Szykuje się prawdziwa rewolucja w ochronie zabytków. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego pracuje nad zmianami do rozporządzenia w sprawie prowadzenia rejestru zabytków, krajowej, wojewódzkiej i gminnej ewidencji zabytków.
Samorządy chwalą zmiany. Widzą jednak pewne niedociągnięcia.
Wpis bez tajemnic
Projekt przewiduje, że samorządy będą miały obowiązek informować właściciela nieruchomości lub posiadacza zabytku o wpisie do wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków. W pierwszym wypadku obowiązek ten będzie ciążył na wójcie (burmistrzu, prezydencie miasta), w drugim na wojewódzkim konserwatorze zabytków. Zawiadomienie powinno dotrzeć do właściciela (posiadacza) zabytku nie później niż na 14 dni przed dokonaniem wpisu.
Miasta uważają, że rozwiązanie jest dobre. – Właściciele nieruchomości powinni mieć pełną świadomość objęcia opieką oraz ochroną konserwatorską swoich nieruchomości. Dzięki temu mają wiedzę, że zabytek, którym dysponują, jest dobrem kultury podlegającym ochronie prawnej. Wiedzą również o konieczności odbycia konsultacji z właściwym organem ochrony zabytków przed przystąpieniem do prac remontowo-budowlanych – wyjaśnia Natalia Skiepko, miejski konserwator zabytków w Zakopanem.
CZYTAJ TAKŻE: Przywracanie zabytkowych przestrzeni