Samorządy naprawiają tory

Władze samorządowe zarezerwowały na inwestycje kolejowe ponad 1,3 mld zł ze środków unijnych w ramach regionalnych programów operacyjnych. Kolejne 532 mln zł mają dołożyć PKP Polskie Linie Kolejowe

Publikacja: 20.07.2010 18:18

Inwestycje kolejowe w regionach

Inwestycje kolejowe w regionach

Foto: Rzeczpospolita

To głównie inwestycje, które mają poprawić dostępność wybranych miejscowości. – To linie lokalne, ale o znaczeniu państwowym – mówi Robert Kuczyński, rzecznik spółki PKP PLK. W sumie marszałkowie chcą wraz z PKP PLK zrealizować 24 inwestycje, których łączna wartość przekracza ponad 1,83 mld zł. Zmodernizowanych ma zostać 1123 km torów. – W tym roku rozpoczniemy realizację 20 projektów wartych ok. 1,2 mld zł. Kolejne cztery – w przyszłym – mówi Robert Kuczyński.

Średnia wartość jednego projektu to 76,5 mln zł.

Pieniądze na wybrane inwestycje pochodzą z regionalnych programów operacyjnych, wkład własny zapewnia PKP PLK, odpowiedzialna za zarządzanie torami. Znaczna część tych środków pochodzi z Funduszu Kolejowego – reszta ze środków własnych. Najwięcej – ponad 240 mln zł – warte są prace, które zostaną zrealizowane na terenie Wielkopolski; modernizacja torów na Warmii i Mazurach będzie kosztować 154 mln zł, a linii w województwie dolnośląskim i kujawsko-pomorskim – po 131 mln zł.

Najwięcej odcinków – sześć – zostanie wyremontowanych na terenie województwa lubelskiego. Ich łączna wartość to ok. 167 mln zł. Z kolei rekordzistą pod względem długości torów przeznaczonych do modernizacji przy wsparciu regionalnego programu operacyjnego jest Wielkopolska. Władze województwa zapewniły środki na współfinansowanie modernizacji 213 km linii.

[srodtytul]Nowe na torach[/srodtytul]

Na ustaleniu (wraz z PKP PLK) listy inwestycji i zapewnieniu części finansowania (70 – 80 proc.) zadanie samorządów się kończy. Zorganizowaniem przetargu i nadzorem inwestycji zajmuje się już państwowa spółka. – Odcinki, które mają być modernizowane, wybieraliśmy wraz z PKP PLK. Gminy przedstawiały swoje oczekiwania – mówi Władysław Husejko, marszałek województwa zachodniopomorskiego. Region chce zmodernizować tory z Wałcza – jednej z dwóch stolic powiatu – do Szczecina oraz połączyć lotnisko w Goleniowe ze Szczecinem i Kołobrzegiem.

– Największe projekty to m.in. modernizacja torów z Rzeszowa do Jasła i ze Stróża do Krościenka (woj. podkarpackie) o wartości 246 mln zł czy modernizacja helskiego korytarza transportowego (woj. pomorskie) za 181 mln zł – wylicza Kuczyński. Jak zapewnia – większość programów jest w przygotowaniu, na dofinansowanie części inwestycji zostały już podpisane umowy z marszałkami. Pierwsze – pod koniec zeszłego roku z władzami województw zachodniopomorskiego, wielkopolskiego i lubelskiego. A przetargi na wybór firm, które wyremontują samorządowe tory, zostały ogłoszone jeszcze pod koniec zeszłego roku.

Nowe tory z Poznania do Wągrowca mają kosztować prawie 175,2 mln zł, z tego wkład unijny to 76,83 proc. wartości inwestycji, czyli prawie 110 mln zł. Wartość drugiej inwestycji (Luboń

– Wolsztyn) to 118,6 mln zł, dofinansowanie z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego wyniesie 74,5 mln zł. Województwo lubuskie przyznało środki na modernizację trasy ze Zbąszynka do Zielonej Góry na trasie z Berlina do Poznania, a także na modernizację fragmentu torów z Tczewa do Kostrzynia i ze Zbąszynka do Gorzowa Wielkopolskiego. Wartość obu tych inwestycji to ponad 64 mln zł, wkład unijny wynosi prawie 39 mln zł.

[srodtytul]Dworce dla samorządów[/srodtytul]

Samorządy inwestują nie tylko w tory, ale i w dworce kolejowe. Korzystają z tego, że PKP SA chętnie oddaje swoje budynki w ich ręce. Od początku roku jednostki samorządu terytorialnego przejęły już 43 obiekty – albo nieodpłatnie, albo w zamian za umorzenie zaległości podatkowych PKP SA. W przypadku dworców czynnych, czyli takich, przy których zatrzymują się przewoźnicy kolejowi, warunkiem jest jednak, by w dalszym ciągu mogli z nich korzystać pasażerowie. Musi się więc znaleźć miejsce np. na poczekalnie, informację kolejową czy kasę (biletomat). Część budynku może zostać zagospodarowana w dowolny sposób, np. na przedszkole, sklep czy ośrodek kultury. Samorządy przejęły już m.in. wybudowany w 1868 roku dworzec w Namysłowie. Trwa jego remont. – Po remoncie siedzibę ma tam znaleźć, poza kasami biletowymi, biuro informacji turystycznej, straż miejska oraz inne instytucje samorządowe związane z promocją i turystyką gminy – wyjaśnia Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA.

Świdnica chce zmienić przejęty przez siebie obiekt w centrum przesiadkowe – ma ono powstać na bazie dworca kolejowego i autobusowego. Zabytkowy dworzec w Aleksandrowie Kujawskim z 1862 roku miasto przejęło dwa lata temu.

– Obecnie stara się przywrócić dawną świetność budynku poprzez organizowanie licznych imprez kulturalnych oraz sportowych w pomieszczeniach dworcowych – podsumowuje Wrzosek.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: [mail=a.stefanska@rp.pl]a.stefanska@rp.pl[/mail]

To głównie inwestycje, które mają poprawić dostępność wybranych miejscowości. – To linie lokalne, ale o znaczeniu państwowym – mówi Robert Kuczyński, rzecznik spółki PKP PLK. W sumie marszałkowie chcą wraz z PKP PLK zrealizować 24 inwestycje, których łączna wartość przekracza ponad 1,83 mld zł. Zmodernizowanych ma zostać 1123 km torów. – W tym roku rozpoczniemy realizację 20 projektów wartych ok. 1,2 mld zł. Kolejne cztery – w przyszłym – mówi Robert Kuczyński.

Pozostało 90% artykułu
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin