Modernizacja linii kolejowych na terenie województwa świętokrzyskiego ma poprawić komfort obsługi podróżnych, zwiększyć dostępność i jakość usług kolejowych oraz podnieść bezpieczeństwo ruchu pociągów na wyższy poziom. W Krajowym Programie Kolejowym (KPK) przewidziano do realizacji w regionie 11 inwestycji, z czego dziewięć umieszczonych jest na liście podstawowej. Będą finansowane z programów operacyjnych: „Polska wschodnia”, „Infrastruktura i środowisko” oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego. Dla części przedsięwzięć przewidziano uruchomienie środków krajowych.
Na liście podstawowej znalazła się likwidacja przejazdów i budowa dwupoziomowych skrzyżowań na Centralnej Magistrali Kolejowej, a także modernizacja odcinka linii nr 8 Skarżysko- Kamienna–Kielce–Kozłów oraz na linii nr 25 Skarżysko-Kamienna–Sandomierz. Ponadto budowa linii kolejowej nr 582 Czarnca–Włoszczowa Północ, budowa zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko-Kamienna i modernizacja istniejących oraz budowa nowych przystanków kolejowych.
Do tego dochodzą jeszcze modernizacje na liniach: nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa, nr 8 Radom–Kielce i nr 25 Skarżysko-Kamienna–Ocice. Natomiast na liście rezerwowej umieszczono prace na liniach kolejowych nr 61 i 567 na odcinku Kielce–Żelisławice oraz prace modernizacyjne na linii 25 Końskie–Skarżysko.
Do najważniejszych projektów należeć będzie modernizacja linii nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna–Kielce–Kozłów. Wartość inwestycji oszacowana jest na prawie 600 mln zł. Polskie Linie Kolejowe (PLK) ogłosiły już przetarg na projekt, którego przygotowanie ma się rozpocząć w IV kwartale 2017 roku.
Natomiast realizacja robót budowlanych zaplanowana jest na lata 2020–2022. Obejmują one kompleksową przebudowę 116 km linii kolejowej, przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych oraz budowę nowych przejść dla pieszych w Suchedniowie i Jędrzejowie.