Reklama
Rozwiń

Rower – ekologiczna alternatywa

W Lubuskiem trwa budowa nowych ścieżek rowerowych, na które przeznaczono 32 mln zł z unijnych dotacji. W tym roku zostaną ogłoszone dwa konkursy, do podziału będzie 16 mln zł. Pieniądze wykładają też gminy.

Publikacja: 06.07.2017 22:00

Nowa trasa w powiecie nowosolskim wykorzysta infrastrukturę nieczynnej linii kolejowej Wolsztyn–Żaga

Nowa trasa w powiecie nowosolskim wykorzysta infrastrukturę nieczynnej linii kolejowej Wolsztyn–Żagań.

Foto: Rzeczpospolita, Karol Kolba

Lubuskie staje się coraz bardziej przyjazne dla rowerzystów. Powstają nowe szlaki dla amatorów jednośladów, a samorządy już myślą o kolejnych. Jedna z najdłuższych nowych ścieżek rowerowych powstanie śladem nieczynnej linii kolejowej nr 371 Wolsztyn–Żagań, w granicach powiatu nowosolskiego. Inwestycja będzie powiązana z istniejącą siecią dróg rowerowych na terenie powiatu oraz powiatów ościennych. W sumie trasa będzie liczyła 48,20 km.

Śladem linii kolejowej

Projekt realizowany jest w ramach partnerstwa miasta Nowa Sól i gmin: Nowa Sól, Otyń, Kożuchów i Kolsko oraz powiatu nowosolskiego. – Potrzeba stworzenia takiej drogi wynika z przeprowadzonych badań ankietowych – tłumaczą urzędnicy starostwa. Dodają, że trasa będzie kolejnym elementem budowy sieci połączeń rowerowych na terenie powiatu. Ma służyć nie tylko turystom, ale i mieszkańcom korzystającym z tego środka transportu przy dojazdach do pracy.

Na początku kwietnia starostwo powiatowe ogłosiło przetarg na wyłonienie wykonawcy budowy blisko 50 kilometrów ścieżek rowerowych na nasypie linii kolejowej Stypułów–Sławocin. Wpłynęły dwie oferty za 17,5 i 19,6 mln złotych. Obie nieznacznie przekraczają zaplanowaną kwotę. W drugim przetargu starostwo wybrało już firmę. Ścieżkę wykona, a wcześniej zaprojektuje Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowego z Głogowa za kwotę niecałych 17 mln zł.

– Termin zaprojektowania ścieżki to koniec marca 2018, natomiast wykonania – koniec października 2019 roku – opowiada Dagmara Ostrowska ze starostwa powiatowego w Nowej Soli. I wylicza, że 14,85 km trasy będzie przebiegało przez teren gminy Kożuchów, 11,60 km przez tereny gminy Nowa Sól, przez gminę Otyń – 6,75 km, gminę Kolsko – 13,80,a miasto Nowa Sól – 1,2 km. Największą atrakcją ścieżki będzie przejazd po 600-metrowym moście kolejowym w Stanach. Poza tym na trasie pojawią się punkty, w których rowerzyści będą mogli odpocząć. – Oprócz unijnego dofinansowania na inwestycję złożą się zaangażowane w projekt gminy – zapowiada Dagmara Ostrowska.

ZIT pomoże

Kolejna ważna ścieżka powstanie na trasie z Zielonej Góry przez Czerwieńsk do Nietkowa. Ma liczyć blisko 10 kilometrów. W tej chwili rowerzyści jeżdżą poboczem drogi, a ruch jest duży. Wkrótce powstanie tam trasa dla jednośladów, bo samorząd Czerwieńska pozyskał pieniądze ze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Przyszły wykonawca będzie brał udział w uzgodnieniu przebiegu trasy.

Nowe ścieżki finansowane z dotacji unijnych powstają też na terenie gminy Sulechów czy w Gorzowie. W tym mieście jest obecnie ok. 44 km dróg rowerowych. Trwa budowa kolejnych. Powstają przy okazji modernizacji miejskich ulic. – Do końca tego roku powinny być gotowe nowe trasy dla rowerzystów wzdłuż ul. Walczaka (odcinek od ul. Piłsudskiego do ul. Warszawskiej), Warszawskiej (od ul. Walczaka do ul. 9 Muz) oraz Kobylogórskiej (pomiędzy ul. Krótką a mostem Koniawskiego) – wylicza Ewa Sadowska-Cieślak, rzecznik Gorzowa Wielkopolskiego. Dodaje, że w ramach pierwszego etapu ZIT do końca tego roku mają być też gotowe ścieżki na ul. Szczecińskiej od ul. Mosiężnej do granic miasta) oraz Podmiejskiej.

– Do końca tego roku powstanie około 4,35 km tras – mówi rzecznik Gorzowa. Miasto planuje kolejne. W ramach I i II etapu ZIT w najbliższych latach w Gorzowie powstanie ponad 20 km nowych dróg rowerowych.

– Realizacja inwestycji związanych z powstawaniem oraz przebudową ścieżek rowerowych możliwa jest m.in. dzięki pieniądzom pochodzącym z Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020 – mówi Tatiana Mikułko-Kozłowska z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego. Dodaje, że ich powstawanie ma bowiem związek z ograniczeniem emisji zanieczyszczeń, a ścieżki rowerowe tworzą alternatywę dla pozostałych środków transportu.

Takie projekty realizowane są w ramach działania 3.3. „Ograniczenie niskiej emisji w miastach”. W ramach już podpisanych umów w Lubuskiem powstanie ponad 60 kilometrów ścieżek rowerowych. – Po większości z nich rowerem pojedziemy już w przyszłym roku. Łączna wartość tych inwestycji wynosi blisko 32 miliony złotych – wylicza Tatiana Mikułko-Kozłowska. Zdradza, że oprócz budowy infrastruktury projekty te łączą w sobie aspekty edukacyjne, dotyczące podniesienia świadomości ekologicznej mieszkańców województwa. A to nie wszystkie drogi rowerowe, które powstaną w ramach lubuskiego RPO w perspektywie finansowej 2014–2020. – Jeszcze w tym roku czekają nas dwa konkursy na łączną kwotę ponad 16 milionów złotych z działania 3.3, w ramach których jednym z typów projektów możliwych do realizacji jest właśnie budowa lub przebudowa infrastruktury dla rozwoju ekologicznego transportu publicznego, w tym ścieżek rowerowych – mówi Tatiana Mikułko-Kozłowska.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: j.blikowska@rp.pl

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku