Powodem opóźnienia tej bardzo wyczekiwanej przez całe Pomorze Zachodnie inwestycji ma być wniosek wykonawcy o przesunięcie terminu zakończenia budowy z powodu pandemii, która skomplikowała harmonogram robót. Tymczasem choć jeszcze przez ponad rok do Świnoujścia będzie można dostać się tylko przeprawą promową, miasto postanowiło już wystawić promy na sprzedaż. Pod młotek pójdzie pięć jednostek: trzy karsibory oraz dwa bieliki. Po uruchomieniu tunelu dwa promy typu Bielik będą jeszcze pływać, ale już jako opcja dla pieszych oraz atrakcja dla turystów. Zostanie także jeden karsibór – „na wszelki wypadek”. – Chcę go zatrzymać, gdyby na przykład na kilka godzin tunel został wyłączony chociażby z racji przeglądu technicznego – mówi prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz, cytowany przez „Głos Szczeciński”.
Obecnie budowa tunelu jest zaawansowana w 60 proc. Trwa budowa wyjść ewakuacyjnych; aby je wykonać, trzeba przebić się przez obudowę tunelu. Umożliwia to zamrożenie gruntu. Od czterech tygodni ten proces jest prowadzony przy pierwszym z wykonywanych przejść, w drugim mrożenie rozpoczęło się kilkanaście dni temu. Kontynuowane są także prace przy zbrojeniu, deskowaniu i betonowaniu wsporników. Na wyspie Wolin prace wciąż koncentrują się w komorze odbiorczej.
Czytaj więcej
Już w przyszłym roku mieszkańcy wyspiarskiego Świnoujścia będą mogli korzystać ze stałego połączenia z lądem. Inwestycja budzi nieustanne zainteresowanie – mieszkańców i polityków.
Tunel do Świnoujścia to jedna ze strategicznych inwestycji na Pomorzu Zachodnim. Jego długość wyniesie prawie 1800 metrów, a z drogami dojazdowymi blisko 3200 metrów. Będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasmowa jezdnia. W najgłębszym miejscu znajduje się około 11 metrów pod dnem Świny, przy czym Świna ma w tym miejscu 13–15 metrów głębokości. W rezultacie tunel biegnie tam co najmniej 24 metry pod lustrem wody.
Przedsięwzięcie jest mocno skomplikowane, a przez to drogie. Przy łącznym koszcie inwestycji 914 mln zł, cena jednego kilometra wynosi prawie 269 mln zł. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Porr i Gulermak. W ramach projektu powstaje też układ drogowy łączący tunel z istniejącą siecią dróg – po stronie wyspy Wolin jest to rondo, natomiast po stronie wyspy Uznam odcinek drogi z placem manewrowym i skrzyżowaniem.