Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło Program budowy 100 obwodnic 2020–2030. Przy okazji nie ustrzeżono się błędów, chwaląc się np. obwodnicami, które faktycznie nie powstały. W ramach obowiązującego nadal Programu budowy dróg krajowych (2014–2023) do końca 2019 roku powstały obwodnice wokół 15 miast. Celem jednak tego programu była rozbudowa sieci TEN-T. Natomiast program budowy obwodnic ma dotyczyć miejscowości poza wspomnianą siecią. Jego wartość wyceniono na 27,9 mld zł.
Są korzyści
Dla samorządów zarówno program budowy dróg krajowych, jak i program budowy obwodnic ma olbrzymią wartość. Ich realizacja przyczyni się do usprawnienia ruchu tranzytowego, rozdzieli ruch lokalny i regionalny od długodystansowego. Ponadto zwiększy bezpieczeństwo na drogach, wpłynie na redukcję hałasu w obszarach zabudowanych oraz na jakość powietrza. W sytuacji gdy obwodnice przejmą ruch tranzytowy, gminy zyskają też oszczędności na ich utrzymaniu. Budowa drogi krajowej w postaci obwodnicy nie wymaga zmiany miejscowego placu zagospodarowania przestrzennego. Co innego zjazdy z obwodnic, ale w tym przypadku gminy od dawna wyznaczyły ich przebieg w miejscowym planie.
CZYTAJ TAKŻE: Obwodnica niezgody
Jedna z planowanych obwodnic, w Opatowie, powstaje już kilkanaście lat. I tak długo też miasto protestowało przeciwko bezczynności rządu wobec konieczności jej budowy. Droga tranzytowa przebiegała bowiem tuż obok zabytków starego miasta. Z każdym przejeżdżającym co chwila tirem trzęsły się fundamenty i mury kamienic. Zagrożeniu mogła ulec Podziemna Trasa Turystyczna. Wiązał się z tym ruchem też ogromny hałas. Szansa na realizację obwodnicy pojawiła się, gdy jej projekt znalazł się w programie budowy dróg krajowych. – Będzie to oddalona od miasta zupełnie nowa droga ekspresowa S74. Pierwszy przetarg ma być rozstrzygnięty pod koniec 2020 roku, a nasz odcinek gotowy do 2024 roku – rzekł Grzegorz Gajewski, burmistrz Opatowa.
Nie tylko natężenie ruchu
Przy wyborze zadań do finansowania w ramach budowy 100 obwodnic GDDKiA wzięła pod uwagę natężenie ruchu, w tym ruchu ciężkiego, stan zaawansowania prac przygotowawczych danej inwestycji, stan bezpieczeństwa ruchu w miejscowościach liczony poziomem wypadkowości, poprawę dostępności połączeń z państwami sąsiednimi oraz konieczność zachowania zrównoważonego rozwoju wewnątrz kraju. Wszystkie 100 obwodnic będzie finansowane z Krajowego Funduszu Drogowego ulokowanego w Banku Gospodarstwa Krajowego. Na źródła KFD składają się dwie opłaty: paliwowa i elektroniczna. Staną się podstawą do zaciągania kredytów i pożyczek, głównie od międzynarodowych instytucji finansowych. Przewiduje się również emisję obligacji.