To głównie inwestycje, które mają poprawić dostępność wybranych miejscowości. – To linie lokalne, ale o znaczeniu państwowym – mówi Robert Kuczyński, rzecznik spółki PKP PLK. W sumie marszałkowie chcą wraz z PKP PLK zrealizować 24 inwestycje, których łączna wartość przekracza ponad 1,83 mld zł. Zmodernizowanych ma zostać 1123 km torów. – W tym roku rozpoczniemy realizację 20 projektów wartych ok. 1,2 mld zł. Kolejne cztery – w przyszłym – mówi Robert Kuczyński.
Średnia wartość jednego projektu to 76,5 mln zł.
Pieniądze na wybrane inwestycje pochodzą z regionalnych programów operacyjnych, wkład własny zapewnia PKP PLK, odpowiedzialna za zarządzanie torami. Znaczna część tych środków pochodzi z Funduszu Kolejowego – reszta ze środków własnych. Najwięcej – ponad 240 mln zł – warte są prace, które zostaną zrealizowane na terenie Wielkopolski; modernizacja torów na Warmii i Mazurach będzie kosztować 154 mln zł, a linii w województwie dolnośląskim i kujawsko-pomorskim – po 131 mln zł.
Najwięcej odcinków – sześć – zostanie wyremontowanych na terenie województwa lubelskiego. Ich łączna wartość to ok. 167 mln zł. Z kolei rekordzistą pod względem długości torów przeznaczonych do modernizacji przy wsparciu regionalnego programu operacyjnego jest Wielkopolska. Władze województwa zapewniły środki na współfinansowanie modernizacji 213 km linii.
[srodtytul]Nowe na torach[/srodtytul]