Samorządy inwestują w infrastrukturę i komunikację

Rozmachu nie ma, ale nie będzie się też czego wstydzić – tak w skrócie można podsumować planowane w tym roku przez lokalne władze inwestycje.

Publikacja: 04.08.2024 12:56

W Krakowie do dokończenia jest wiele już rozpoczętych inwestycji, m.in. nowa trasa tramwaju do Mistr

W Krakowie do dokończenia jest wiele już rozpoczętych inwestycji, m.in. nowa trasa tramwaju do Mistrzejowic

Foto: tramwajdomistrzejowic.pl

W większości przypadków gminy zainwestują lub już zainwestowały w infrastrukturę i komunikację, dostosowując plany do budżetów.

– Z częścią inwestycji czekamy na uruchomienie środków z Krajowego Funduszu Odbudowy (KPO). Mowa tu m.in. o budowie linii tramwajowej Cichy Kącik–Azory, przebudowie ulicy Starowiślnej czy Trasie Balickiej – mówi Kamil Popiela z biura prasowego krakowskiego magistratu.

Więcej na tramwaje

Kraków w tym roku będzie inwestował dość skromnie. Jak wyjaśnia Kamil Popiela, na ten rok miasto ze względu na ograniczony budżet nie zaplanowało wielu nowych inwestycji, jednak sytuacja może się zmienić, gdy zostaną odblokowane środki z KPO. Do dokończenia pozostaje też wiele już rozpoczętych działań, m.in. nowa trasa tramwaju do Mistrzejowic, która ma skrócić czas dojazdu do centrum.

To pierwszy tak duży projekt transportowy w Polsce realizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Z nowej trasy pasażerowie skorzystają w 2025 roku. Inną dużą inwestycją jest trwająca (i opóźniona) przebudowa ciągu komunikacyjnego z torowiskiem tramwajowym w ulicach Zwierzynieckiej i Kościuszki.

Czytaj więcej

Duże utrudnienia dla pasażerów. Najwięcej remontów w wakacje

W ostatnich latach na pracy nad miejską infrastrukturą, m.in. przywróceniem linii tramwajowych, skupiał się również Olsztyn. I w tym roku miasto nie zapomniało o działaniach infrastrukturalnych. Wśród największych są m.in. budowa około pięciokilometrowego odcinka ul. Nowobałtyckiej (szacowany koszt to 240 mln zł), budowa tunelu łączącego osiedla położone za torami z południową obwodnicą miasta wraz z uzbrojeniem nowych terenów przemysłowych.

– I oczywiście szeroko rozumiana inwestycja w ekotransport: kupno 20 autobusów elektrycznych wraz z ładowarkami, budowa i rozbudowa nowych przystanków i pętli autobusowych, urządzenie zieleni w dojściu do przystanków i pętli, kupno sześciu nowych tramwajów, a szacunkowa wartość całego zadania to ok. 300 mln złotych – wyjaśnia Patryk Pulikowski, rzecznik prasowy prezydenta Olsztyna.

Do kompleksowej modernizacji istniejącej sieci tramwajowej przygotowuje się samorząd Łodzi. W planach jest modernizacja sześciu tras tramwajowych, m.in. ul. Rzgowskiej od ul. Broniewskiego/Paderewskiego do pętli Kurczaki, w zakresie ulic: Zielonej, Legionów, Srebrzyńskiej i Konstantynowskiej wraz z węzłem Łódź Koziny i w ul. Warszawskiej od ronda Powstańców 1863 r. do ul. Wycieczkowej. Zadania te rozpoczną się jednak dopiero w przyszłym roku, obecnie miasto składa wnioski na dofinansowanie projektów.

Drogi i mosty

W tym roku natomiast Łódź zaplanowała przebudowę ul. Szczecińskiej od ul. Aleksandrowskiej do granicy miasta. Prace rozpoczną się lada moment, wartość inwestycji to ponad 87 mln zł. Po wakacjach prace powinny rozpocząć się także na ul. Śmigłego Rydza na odcinku od skrzyżowania z ul. Dąbrowskiego do skrzyżowania z ul. Broniewskiego i ul. Niższej na odcinku od skrzyżowania z ul. Broniewskiego do skrzyżowania z ul. Śląską. Wartość tej inwestycji to ponad 76 mln zł.

– Miasto prowadzi wybrane zadania inwestycyjne, rokrocznie dostosowując je do posiadanego budżetu. Mamy jednak świadomość, że dalsze inwestycje w Łodzi są konieczne i pozwolą na jej rozwój – deklaruje łódzki ratusz.

