Tajemniczy klient, czyli jak oceniani są urzędnicy

Ankiety wśród mieszkańców czy wysłanie tzw. tajemniczego klienta – tak samorządy badają jakość obsługi mieszkańców w urzędach.

Publikacja: 17.11.2021 18:50

Badania jakości obsługi mieszkańców w urzędach prowadzi się często metodą ankietową

Badania jakości obsługi mieszkańców w urzędach prowadzi się często metodą ankietową

Foto: adobestock

- Najwyższe oceny mieszkańców dotyczą takich kategorii, jak: wygląd i ubiór, uprzejmość, kompetencje, pomaganie i doradzanie, komunikatywność oraz spójność udzielanych informacji. Z kolei obszarem, który wymaga wdrożenia zmian, jest brak odpowiedniej liczby miejsc parkingowych, a w następnej kolejności możliwość komunikowania się z urzędem przez telefon – przyznaje krakowski magistrat.

Napisz w ankiecie, jak zostałeś obsłużony…

Kilka dni temu Urząd Miasta Krakowa poprosił mieszkańców o wypełnienie krótkiej ankiety, której wyniki pomogą ocenić poziom zadowolenia z jakości obsługi.

– Takie badanie jest realizowane corocznie. Pierwsze było zaplanowane na IV kwartał 2020 roku, z uwagi jednak na obostrzenia wprowadzane w ramach walki z pandemią COVID-19, a następnie zmianę organizacji pracy Urzędu Miasta i zamknięciem go dla bezpośredniej obsługi klientów, nie zostało przeprowadzone w zaplanowanym terminie – podaje Joanna Dubiel z krakowskiego magistratu. Termin zmieniono na pierwsze półrocze.

Czytaj więcej

Siła lokalnych wspólnot. Akcja samorządowców na Facebooku

Wzięło w nim udział ponad 800 respondentów, z czego 800 uczestniczyło w badaniu realizowanym w budynkach UMK – w 11 wydziałach i 21 punktach, a 34 respondentów wypełniło kwestionariusz dostępny na stronach internetowych.

– W tegorocznej edycji mieszkańcy pracę Urzędu Miasta Krakowa ocenili na 4,41 (w skali ocen od 1 do 5), co jest najwyższą wartością od początku prowadzonych badań. Oznacza to, że krakowianie deklarują wysoki poziom satysfakcji z jakości obsługi - mówi Marta Nowak, dyrektor magistratu.

…Albo wypełnij kwestionariusz

Także w Poznaniu przeprowadzane jest badanie poziomu satysfakcji klienta metodą ankietową. - Kwestionariusz jest dostępny we wszystkich punktach obsługi mieszkańców w urzędzie, a także dodatkowo w postaci elektronicznej – mówi Barbara Dziczkaniec, zastępczyni dyrektora Wydziału Organizacyjnego Urzędu Miasta Poznania.

Dodaje, że wyróżniono w nim pięć aspektów pracy urzędników wpływających na poziom satysfakcji. Zaliczono do nich: dostępność informacji, rzetelność informacji, atmosferę obsługi, skuteczność obsługi, terminowość realizacji usługi.

Czytaj więcej

Urzędnicy uczą się prostego języka, żeby ludzie ich rozumieli

- Dodatkowo ankieta została rozszerzona o pytania dotyczące postępowania etycznego, w ramach których klient może wyrazić swoje zdanie na temat postaw urzędników, tzn. praworządności, odpowiedzialności, jawności, równego traktowania oraz współpracy i uprzejmości w kontaktach z mieszkańcami – wylicza dyr. Dziczkaniec.

Dodaje, że poszczególne wydziały i jednostki miasta mogą przygotowywać również tzw. ankietę dedykowaną (specyficzną dla działalności poszczególnych jednostek).

Wyniki badań są opracowywane i raportowane podczas przeglądów zarządzania w wydziałach i niektórych miejskich jednostkach organizacyjnych po zakończeniu każdego półrocza. - Całość badań prezentowana jest także raz w roku na przeglądzie wykonywanym przez najwyższe kierownictwo urzędu. Analiza wyników służy m.in. planowaniu działań doskonalących – mówi dyr. Dziczkaniec.

Czasem sprawdza to podstawiony klient

Stołeczny ratusz od 2005 roku przeprowadza badania jakości obsługi mieszkańców metodą Tajemniczy Klient. - Monitoring odbywa się co roku, choć niestety, w związku z epidemią koronawirusa i ograniczeniami z tym związanymi, ostatnio nie mogliśmy przeprowadzić badania – przyznaje Marlena Salwowska z biura prasowego miasta.

Dodaje, że audyty urząd prowadzi zarówno w formie telefonicznych rozmów, jak i osobistych wizyt. - Wyniki pozwalają nam monitorować i podnosić jakość usług oraz dostarczają informacji, który aspekt obsługi wymaga poprawy. Dzięki temu widzimy też, jakie rozwiązania się sprawdzają. Sami urzędnicy dostają też informację zwrotną na temat swojej pracy - dodaje Marlena Salwowska.

Stołeczny ratusz podaje, że zgodnie z wynikami ostatniego badania ogólny poziom zadowolenia ze sposobu obsługi przez urzędnika zadeklarowało 94 proc.

 - W Urzędzie Miasta obowiązują również Standardy Obsługi Klienta (SOK). Są to uniwersalne zasady, które stosują wszyscy pracownicy podczas obsługiwania mieszkańców – dodaje urzędniczka.

Innym, ważnym narzędziem do monitorowania opinii warszawiaków o najważniejszych obszarach życia w stolicy jest również Barometr Warszawski. W badaniu z listopada 2019 r., blisko 90 proc. badanych dobrze oceniło jakość obsługi mieszkańców w urzędzie. 

Społeczności lokalne
Czy możliwe jest nowe życie dla małych szkół? Duże pieniądze dla samorządów
Społeczności lokalne
Orliki ożywiły sport najmłodszych, ale samorządowcy mają problemy przez hałas
Społeczności lokalne
Więcej samodzielnych decyzji samorządów w oświacie? Trwają negocjacje z rządem
Społeczności lokalne
Mieszkańcy polskich miast sadzą lasy
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Społeczności lokalne
Miasta oferują coraz więcej zniżek i usług dla seniorów