Przykładem jest Kraków, gdzie w 2022 r. nakłady na transport w porównaniu z obecnym rokiem zwiększą się o przeszło 40 mln zł. Miasto planuje je na poziomie 772 mln zł, podczas gdy na obecny rok plan zakładał 729 mln zł. W ramach miejskich inwestycji strategicznych realizowana będzie budowa Trasy Wolbromskiej, rozbudowa ulic: Igołomskiej, Kocmyrzowskiej, 29 Listopada i Łokietka, a także budowa linii tramwajowych: Krowodrza Górka – Górka Narodowa, ul. Meissnera –Mistrzejowice, Krowodrza Górka – Azory. Do tego dojdzie modernizacja torowisk i budowa węzła przesiadkowego wraz z parkingiem P&R „Bronowice” i terminalem autobusowym.
Duże znaczenie dla realizacji inwestycji tramwajowych ma zwiększenie o 33 mln zł unijnego dofinansowania. Dzięki temu w ramach budowy linii szybkiego tramwaju do Górki Narodowej powstaną trzy parkingi typu Park&Ride, które umożliwią pozostawienie samochodu oraz kontynuację podróży transportem zbiorowym. Władze Krakowa zakładają, że nowa linia wraz z węzłem przesiadkowym poprawi dostępność komunikacyjną północnych obszarów miasta.
Czytaj więcej
Samorządowcy nie chcą, by przez Polski Ład mocno ucierpiała jakość usług i inwestycje. Wybierają raczej wysoki deficyt i zadłużenie. Na dłużą metę tak się jednak nie da.
Około 1,5 mld zł wyda na organizację transportu zbiorowego Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. W budżecie także wydatki na rozwój i integrację systemów utrzymujących komunikację pasażerską. Metropolia pracuje nad uruchomieniem zmodernizowanej wersji systemu płatności online za bilety autobusowe i tramwajowe. W budżecie zaplanowano także 44 mln zł na wkłady własne dla inwestycji kolejowych, zgłoszonych w ramach rządowego programu Kolej Plus.
Rekordowe, warte 917,7 mln zł wydatki na transport przewidział w przyszłorocznym budżecie zarząd województwa dolnośląskiego. Nakłady na projekty drogowe i kolejowe będą o blisko 194 mln wyższe niż w roku 2020. Według branżowego serwisu TransInfo, największe wydatki będą dotyczyć linii kolejowych, na które przeznaczono przeszło 358 mln zł. W ramach wieloletniego projektu przeprowadzona zostanie m.in. rewitalizacja linii nr 345 i 308 na odcinku Mysłakowice – Kowary – Kamienna Góra, rewitalizacja linii nr 372 Bojanowo – Góra Śląska, elektryfikacja mijanki kolejowej na linii 326 Wrocław Psie Pole – Trzebnica oraz rewitalizacja linii pomiędzy Srebrną Górą i Bielawą.