest postępowanie przetargowe na jej projekt i realizację. Natomiast w styczniu 2025 r. wydana została decyzja środowiskowa dla obwodnicy Zwolenia.

Na Dolnym Śląsku podpisana została umowa na realizację obwodnicy Głogowa w ciągu DK12. To pierwsza z siedmiu inwestycji w regionie w ramach programu obwodnicowego, która wkracza w fazę realizacji. Zaprojektuje i wybuduje ją firma Strabag za 798 mln zł. Pozostałe sześć obwodnic jest na etapie prac przygotowawczych. Obwodnice Milicza, Międzyborza, Legnicy i Kaczorowa oczekują na wydanie decyzji środowiskowych, które zatwierdzą ich ostateczny przebieg. Natomiast obwodnice Oławy i Złotego Stoku są na etapie opracowywania studium-techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, pozwalającego wybrać optymalny wariant przebiegu trasy.

Czytaj więcej

Nowe drogi poprawią mobilność regionów

Obwodnice, jakie powstaną w ramach programu, będą w większości drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Największa część z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe.

Reklama
Reklama

Obwodnice mają być szansą przede wszystkim dla miast położonych poza głównymi szlakami komunikacyjnymi. Tam, gdzie nie biegną drogi ekspresowe i autostrady, inwestycje w budowę obwodnic nie miały do tej pory priorytetu, choć mogłyby radykalnie odciążyć miejski ruch i poprawić bezpieczeństwo mieszkańców.

Inwestycje
Remonty i modernizacje dróg z rządowego funduszu. Kto planuje inwestycje?
Inwestycje
Nadjeżdża krakowskie metro. Budowa będzie mniej uciążliwa dla mieszkańców?
Inwestycje
Bliżej realizacji ważnej inwestycji na Pomorzu. Więcej pociągów pojedzie na Hel
Inwestycje
Zatrzymać wodę deszczową. Jak miasta przygotowują się do zmian klimatycznych
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Inwestycje
Zielone tory? To dziś niemal norma
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama