Podróż na szelkach. Samorządy kupują nowe trolejbusy

Nie tylko nowe autobusy czy tramwaje kupują lokalne władze dla swoich przewoźników. W miastach, w których funkcjonuje taki rodzaj komunikacji, samorządy kupują nowe trolejbusy.

Publikacja: 23.05.2025 17:41

Dziewięć nowych trolejbusów kupuje Gdynia. Kilka dni temu miasto podpisało umowę w tej sprawie z fir

Dziewięć nowych trolejbusów kupuje Gdynia. Kilka dni temu miasto podpisało umowę w tej sprawie z firmą Solaris Bus & Coach, która jest jednym z największych producentów tego typu pojazdów

Foto: Wojciech Wrzesień

W Europie trolejbusy jeżdżą w ponad 150 miastach. Są cichsze i bardziej mobilne niż tramwaje, a przy tym bardziej ekologiczne niż spalinowe autobusy.

W Polsce zostały jedynie trzy działające systemy trolejbusowe: w Gdyni, Tychach i Lublinie, chociaż jeszcze całkiem niedawno było ich znacznie więcej. Tam, gdzie wciąż jeżdżą, odgrywają znaczącą rolę. I wkrótce pojawią się nowe pojazdy na "szelkach".

Gdynia kupuje nowe trolejbusy

Dziewięć nowych trolejbusów kupuje Gdynia. Kilka dni temu miasto podpisało umowę w tej sprawie z firmą Solaris Bus & Coach, która jest jednym z największych producentów tego typu pojazdów.  Jednocześnie miasto kupi osiem nowych autobusów elektrycznych. Za wszystkie pojazdy zapłaci niemal 70 mln zł brutto, za same trolejbusy - połowę tej kwoty.

- Finalnie miasto ze swojego budżetu nie zapłaci za nie ani złotówki. Dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (KPO) wynosi bowiem 100 proc. wartości zakupu trolejbusów i autobusów - przekazał Urząd Miasta w Gdyni.

Czytaj więcej

Mniejsze miasta też będą niedostępne dla starych gratów

Gdynia będzie musiała dołożyć natomiast do budowy infrastruktury do ładowania elektrobusów - tu udało się uzyskać 50 proc. dofinansowania.

Nowe trolejbusy trafią do Gdyni w przyszłym roku. - Będą to pojazdy z napędem bateryjnym, który będzie miał około 91 kWh, a więc z największymi bateriami, jakie posiadamy tutaj na zajezdni. Dzięki temu będą one mogły pokonać ok. 50 km bez sieci trakcyjnej – mówi Piotr Małolepszy, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.

Tychy czekają na dostawę, a Lublin myśli o inwestycjach

Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii jest 30 trolejbusów, z czego dwa są elektrobusami, czyli mogą pokonywać odcinki bez podłączenia do sieci trolejbusowej. Jeżdżą one na ośmiu liniach na terenie Tychów. A teraz komunikację trolejbusową w Tychach czeka rewolucja.

Pod koniec zeszłego roku została podpisana umowa na dostawę osiemnastu nowych trolejbusów. To największa w historii Tyskich Linii Trolejbusowych wymiana taboru. Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Środki z KPO pokryją 100 proc. kosztów zakupu nowych trolejbusów, czyli niemal 50 mln złotych. Dostawy rozpoczną się jesienią tego roku.

Czytaj więcej

Zwolniło tempo inwestycji w miejskie autobusy elektryczne

Do zakupu nowych trolejbusów szykuje się Lublin, który ma w swojej flocie 99 takich pojazdów. Na co dzień kursują na 13 liniach. - Ostatnia partia nowych trolejbusów dotarła do Lublina w 2021 r. Zakup tego taboru był współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju - mówi Monika Fisz z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie.

Urzędniczka przyznaje, że na razie miasta stawia na rozwój systemów pojazdów elektrycznych i wodorowych i nie zakłada dużych inwestycji dotyczących rozwoju trakcji trolejbusowej.

- Ale jeżeli Lublin uzyska fundusze to będziemy rozważać wydłużenie trakcji trolejbusowej tylko o krótkie odcinki do pętli czy węzłów, m.in. przy powstających dużych osiedlach mieszkaniowych - zapewnia Monika Fisz.

Czytaj więcej

Inteligentne miasta: Jak samorządy korzystają z nowych technologii

I dodaje, że w najbliższym czasie miejska spółka MPK Lublin ogłosi przetarg na zakup 20 trolejbusów o standardowej długości 12 metrów, niskopodłogowych i przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Zakup takich pojazdów będzie możliwy dzięki unijnemu dofinansowaniu z Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego. Kwota dofinansowania zakupu 20 trolejbusów wyniesie 47,6 mln zł.

- Lublin od lat rozwija zrównoważoną, ekologiczną komunikację oraz inwestuje w nowoczesny tabor, dzięki temu już dziś spełnia blisko 40 proc. próg udziału pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie, będąc w ścisłej czołówce systemów elektromobilnych w Polsce. Dla porównania ustawa o elektromobilności nakazuje spełnienie 30 proc. progu do 2028 roku - mówi przedstawicielka Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie.

W Europie trolejbusy jeżdżą w ponad 150 miastach. Są cichsze i bardziej mobilne niż tramwaje, a przy tym bardziej ekologiczne niż spalinowe autobusy.

W Polsce zostały jedynie trzy działające systemy trolejbusowe: w Gdyni, Tychach i Lublinie, chociaż jeszcze całkiem niedawno było ich znacznie więcej. Tam, gdzie wciąż jeżdżą, odgrywają znaczącą rolę. I wkrótce pojawią się nowe pojazdy na "szelkach".

Pozostało jeszcze 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Ruszył największy w Polsce system solarnych biletomatów
Transport
Zwolniło tempo inwestycji w miejskie autobusy elektryczne
Transport
Komplikacje z nowym systemem biletowym dla Warszawy
Transport
Miasta bez kolei są wykluczone komunikacyjnie. Ale sytuacja powoli się poprawia
Transport
Drożeją bilety w miejskiej komunikacji. Podwyżki nawet o kilkadziesiąt procent