Nowe tory i perony za 1,4 mld złotych

Inwestycje w poprawę funkcjonowania kolei mają nie tylko przyciągać nowych pasażerów, ale także przyspieszyć rozwój całego regionu.

Publikacja: 23.04.2017 21:30

Obok przebudowy torów na wielu stacjach w regionie zmodernizowane zostaną także perony.

Obok przebudowy torów na wielu stacjach w regionie zmodernizowane zostaną także perony.

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak

Modernizacja linii kolejowych na terenie województwa świętokrzyskiego ma poprawić komfort obsługi podróżnych, zwiększyć dostępność i jakość usług kolejowych oraz podnieść bezpieczeństwo ruchu pociągów na wyższy poziom. W Krajowym Programie Kolejowym (KPK) przewidziano do realizacji w regionie 11 inwestycji, z czego dziewięć umieszczonych jest na liście podstawowej. Będą finansowane z programów operacyjnych: „Polska wschodnia”, „Infrastruktura i środowisko” oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego. Dla części przedsięwzięć przewidziano uruchomienie środków krajowych.

Na liście podstawowej znalazła się likwidacja przejazdów i budowa dwupoziomowych skrzyżowań na Centralnej Magistrali Kolejowej, a także modernizacja odcinka linii nr 8 Skarżysko- Kamienna–Kielce–Kozłów oraz na linii nr 25 Skarżysko-Kamienna–Sandomierz. Ponadto budowa linii kolejowej nr 582 Czarnca–Włoszczowa Północ, budowa zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko-Kamienna i modernizacja istniejących oraz budowa nowych przystanków kolejowych.

Do tego dochodzą jeszcze modernizacje na liniach: nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa, nr 8 Radom–Kielce i nr 25 Skarżysko-Kamienna–Ocice. Natomiast na liście rezerwowej umieszczono prace na liniach kolejowych nr 61 i 567 na odcinku Kielce–Żelisławice oraz prace modernizacyjne na linii 25 Końskie–Skarżysko.

Do najważniejszych projektów należeć będzie modernizacja linii nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna–Kielce–Kozłów. Wartość inwestycji oszacowana jest na prawie 600 mln zł. Polskie Linie Kolejowe (PLK) ogłosiły już przetarg na projekt, którego przygotowanie ma się rozpocząć w IV kwartale 2017 roku.

Natomiast realizacja robót budowlanych zaplanowana jest na lata 2020–2022. Obejmują one kompleksową przebudowę 116 km linii kolejowej, przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych oraz budowę nowych przejść dla pieszych w Suchedniowie i Jędrzejowie.

Pojedziemy krócej

Efektem prac ma być zwiększenie dopuszczalnej prędkości 120 km na godzinę dla pociągów pasażerskich i 100 km/h dla pociągów towarowych. Czas przejazdu tych pierwszych będzie w rezultacie krótszy o przeszło pół godziny.

Dużym przedsięwzięciem będzie modernizacja linii nr 25 na odcinku Skarżysko-Kamienna–Sandomierz. Inwestycja oszacowana jest na 339,1 mln zł, a podpisanie umowy w formule „projektuj i buduj” planowane jest w listopadzie 2017 r. Realizacja prac budowlanych, w trakcie których wymienionych zostanie blisko 100 km torów i tyle samo rozjazdów, przewidziana jest na lata 2018–2021. Projekt obejmuje m.in. także przebudowę urządzeń sterowania ruchem i peronów pomiędzy Skarżyskiem a Sandomierzem. Wszystko to pozwoli podnieść dopuszczalną prędkość jazdy do 100–120 km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h dla pociągów towarowych.

Blisko 300 mln zł pochłonie drugi etap modernizacji linii nr 4 – Centralnej Magistrali Kolejowej. Zakres inwestycji obejmuje: przebudowę stacji Olszamowice oraz Włoszczowa Północ (wraz z dobudową drugiego peronu), przebudowę dziewięciu obiektów inżynieryjnych (w tym dwóch mostów), wymianę sieci trakcyjnej na odcinku Olszamowice – granica województwa (Idzikowice) oraz likwidację dwóch przejazdów kolejowych i budowę w ich miejsce dwóch wiaduktów drogowych.

Wygodniej na peronach

Na stacji Włoszczowa Północ powstanie nowy peron, wyposażony w wiaty, ławki, tablice informacyjne, nowe oświetlenie oraz antypoślizgową nawierzchnię. Będzie dostosowany do potrzeb niepełnosprawnych.

Prace rozpoczną się jeszcze w kwietniu i potrwają rok. Inwestycja we Włoszczowie obejmuje też budowę nowej nastawni i modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowę torów, rozjazdów, sieci trakcyjnej i wzmocnienie podłoża torów.

Prawie 43 mln zł będzie kosztować budowa linii kolejowej nr 582 Czarnca–Włoszczowa Północ. Realizacja projektu planowana jest na lata 2017–2020. Trwa opracowywanie studium wykonalności. Ogłoszenie przetargu na roboty w trybie „projektuj i buduj” zaplanowano na sierpień 2017 r., natomiast rozpoczęcie prac budowlanych ma nastąpić rok później.

Inwestycja utworzy alternatywne połączenie kolejowe ze stolicy województwa świętokrzyskiego do Warszawy i Łodzi przez Centralną Magistralę Kolejową. Realizacja projektu poprawi także połączenia z Poznaniem, Szczecinem, Bydgoszczą i Trójmiastem.

Impuls dla gospodarki

Inwestycje w województwie świętokrzyskim będą wpisywać się w duży plan modernizacji infrastruktury kolejowej na wschodzie Polski. PKP PLK mają wydać w sumie ok. 6,7 mld zł na poprawę przejezdności linii, które łączą miasta wojewódzkie: Olsztyn, Białystok, Lublin, Rzeszów oraz Kielce. Zaplanowane prace mają się przyczynić do zwiększenia przepustowości tras i prędkości pociągów.

– Liczymy, że atrakcyjniejsze połączenia doprowadzą do zwiększenia udziału transportu kolejowego w przewozach towarowych i pasażerskich – mówił w ub.r. Adam Hamryszczak, wiceminister rozwoju.

Poprawa infrastruktury ma także zwiększyć atrakcyjność wschodnich województw dla inwestycji, a w konsekwencji przyczynić się do przyspieszenia ich rozwoju gospodarczego. Dodatkowym atutem ma być fakt, że pociągi pasażerskie pojawią się także na trasach, gdzie obecnie ich nie ma: np. między Skarżyskiem-Kamienną i Sandomierzem oraz Sandomierzem i Stalową Wolą.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: a.wozniak@rp.pl

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką