Przykładem jest Kraków, gdzie w 2022 r. nakłady na transport w porównaniu z obecnym rokiem zwiększą się o przeszło 40 mln zł. Miasto planuje je na poziomie 772 mln zł, podczas gdy na obecny rok plan zakładał 729 mln zł. W ramach miejskich inwestycji strategicznych realizowana będzie budowa Trasy Wolbromskiej, rozbudowa ulic: Igołomskiej, Kocmyrzowskiej, 29 Listopada i Łokietka, a także budowa linii tramwajowych: Krowodrza Górka – Górka Narodowa, ul. Meissnera –Mistrzejowice, Krowodrza Górka – Azory. Do tego dojdzie modernizacja torowisk i budowa węzła przesiadkowego wraz z parkingiem P&R „Bronowice” i terminalem autobusowym.

Duże znaczenie dla realizacji inwestycji tramwajowych ma zwiększenie o 33 mln zł unijnego dofinansowania. Dzięki temu w ramach budowy linii szybkiego tramwaju do Górki Narodowej powstaną trzy parkingi typu Park&Ride, które umożliwią pozostawienie samochodu oraz kontynuację podróży transportem zbiorowym. Władze Krakowa zakładają, że nowa linia wraz z węzłem przesiadkowym poprawi dostępność komunikacyjną północnych obszarów miasta. 

Czytaj więcej

Budżety miast na 2022 r. Będą inwestycje, ale też większe deficyty

Około 1,5 mld zł wyda na organizację transportu zbiorowego Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. W budżecie także wydatki na rozwój i integrację systemów utrzymujących komunikację pasażerską. Metropolia pracuje nad uruchomieniem zmodernizowanej wersji systemu płatności online za bilety autobusowe i tramwajowe. W budżecie zaplanowano także 44 mln zł na wkłady własne dla inwestycji kolejowych, zgłoszonych w ramach rządowego programu Kolej Plus.

Rekordowe, warte 917,7 mln zł wydatki na transport przewidział w przyszłorocznym budżecie zarząd województwa dolnośląskiego. Nakłady na projekty drogowe i kolejowe będą o blisko 194 mln wyższe niż w roku 2020. Według branżowego serwisu TransInfo, największe wydatki będą dotyczyć linii kolejowych, na które przeznaczono przeszło 358 mln zł. W ramach wieloletniego projektu przeprowadzona zostanie m.in. rewitalizacja linii nr 345 i 308 na odcinku Mysłakowice –  Kowary – Kamienna Góra, rewitalizacja linii nr 372 Bojanowo – Góra Śląska, elektryfikacja mijanki kolejowej na linii 326 Wrocław Psie Pole – Trzebnica oraz rewitalizacja linii pomiędzy Srebrną Górą i Bielawą.

- Będziemy rewitalizować przejęte już przez województwo dolnośląskie linie kolejowe m.in. odcinki Duninów - Chocianów, Chojnów - Rokitki czy też Gryfów Śląski - Mirsk-Świeradów-Zdrój. Na przyszły rok przeznaczymy też pieniądze na wyczekiwaną inwestycję, jaką będzie rewitalizacja układu torowego w obrębie stacji Wrocław Świebodzki – zapowiada Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa cytowany przez TransInfo.

Czytaj więcej

Jednak nie będzie ograniczeń w komunikacji. "Rząd nas posłuchał"

Natomiast w projektach drogowych zaplanowano modernizację dróg wojewódzkich nr 324 na odcinku Niechlów – Załęcze oraz nr 340 na odcinku Ścinawa – Oleśnica. W 2022 r. ruszy także kolejny etap budowy obwodnicy Dzierżoniowa w ciągu drogi wojewódzkiej nr 382. W planach jest ponadto kontynuacja projektu Trasy Sudeckiej, Wschodniej Obwodnicy Wrocławia czy budowa Obwodnicy Krzeczyna Wielkiego.

Samorządowcy podkreślają, że problemem będzie nie tylko spadek wpływów, ale także ceny. Według Krzysztofa Strzałkowskiego, burmistrza warszawskiej dzielnicy Wola, budżet na rok 2022 jest bardzo trudny z uwagi na powszechną drożyznę. - Kolejne przetargi na utrzymanie m.in. dróg przynoszą kilkudziesięcioprocentowe wzrosty cen, a zakres usług wcale nie będzie większy - powiedział Strzałkowski. To może wymusić podwyżki cen biletów w miejskiej komunikacji. Przykładowo wzrost cen prądu dla warszawskiego metra oznacza wydatki w przyszłym roku większe aż o 86 proc.

Radni Warszawy przeznaczyli ponad 2,5 mld zł na przyszłoroczne inwestycje. Najwięcej pieniędzy pochłonie dokończenie metra na Targówek i Bielany – ponad pół miliarda zł. 250 mln zł będą kosztowały inwestycje tramwajowe. Wśród zaplanowanych w budżecie wydatków jest wiele inwestycji dla lokalnego transportu publicznego, jak dokończenie budowy II linii metra, budowa połączenia ul. Światowida z ul. Modlińską czy budowa parkingu strategicznego Park&Ride „Żerań PKP".