Przyjadą elektryczne autobusy

150 nowoczesnych pojazdów planuje zakupić Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie. Pierwsze z nich mają się pojawić w 2019 r.

Publikacja: 10.07.2017 09:14

Autobusy elektryczne stają się coraz popularniejsze w całym kraju

Autobusy elektryczne stają się coraz popularniejsze w całym kraju

Foto: Fotorzepa, Tomasz Bielecki TB Tomasz Bielecki

Władze Krakowa i Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie podpisały w tej sprawie porozumienie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w sprawie wspólnej realizacji programu transportu bezemisyjnego.

– Zawarte porozumienie daje MPK SA możliwość zakupu do 150 nowych autobusów elektrycznych, w tym do 100 pojazdów przegubowych. Podpisany dokument zakłada, że na zamówienie tych pojazdów otrzymamy dofinansowanie na poziomie co najmniej 60 proc. Bardzo ważnym elementem tego projektu jest możliwość przetestowania dodatkowych 11 pojazdów. Chcemy je skierować na specjalną linię, na której zostanie zainstalowana infrastruktura do ładowania baterii – tłumaczy Rafał Świerczyński, prezes MPK SA w Krakowie.

Dokument zakłada, że dostawa nowych autobusów elektrycznych do Krakowa będzie realizowana w latach 2019–2021.

– Dzięki tym zakupom Kraków wkrótce stanie się pierwszą dużą aglomeracją w Polsce, w której pasażerowie będą mieli do dyspozycji wyłącznie pojazdy ekologiczne spełniające co najmniej normę Euro 5, w tym hybrydowe i elektryczne. Podpisane przez nas porozumienie potwierdza, że Kraków jest liderem w zakresie elektromobilności – podkreśla prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

To niejedyne inwestycje we flotę autobusową w Krakowie. Tylko w tym roku dostarczonych zostanie 112 nowych autobusów, w tym 20 z napędem elektrycznym. Trwa też postępowanie przetargowe na zakup kolejnych 75 ekologicznych autobusów z silnikami Euro 6, które do Krakowa zostaną dostarczone w 2018 r.

Powstał rządowy program „E-bus”, który zakłada stworzenie polskiego rynku autobusów elektrycznych. Jego wartość ma wynosić 2,5 mld zł rocznie. Celem programu jest wyprodukowanie autobusu elektrycznego zbudowanego w większości z polskich komponentów, dostępnego cenowo i efektywnego w eksploatacji. Do 2025 r. planowana sprzedaż wynosiłaby około tysiąca sztuk rocznie.

Z rządowych danych wynika, że na razie jeździ tylko 31 e-busów w pięciu polskich miastach. Zakupiły je: Warszawa, Kraków, Inowrocław, Jaworzno i Lublin. Zgodnie z planami polskich samorządowców oraz prognozami rządowymi za pięć lat będzie już ok. tysiąca autobusów z napędem elektrycznym w Polsce.

Kolejne przetargi już są w toku. Dwa konsorcja złożyły oferty na dostawę w formie leasingu finansowego autobusów elektrycznych dla Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie. Zwycięzca przetargu miałby wyprodukować dziesięć elektrobusów klasy maxi o długości 12 m z dostawami w ciągu 35 tygodni od daty podpisania umowy.

Z kolei Wrocław deklaruje chęć zakupu nawet 50 autobusów elektrycznych, które mogą do nas trafić w ramach rządowego programu rozwoju elektromobilności. Pierwsze mogą się pojawić na ulicach miasta w 2019 r.

– Ma to być w pełni funkcjonalny pojazd, który bez problemów pokona dystans najbardziej wymagającej linii autobusowej we Wrocławiu w każdych warunkach pogodowych – mówi Piotr Misiak z Biura Zarządzania Projektami Urzędu Miasta Wrocław.

Pierwsze wyprodukowane pojazdy testowe przesądzą, czy autobus jest odpowiedni do zaspokojenia lokalnych potrzeb, czy wymaga poprawy.

Również Toruń planuje wprowadzić „elektryki” – sześć pierwszych ma się pojawić na ulicach jesienią 2018 r., zaś do 2020 r. ma ich być 50. Do tego dojdzie pięć aut elektrycznych służbowych i dla służb komunalnych.

Co ciekawe, autobusy elektryczne są produkowane również w Polsce. Spółka Ursus SA planuje utworzenie silnego ośrodka produkcji i rozwoju autobusów (głównie elektrycznych i niskoemisyjnych). Spółka otrzymała już homologację na autobus elektryczny o nazwie Ursus Ekovolt, dzięki czemu może go produkować i sprzedawać do krajów Unii Europejskiej.

Jak podaje Ursus SA, w Polsce zarejestrowanych jest łącznie ponad 100 tys. autobusów. Ich struktura wiekowa jest bardzo niekorzystna. Ponad 75 proc. z nich to pojazdy starsze niż dziesięć lat. Najstarszy tabor funkcjonuje w komunikacji podmiejskiej i międzymiastowej. Struktura taboru, wielkość populacji oraz środki finansowe uzyskiwane z UE decydują o tym, że Polska jest dziś jednym z najpoważniejszych rynków autobusowych w Europie.

Władze Krakowa i Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie podpisały w tej sprawie porozumienie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w sprawie wspólnej realizacji programu transportu bezemisyjnego.

– Zawarte porozumienie daje MPK SA możliwość zakupu do 150 nowych autobusów elektrycznych, w tym do 100 pojazdów przegubowych. Podpisany dokument zakłada, że na zamówienie tych pojazdów otrzymamy dofinansowanie na poziomie co najmniej 60 proc. Bardzo ważnym elementem tego projektu jest możliwość przetestowania dodatkowych 11 pojazdów. Chcemy je skierować na specjalną linię, na której zostanie zainstalowana infrastruktura do ładowania baterii – tłumaczy Rafał Świerczyński, prezes MPK SA w Krakowie.

Pozostało 84% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej