Od połowy lutego można korzystać z obwodnicy Strzelec Krajeńskich w ciągu drogi krajowej 22. Budowa ok. 7 km jednojezdniowej, dwupasowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) kosztowała ponad 77 mln zł. Obwodnica zmniejszy ruch w mieście i poprawi bezpieczeństwo, ponadto skróci czas podróży z Gorzowa Wielkopolskiego do Wałcza i dalej w kierunku Pomorza Gdańskiego.
To jedna z inwestycji rządowego programu budowy 100 obwodnic, ogłoszonego na początku 2020 r. i zaplanowanego na 10 lat. Wyceniony na 28 mld zł program ma wyprowadzić ruch z zatłoczonych miast i usprawnić tego rodzaju inwestycje, które wcześniej ślimaczyły się nawet ponad dekadę. Na razie efekty są jednak bardzo skromne.
Jakie efekty rządowego programu budowy 100 obwodnic?
W 2022 r. oddano do ruchu 2-kilometrową obwodnicę Smolajn w województwie warmińsko-mazurskim oraz niespełna 9 km obwodnicy Brzezia na Pomorzu, w ubiegłym roku doszły jeszcze dwie obwodnice w Wielkopolsce: Grzymiszewa w czerwcu oraz Strykowa w sierpniu, a także obwodnica Gryfina w województwie zachodniopomorskim w grudniu.
Dopiero w tym roku gotowych obwodnic będzie więcej. W województwie lubuskim jest już gotowa obwodnica Strzelec Krajeńskich, w lubelskim ma być gotowa obwodnica Dzwoli, na Mazowszu – obwodnice Lipska i Pułtuska. Na Podlasiu zaplanowano włączenie do ruchu obwodnic Suchowoli i Sztabina, w województwie świętokrzyskim – Wąchocka, w wielkopolskim – Koźmina Wielkopolskiego, Gostynia i Żodynia, a na Zachodnim Pomorzu – Szczecinka.
Czytaj więcej
Rządowy program budowy 100 obwodnic podsumowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).