Kraków finalizuje najważniejszą w ostatnich latach inwestycję w miejskiej infrastrukturze – wartą ponad 800 mln złotych budowę Trasy Łagiewnickiej. W sobotę 27 sierpnia będą mogli nią przejechać pierwsi kierowcy, dwa dni później ruszy wybudowana tam nowa linia tramwajowa.

3,5-kilometrowa Trasa Łagiewnicka to pierwsza część najszerszej, III Obwodnicy Krakowa, która w przyszłości zostanie domknięta dwoma kolejnymi etapami: budową Trasy Pychowickiej oraz Trasy Zwierzynieckiej. Główne roboty budowlane Trasy Łagiewnickiej zostały ukończone już w czerwcu, po czym do zrealizowania pozostały drobne prace wykończeniowe. Od soboty ruch drogowy pomiędzy dzielnicami południowej części Krakowa będzie zdecydowanie sprawniejszy.

Czytaj więcej

Czy fiakrzy znikną z Krakowa?

Większa część trasy, ponad 2 km, biegnie tunelami. Najdłuższy - pomiędzy Sanktuarium Jana Pawła II a Sanktuarium Bożego Miłosierdzia - liczy 700 metrów. Na tunelami powstał teren rekreacyjny z zielenią, alejami spacerowymi, ścieżkami rowerowymi, placami zabaw, boiskami i skateparkiem. 

Nowa inwestycja była wyczekiwana nie tylko przez zmotoryzowanych mieszkańców miasta. Ułatwi komunikację z licznymi biurami przy ul. Grota Roweckiego oraz uniwersyteckim kampusem, a jednocześnie odciąży skrzyżowania w ciągu ulic Zakopiańskiej, Brożka, Ronda Matecznego oraz Grota Roweckiego, Brożka i Kapelanki.

Jeszcze w czasie planowania przedsięwzięcia mieszkańcy obawiali się podzielenia szybką drogą osiedli. Dlatego zdecydowano się zwiększyć długość odcinków prowadzonych pod ziemią. Dla odcinka w rejonie ul. Ruczaj, ze względu na brak możliwości poprowadzenia trasy w tunelu, powstała kładka rozpięta na wysokości ul. Pszczelnej i przebiegająca nad Trasą Łagiewnicką – by ułatwić pieszym jej przekraczanie. Inwestycja wymagała także zmiany biegu koryta rzeki Wilgi na odcinku kilkuset metrów, a także przebiegu niedalekiej linii kolejowej łączącej Kraków ze Skawiną.

Czytaj więcej

Rząd zapowiada budowę 100 obwodnic. Gotowa jest… jedna

Duże znaczenie dla usprawnienia publicznej komunikacji miała budowa wzdłuż Trasy Łagiewnickiej linii tramwajowej o prędkości projektowej 50 km/h. Powstał nowy odcinek łączący pętlę tramwajową na osiedlu Kurdwanów z istniejącą linią wzdłuż ulicy Zakopiańskiej. Dodatkowo przebudowano istniejący odcinek linii tramwajowej wzdłuż ul. Zakopiańskiej o długości przeszło pół kilometra. Trasą Łagiewnicką pojadą trzy tramwaje: nr 10, 11 i 50.

Na wybudowanie tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej przyjdzie jeszcze poczekać – na razie planowanie ich przebiegu zalicza opóźnienie. Znacznie wcześniej ma być gotowa Północna Obwodnica Krakowa, czyli droga ekspresowa S52. Będzie mieć 12,5 km długości i pobiegnie od węzła Modlnica do węzła Mistrzejowice, zapewniając kierowcom szybkie połączenie na kierunku wschód – zachód na północnej stronie miasta. Odciąży także III obwodnicę Krakowa z ruchu zewnętrznego. Tam również samochody pojadą tunelami. Powstają dwa: w Zielonkach o długości 653 metrów i w Batowicach o długości 496 metrów. Ten pierwszy umożliwi poprowadzenie obwodnicy Krakowa pod rzeką Prądnik. Tunel w Batowicach pozwoli na przejazd przez tamtejsze wzgórza.

Północna Obwodnica Krakowa według zapisów w kontrakcie powinna być gotowa w połowie 2023 r.