Poznań także nie wycofywał się z realizacji już zaplanowanych inwestycji. W przypadku niektórych modernizacji czy budów odsunięty został w czasie moment ich faktycznego rozpoczęcia, ale miasto przygotowało się do realizacji, np. wykonując pełną dokumentację projektową. W tym roku Poznań zaplanował m.in. budowę mostów pieszo-rowerowych na Warcie, budowę wiaduktów drogowych likwidujących kolizje z liniami kolejowymi, kontynuację budowy tramwaju w ulicy Ratajczaka, budowę węzłów przesiadkowych integrujących planowaną kolej obwodową miasta oraz zakup nowoczesnego taboru tramwajowego. – W planie budżetu na 2024 rok zapisano 1,28 mld zł na inwestycje. W 2023 roku było to 963 mln zł, a w 2022 roku 989 mln zł – podsumowuje Joanna Żabierek, rzeczniczka prasowa prezydenta Poznania.

Czytaj więcej

Kłopoty samorządów z inwestycjami z Polskiego Ładu

Na budowę i rozbudowę dróg zostanie także przeznaczona spora część budżetu Lublina. Największe zaplanowane w tym roku inwestycje to m.in. budowa przedłużenia ul. Lubelskiego Lipca ’80 (budowa trwa, będzie kosztowała 96,3 mln zł ), budowa przedłużenia ul. Węglarza (inwestycja w realizacji, koszt 48,7 mln zł), rozbudowa ul. Wallenroda (koszt 13,3 mln zł) i Samsonowicza (koszt 24,3 mln zł) oraz przebudowa ul. Zorza (w realizacji, koszt 19,5 mln zł).

Warszawa w tegorocznym budżecie na transport i komunikację przeznaczyła 1,26 mld złotych. Modernizowane będą m.in. wiadukty drogowe nad ulica Paryską i rozbudowane wiadukty w ciągu Trasy Łazienkowskiej przy Agrykoli. W planach jest także budowa mostu pieszo-rowerowego nad Wisłą i poprawa układu drogowego na Białołęce. W kwocie budżetu przeznaczonej na komunikację mieszczą się też m.in. wydatki warszawskiego metra: projekt i budowa II linii metra, prace przygotowawcze i projektowe dla budowy III linii metra, I etap modernizacji I linii metra.

Pieniądze z KPO

Część samorządów czeka z rozpoczęciem inwestycji na uruchomienie środków z Krajowego Funduszu Odbudowy, jednak wiele z nich szuka dofinansowania z innych źródeł lub deklaruje, jak np. Gdańsk, że środki z KPO nie odgrywają istotnej roli w zwiększeniu skali projektów inwestycyjnych.

– W tym roku planujemy z KPO realizację zadań inwestycyjnych w ramach programu „Maluch+”. Planujemy w latach 2024–2026 utworzenie 548 nowych miejsc opieki dla dzieci do lat trzech w nowych lokalizacjach przy ulicy Jagatowskiej i Czerskiej (dla 250 dzieci) oraz w rejonie ulicy Macieja Kamieńskiego i ulicy Paganiniego w Gdańsku Suchaninie (dla 150 dzieci) – wyjaśnia Joanna Bieganowska z referatu prasowego biura prezydenta Gdańska. Z KPO będą też pochodzić środki na rozbudowę o 148 miejsc żłobków przy ulicach: Królewskie Wzgórze, Olsztyńskiej i Kolorowej.

Za pieniądze z KPO żłobek miejski planuje wybudować również Białystok. – Miasto złożyło wniosek o zwiększenie tej dotacji. Natomiast, jeśli chodzi o planowany budżet na inwestycje drogowe, to nie bierze on pod uwagę środków z KPO ze względu na niepewne terminy uruchomienia tych środków – wyjaśnia Agnieszka Błachowska z białostockiego magistratu.

Olsztyn z kolei środkami z KPO planuje dofinansować jedynie kupno tramwajów. – Niezależnie od KPO to zadanie i tak byłoby realizowane, lecz szukalibyśmy możliwości wsparcia w innych programach – mówi Patryk Pulikowski, rzecznik prasowy prezydenta Olsztyna.

W większości przypadków gminy zainwestują lub już zainwestowały w infrastrukturę i komunikację, dostosowując plany do budżetów.

– Z częścią inwestycji czekamy na uruchomienie środków z Krajowego Funduszu Odbudowy (KPO). Mowa tu m.in. o budowie linii tramwajowej Cichy Kącik–Azory, przebudowie ulicy Starowiślnej czy Trasie Balickiej – mówi Kamil Popiela z biura prasowego krakowskiego magistratu.

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Inwestycje
Szkolny dzwonek na placu budowy. Przeciąga się część wakacyjnych remontów
Inwestycje
W Małopolsce właśnie przybyło szybkich dróg
Inwestycje
Z myślą o najmłodszych. Miasta rewitalizują place zabaw
Inwestycje
Drogami wzdłuż Bałtyku pojedziemy szybciej. Ale część inwestycji ma opóźnienia
Inwestycje
Samorządowe wydatki przed inwestycjami w wiatr. Dołożą się do nich firmy?
Materiał Promocyjny
Citi Handlowy kontynuuje świetną ofertę dla tych, którzy preferują oszczędzanie na wysoki procent.