Prezydent Płocka: Używanie roweru daje wiele korzyści

Ważna jest odpowiednia infrastruktura, która pozwoli na bezpieczne korzystanie z dwóch kółek. Dlatego inwestujemy w jej rozwój – mówi Andrzej Nowakowski, prezydent Płocka.

Publikacja: 19.07.2022 19:28

Prezydent Płocka Andrzej Nowakowski jeździ na rowerze rekreacyjnie

Prezydent Płocka Andrzej Nowakowski jeździ na rowerze rekreacyjnie

Foto: mat. pras.

Niemal 68 km liczą ścieżki rowerowe w Płocku, kolejnych 14 km szlaki rowerowe. W tym roku przybędą kolejne? Czy jednak miasto ogranicza takie inwestycje?

System dróg rowerowych w naszym mieście stale się rozrasta. Staramy się budować je m.in. przy okazji modernizacji i remontów ulic w mieście. Także w tym roku powstaną kolejne kilometry takich dróg, np. na ul. Spółdzielczej, Raczkowizna czy Łukasiewicza.

Używanie roweru jako środka transportu daje wiele korzyści – zarówno dla środowiska naturalnego, jak i naszego zdrowia. Jednak sama świadomość tych pozytywów nie wystarczy.

Ważna jest odpowiednia infrastruktura, która pozwoli na bezpieczne korzystanie z dwóch kółek. Dlatego inwestujemy w jej rozwój. Ważna jest zarówno liczba dróg rowerowych, ale też to, że tworzą one spójny system, pozwalający dotrzeć do różnych rejonów miasta. I tak właśnie postępujemy w naszym mieście.

Sam pan często jeździ na rowerze? Ile średnio kilometrów tygodniowo.

Bardzo lubię tę formę aktywności, daje ona naprawdę dużo frajdy. Z reguły jeżdżę rekreacyjnie, choć zdarza mi się też dojeżdżać do pracy. W ciągu roku szkolnego jest to jednak utrudnione z powodu obowiązków rodzinnych, czyli dowożenia dzieci do szkoły. Trudno mi ustalić jakąś średnią tygodniową, bo jak mówię, zależy to od obowiązków, które mam w danym czasie do wykonania.

Czytaj więcej

Jeżdżę rowerem, bo: Krzysztof Kosiński, Jacek Wiśniowski, Piotr Rutkowski

Co panu daje taki sposób poruszania się po mieście? Jeździ pan na rowerze, bo…

Jeżdżę na rowerze nie tylko po mieście, ponieważ jest to świetny sposób na zapewnienie sobie codziennej dawki ruchu dla własnego zdrowia. Pozwala w przyjemny, ekologiczny i praktycznie bezkosztowy sposób spędzić aktywnie czas. A przede wszystkim jeżdżę na rowerze, bo lubię!

Dziesięć lat temu wystartował pan w ekologicznym wyścigu na 5 km, podczas którego sprawdzano, kto taką trasę pokona najszybciej: biegacz, rowerzysta, kierowca samochodu osobowego i miejski autobus. Pan był drugi. Dziś udałoby się szybciej dotrzeć do celu w takim wyścigu?

Mam nadzieję, że tak! Od tego czasu wybudowaliśmy tzw. magistralę rowerową, która połączyła osiedle Podolszyce, czyli miejsce, skąd startowaliśmy wówczas, z centrum miasta. Z pewnością miałoby to wpływ zarówno na czas, jak i komfort jazdy.

Czytaj więcej

Prezydent Kołobrzegu: Nasze trasy rowerowe cieszą się ogromnym zainteresowaniem

Wielu mieszkańców Płocka przesiada się na rowery? Namawia pan ich do tego?

Przy każdej okazji! Prowadzimy różne akcje popularyzujące jazdę na rowerze. Od kilku lat zapraszamy dzieci i młodzież płockich szkół do udziału w kampanii Rowerowy Maj. W tym roku wzięło w niej udział ponad 4,5 tys. uczniów z 15 podstawówek.

Zachęcaliśmy też do kręcenia kilometrów na rowerze w ramach rywalizacji o tytuł Rowerowej Stolicy Polski. Sądząc po statystykach sytemu roweru miejskiego i patrząc na ruch na drogach rowerowych, możemy śmiało powiedzieć, że w Płocku miłośników dwóch kółek jest coraz więcej.

Płocki rower miejski nadal cieszy się zainteresowaniem mieszkańców?

W ostatnim sezonie, tj. w 2021 r., 32 tys. zarejestrowanych użytkowników wypożyczyło rowery 214 tys. razy. Do wykorzystania mieli 550 rowerów na 55 stacjach. Z każdym rokiem przybywa użytkowników, a Płocki Rower Miejski cieszy się coraz większą popularnością. Jest to więc jak najbardziej potrzebne przedsięwzięcie, które będziemy kontynuować w kolejnych latach.

Niemal 68 km liczą ścieżki rowerowe w Płocku, kolejnych 14 km szlaki rowerowe. W tym roku przybędą kolejne? Czy jednak miasto ogranicza takie inwestycje?

System dróg rowerowych w naszym mieście stale się rozrasta. Staramy się budować je m.in. przy okazji modernizacji i remontów ulic w mieście. Także w tym roku powstaną kolejne kilometry takich dróg, np. na ul. Spółdzielczej, Raczkowizna czy Łukasiewicza.

Pozostało 90% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Rowerem przez Polskę
X Zlot Rowerów Towarowych Kraków 2024
Rowerem przez Polskę
To będzie rok pod znakiem roweru. Zwłaszcza elektrycznego
Rowerem przez Polskę
Więcej miejskich dróg rowerowych. Samorządy realizują kolejne inwestycje
Rowerem przez Polskę
Nie każdy dorosły jeździ rowerem. Ale zawsze może się nauczyć
Rowerem przez Polskę
Metrorower dojechał do 31 gmin. Rower w mieście może być lepszy od samochodu