Siatka dróg lokalnych wciąż wymaga uzupełnień, remontów i modernizacji. To zadanie samorządów, które w 2018 r. przeznaczyły na ten cel prawie 8 proc. swoich wszystkich wydatków.
Brak dróg o wystarczająco dobrej nawierzchni w danym mieście czy gminie oznacza nie tylko obniżenie standardu życie lokalnej społeczności. Obniża to potencjał rozwojowy mieszkańców, którzy mogą mieć problemy np. z dojazdem do pracy, ale też potencjał rozwojowy samych miast i gmin. Niedostatecznie rozwinięta infrastruktura zniechęca choćby potencjalnych inwestorów, co skutkuje określonymi kosztami społecznymi w postaci braku nowych miejsc pracy, mniejszymi od możliwych wpływami do budżetów gmin, itp.
Dlatego nadrabianie zapóźnień także w dziedzinie infrastruktury drogowej jest od lat jednym z priorytetów polityki władz lokalnych. Pod względem wydatków na ten cel rok 2018 można zaliczyć do udanych. W sumie miasta i gminy uwzględnione w Rankingu Samorządów 2019, na budowę i utrzymanie dróg przeznaczyły aż 15,1 mld zł. To o 3,6 mld zł więcej niż w 2017 r. oraz o 6,1 mld zł więcej niż w 2016 r.
CZYTAJ TAKŻE: Ranking Samorządów 2019: Rekordowe inwestycje
Największymi inwestorami w tym obszarze są miasta na prawach powiatu, bo też sieć transportu jest tu najgęstsza. W sumie to 5,4 mld zł, co w przeliczeniu na jednego mieszkańca daje 504 zł, co też jest najwyższym poziomem (wśród trzech kategorii samorządów w naszym rankingu).
Gminy miejskie i miejsko wiejskie na drogi wydały w 2018 r. łącznie 5,2 mld zł, czyli ok. 350 zł na jednego mieszkańca.
CZYTAJ TAKŻE: Ranking Samorządów 2019: Potencjał finansowy miast i gmin
Ciekawe wygląda sytuacja w gminach wiejskich, gdzie potrzeby w tym zakresie wydają się być największe. W 2018 r. ich łączne wydatki były najmniejsze – 4,4 mld zł, ale za to największe jeśli wziąć pod uwagę ich możliwości finansowe. Wydatki na drogi w gminach wiejskich stanowiły bowiem prawie 8 proc. ich wydatków ogółem, podczas gdy w miastach na prawach powiatu – 7,73 proc., a w gminach miejskich – 7,3 proc.
W najbliższych latach samorządowe wydatki powinny utrzymywać się na wysokim poziomie. Podwyższone inwestycje umożliwi wykorzystanie fundusze UE (w ramach programów zintegrowanych inwestycji terytorialnych), a do tego budżet centralny uruchomił fundusze wsparcia dla lokalnych dróg i mostów. Związek Miast Polskich oszacował ostatnio, że potrzeby w zakresie dróg lokalnych sięgają co najmniej 100 mld zł.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.