Zarazem skomplikowana, a przez to droga. Przy łącznym koszcie inwestycji 914 mln zł, cena jednego kilometra wynosi prawie 269 mln zł. Wykonawcą przedsięwzięcia jest konsorcjum firm Porr i Gulermak.

Tunel ma liczyć prawie 1800 metrów, a z drogami dojazdowymi blisko 3200 metrów. Będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. W najgłębszym miejscu znajdzie się około 11 metrów pod dnem Świny, przy czym Świna ma w tym miejscu ok. 13 – 15 metrów głębokości. W rezultacie tunel będzie biegł tam co najmniej 24 metry pod lustrem wody. Drążony jest maszyną TBM, która w miarę postępu wiercenia montuje poszczególne segmenty obudowy tunelu i równocześnie wyprowadza urobek poza tunel.

Zostało niecałe 500 metrów

Na początku sierpnia tunel miał długość 953 metrów.  Oznacza to, że jeszcze nieco ponad 500 metrów i będzie można zakończyć wiercenie. Maszyna TBM zarówno drąży tunel, usuwając urobek, jak i wykonuje obudowę tunelu z prefabrykowanych elementów – tubingów. Na każdy pierścień tunelu składa się osiem takich elementów, które powstają w specjalnie wykonanym zakładzie prefabrykacji. Wszystkie tubingi (6280) zostały już wykonane, część z nich zamontowano w tunelu, a pozostałe oczekują na swoją kolej na placach składowych. Teraz w zakładzie prefabrykacji będą powstawały elementy wewnętrznych konstrukcji tunelu.

CZYTAJ TAKŻE: Bez tunelu utkniemy w miejscu

W ubiegłym tygodniu sprawdzono narzędzia tnące i urabiające maszyny TBM, wymieniono część elementów. Po obu stronach cieśniny Świny prowadzone są roboty drogowe. Natomiast w komorze kończącej tunel prowadzone są przygotowania związane z demontażem TBM, gdy już zakończy drążenie.

Świnoujście to jedyne miasto w Polsce, które jest położone aż na 44 wyspach. Dwie największe z nich zamieszkane to Uznam i Wolin. W tej chwili jedynym połączeniem pomiędzy nimi, a poprzez wyspę Wolin także Uznamu z resztą Polski są dwie przeprawy promowe. Latem długie kolejki oczekiwania na przeprawę, odstraszają część turystów i psuja wizerunek miasta. Ze względu na przepustowość promów czas oczekiwania w okresie wakacyjnym sięga nawet kilku godzin. Natomiast w przypadku bardzo złej pogody zdarza się, że Świnoujście jest odcięte od reszty kraju.

Kilka minut zamiast kilku godzin

Po przewierceniu się na wyspę Wolin rozpocznie się kolejny etap prac. Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, inwestora zastępczego inwestycji, będzie wtedy wykonywana płyta, na której powstanie jezdnia. Pod nią zostanie umieszczona galeria ewakuacyjna oraz większość instalacji tunelu. Ważnym elementem będą również wyjścia awaryjne do galerii ewakuacyjnej wymagające przebicia się poza obudowę tunelu. Wykonane zostaną również systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu.

Wraz z ukończeniem tunelu jesienią 2022 r., zostanie zapewnione bezpośrednie połączenie między Uznam a polskim lądem. Czas przejazdu zostanie skrócony do zaledwie kilku minut, a także znacznie poprawi połączenie z polskimi kurortami wakacyjnymi na Pomorzu Zachodnim.

Tunel pod Świną będzie najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce. Obecnie najdłuższym tunelem drogowym w kraju jest gdański tunel pod Martwą Wisłą – ma 1377 metrów. Obecnie na sieci dróg krajowych budowanych jest 9 tuneli. Najbliżej oddania – w trzecim kwartale 2021 r. – jest tunel pod Ursynowem, stanowiący fragment Południowej Obwodnicy Warszawy. Jest dwunawowy, co oznacza, że każda z dwóch jezdni przebiega w osobnym tunelu. Obie jezdnie mają po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny o szerokości 3,75 metra.

Tuneli będzie więcej

Od marca 2017 r. trwa budowa 2-kilometrowego tunelu na zakopiance S7 pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą. Ruch pobiegnie dwoma komorami, w każdej w jedną stronę. Między komorami jest filar o szerokości 14 m. Prawą nitką poprowadzona zostanie jezdnia w kierunku Zakopanego. Lewą samochody pojadą w przeciwnym kierunku. Pozostałe części tuneli wykonane są w wykopie, który po ukończeniu prac zostanie zasypany. Ma być otwarty w przyszłym roku.

Za dwa lata będą gotowe tunele na drodze ekspresowej S1 – obwodnicy Węgierskiej Górki. To ważny odcinek na szlaku pomiędzy Bielskiem Białą i granicą ze Słowacją w rejonie Zwardonia. Obecnie przejazd drogą prowadzącą przez górskie miejscowości tworzy wąskie gardło na tej międzynarodowej trasie. Będą tam dwa tunele o długości 830 i 980 metrów.

W grudniu ub. roku rozpoczęło się drążenie pod masywem górskim na drodze S3 na odcinku pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą. Powstają tam dwa dwunawowe tunele: o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, oraz o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. Ten pierwszy będzie najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce. Będzie to dwunawowy tunel z jedniami o dwóch pasach ruchu (2 x 3,5 m i pasie awaryjnym (2,5 m).

Do najdłuższych ma należeć tunel ciągu drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. Będzie miał ok. 2250 m. Zaprojektowano go dla przekroju dwunawowego (dwie oddzielne nawy z przejściami poprzecznymi i przejazdem poprzecznym) rozdzielającego ruch w przeciwnych kierunkach.