W ostatnich latach na pracy nad miejską infrastrukturą, m.in. przywróceniem linii tramwajowych, skupiał się również Olsztyn. I w tym roku miasto nie zapomniało o działaniach infrastrukturalnych. Wśród największych są m.in. budowa około pięciokilometrowego odcinka ul. Nowobałtyckiej (szacowany koszt to 240 mln zł), budowa tunelu łączącego osiedla położone za torami z południową obwodnicą miasta wraz z uzbrojeniem nowych terenów przemysłowych.
– I oczywiście szeroko rozumiana inwestycja w ekotransport: kupno 20 autobusów elektrycznych wraz z ładowarkami, budowa i rozbudowa nowych przystanków i pętli autobusowych, urządzenie zieleni w dojściu do przystanków i pętli, kupno sześciu nowych tramwajów, a szacunkowa wartość całego zadania to ok. 300 mln złotych – wyjaśnia Patryk Pulikowski, rzecznik prasowy prezydenta Olsztyna.
Do kompleksowej modernizacji istniejącej sieci tramwajowej przygotowuje się samorząd Łodzi. W planach jest modernizacja sześciu tras tramwajowych, m.in. ul. Rzgowskiej od ul. Broniewskiego/Paderewskiego do pętli Kurczaki, w zakresie ulic: Zielonej, Legionów, Srebrzyńskiej i Konstantynowskiej wraz z węzłem Łódź Koziny i w ul. Warszawskiej od ronda Powstańców 1863 r. do ul. Wycieczkowej. Zadania te rozpoczną się jednak dopiero w przyszłym roku, obecnie miasto składa wnioski na dofinansowanie projektów.
Drogi i mosty
W tym roku natomiast Łódź zaplanowała przebudowę ul. Szczecińskiej od ul. Aleksandrowskiej do granicy miasta. Prace rozpoczną się lada moment, wartość inwestycji to ponad 87 mln zł. Po wakacjach prace powinny rozpocząć się także na ul. Śmigłego Rydza na odcinku od skrzyżowania z ul. Dąbrowskiego do skrzyżowania z ul. Broniewskiego i ul. Niższej na odcinku od skrzyżowania z ul. Broniewskiego do skrzyżowania z ul. Śląską. Wartość tej inwestycji to ponad 76 mln zł.
– Miasto prowadzi wybrane zadania inwestycyjne, rokrocznie dostosowując je do posiadanego budżetu. Mamy jednak świadomość, że dalsze inwestycje w Łodzi są konieczne i pozwolą na jej rozwój – deklaruje łódzki ratusz.
Poznań także nie wycofywał się z realizacji już zaplanowanych inwestycji. W przypadku niektórych modernizacji czy budów odsunięty został w czasie moment ich faktycznego rozpoczęcia, ale miasto przygotowało się do realizacji, np. wykonując pełną dokumentację projektową. W tym roku Poznań zaplanował m.in. budowę mostów pieszo-rowerowych na Warcie, budowę wiaduktów drogowych likwidujących kolizje z liniami kolejowymi, kontynuację budowy tramwaju w ulicy Ratajczaka, budowę węzłów przesiadkowych integrujących planowaną kolej obwodową miasta oraz zakup nowoczesnego taboru tramwajowego. – W planie budżetu na 2024 rok zapisano 1,28 mld zł na inwestycje. W 2023 roku było to 963 mln zł, a w 2022 roku 989 mln zł – podsumowuje Joanna Żabierek, rzeczniczka prasowa prezydenta Poznania.