Kraków finalizuje najważniejszą w ostatnich latach inwestycję w miejskiej infrastrukturze – wartą ponad 800 mln złotych budowę Trasy Łagiewnickiej. W sobotę 27 sierpnia będą mogli nią przejechać pierwsi kierowcy, dwa dni później ruszy wybudowana tam nowa linia tramwajowa.
3,5-kilometrowa Trasa Łagiewnicka to pierwsza część najszerszej, III Obwodnicy Krakowa, która w przyszłości zostanie domknięta dwoma kolejnymi etapami: budową Trasy Pychowickiej oraz Trasy Zwierzynieckiej. Główne roboty budowlane Trasy Łagiewnickiej zostały ukończone już w czerwcu, po czym do zrealizowania pozostały drobne prace wykończeniowe. Od soboty ruch drogowy pomiędzy dzielnicami południowej części Krakowa będzie zdecydowanie sprawniejszy.
Czytaj więcej
Krakowski Rynek bez dorożek? Niewyobrażalne – powie większość mieszkańców i turystów. Bo dorożki, jak Sukiennice i gołębie na Rynku, to symbol miasta.
Większa część trasy, ponad 2 km, biegnie tunelami. Najdłuższy - pomiędzy Sanktuarium Jana Pawła II a Sanktuarium Bożego Miłosierdzia - liczy 700 metrów. Na tunelami powstał teren rekreacyjny z zielenią, alejami spacerowymi, ścieżkami rowerowymi, placami zabaw, boiskami i skateparkiem.
Nowa inwestycja była wyczekiwana nie tylko przez zmotoryzowanych mieszkańców miasta. Ułatwi komunikację z licznymi biurami przy ul. Grota Roweckiego oraz uniwersyteckim kampusem, a jednocześnie odciąży skrzyżowania w ciągu ulic Zakopiańskiej, Brożka, Ronda Matecznego oraz Grota Roweckiego, Brożka i Kapelanki.
Jeszcze w czasie planowania przedsięwzięcia mieszkańcy obawiali się podzielenia szybką drogą osiedli. Dlatego zdecydowano się zwiększyć długość odcinków prowadzonych pod ziemią. Dla odcinka w rejonie ul. Ruczaj, ze względu na brak możliwości poprowadzenia trasy w tunelu, powstała kładka rozpięta na wysokości ul. Pszczelnej i przebiegająca nad Trasą Łagiewnicką – by ułatwić pieszym jej przekraczanie. Inwestycja wymagała także zmiany biegu koryta rzeki Wilgi na odcinku kilkuset metrów, a także przebiegu niedalekiej linii kolejowej łączącej Kraków ze Skawiną.
Czytaj więcej
Pierwsza trasa z wartego 28 mld zł programu budowy 100 obwodnic została otwarta na Warmii i Mazurach.
Duże znaczenie dla usprawnienia publicznej komunikacji miała budowa wzdłuż Trasy Łagiewnickiej linii tramwajowej o prędkości projektowej 50 km/h. Powstał nowy odcinek łączący pętlę tramwajową na osiedlu Kurdwanów z istniejącą linią wzdłuż ulicy Zakopiańskiej. Dodatkowo przebudowano istniejący odcinek linii tramwajowej wzdłuż ul. Zakopiańskiej o długości przeszło pół kilometra. Trasą Łagiewnicką pojadą trzy tramwaje: nr 10, 11 i 50.
Na wybudowanie tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej przyjdzie jeszcze poczekać – na razie planowanie ich przebiegu zalicza opóźnienie. Znacznie wcześniej ma być gotowa Północna Obwodnica Krakowa, czyli droga ekspresowa S52. Będzie mieć 12,5 km długości i pobiegnie od węzła Modlnica do węzła Mistrzejowice, zapewniając kierowcom szybkie połączenie na kierunku wschód – zachód na północnej stronie miasta. Odciąży także III obwodnicę Krakowa z ruchu zewnętrznego. Tam również samochody pojadą tunelami. Powstają dwa: w Zielonkach o długości 653 metrów i w Batowicach o długości 496 metrów. Ten pierwszy umożliwi poprowadzenie obwodnicy Krakowa pod rzeką Prądnik. Tunel w Batowicach pozwoli na przejazd przez tamtejsze wzgórza.
Północna Obwodnica Krakowa według zapisów w kontrakcie powinna być gotowa w połowie 2023 r.