Czas na Trasę Uniwersytecką

Bydgoszcz dokończy tę ważną arterię, a dzięki dobrej kondycji budżetowej zamierza zrealizować też kilka nowych projektów.

Publikacja: 29.03.2017 23:00

Czas na Trasę Uniwersytecką

Foto: materiały prasowe

– W tym roku wynik naszego budżetu jest rekordowy. Mamy 182 mln 560 tys. złotych nadwyżki operacyjnej. W porównaniu z ubiegłym rokiem to wzrost o 45 mln złotych – deklaruje Piotr Tomaszewski, skarbnik miasta. Skuteczne pozyskiwanie funduszy europejskich oraz stabilna sytuacja finansowa umożliwi zrealizowanie dodatkowych projektów o wartości blisko 76 mln zł.

Sukces po latach

Jedną z kluczowym inwestycji miasta jest kontynuowanie budowy Trasy Uniwersyteckiej. Kilka lat temu ukończono pierwszy etap arterii, w tym most nad Brdą, który łączy ulice Ogińskiego, Jagiellońską z Wojska Polskiego. 21 lutego minister infrastruktury i budownictwa podtrzymał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID), wydane przez wojewodę kujawsko– pomorskiego we wrześniu ubiegłego roku. W połowie marca rozstrzygnięto przetarg na realizację tej drogi – wybuduje ją kosztem 28,5 mln zł Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia.

Arteria połączy północ i południe miasta i rozładuje korki w centrum. To ważne, bowiem według raportu firmy TomTom Bydgoszcz w ubiegłym roku była siódmym najbardziej zakorkowanym miastem w Polsce. Inwestycja ta, obok budowy ul. Grunwaldzkiej, stanowiącej część arterii wschód–zachód, ma zmienić ten stan rzeczy. Termin zakończenia budowy to 30 czerwca 2018 r.

– Do tego czasu powstanie ok. 500 metrów drogi łączącej ulicę Wojska Polskiego z al. Jana Pawła II, wyremontowana zostanie także nawierzchnia ulicy Glinki (od Jana Pawła II do Magnuszewskiego). Nad al. Jana Pawła II przewidziano wiadukt, a na skrzyżowaniu ulic Ujejskiego i Karpackiej powstanie rondo. Inwestycja była planowana już od lat 70. ubiegłego wieku. Doskonale widać to po układzie bloków przy ulicach Chorwackiej i Karpackiej. Zakończenie pierwszego etapu okazało się niewystarczające. Stąd koncepcja drugiego etapu – mówi Tomasz Szymański, dyrektor Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.

Wyprowadzanie ruchu

W Bydgoszczy zarejestrowanych jest 250 tys. samochodów osobowych. Biorąc pod uwagę fakt, że miasto zamieszkane jest przez około 370 tys. ludzi, daje to współczynnik porównywalny ze średnią amerykańską, a przewyższający po dwakroć ilość samochodów w bogatej Bazylei. Stąd konieczne inwestycje w infrastrukturę drogową. – Trasa Uniwersytecka ma rozładować wzrastający ruch. Kilka lat temu przerzuciliśmy przeprawę na wysokości dworca PKS przez rzekę Brdę i ul. Toruńską połączyliśmy ul. Jagiellońską ze Wzgórzem Wolności przy ul. Wojska Polskiego. Wybudowaliśmy też wiadukt nad torami tramwajowymi. Dzięki temu w znacznej części wyprowadziliśmy ruch z centrum i tranzyt przez Most Bernardyński i ul. Kujawską. Za przyczyną nowej inwestycji wyprowadzimy z kolei ruch na południe. Walczymy o środki unijne na sfinansowanie budowy – dodaje Szymański.

Trasa będzie miała duże znaczenie dla inwestorów. Dojeżdżając planowanym fragmentem do ul. Wojska Polskiego kierowcy trafią do Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego. Łatwiej będzie również dotrzeć do portu lotniczego. – Planujemy więcej inwestycji. Ważna jest budowa mostu na ul. Mińskiej. Już kiedyś musieliśmy go zamknąć dla pojazdów o masie większej niż 2,5 tony, bo był w dość kiepskim stanie. Właściwie zbudujemy nową przeprawę przez Brdę. Budujemy też linię tramwajową na ul. Kujawskiej. Zdecydowaliśmy się również na rewitalizację secesyjnej ul. Cieszkowskiego z XIX-wiecznym stylizacjami, w tym małą architekturą – uzupełnia Szymański. Modernizacja mostu na ul. Mińskiej ma kosztować około 5,7 mln zł, a 3 mln zł rewitalizacja ul. Cieszkowskiego.

Wielka rewitalizacja

Bydgoszcz planuje również dokończyć rewitalizację nadrzecznych bulwarów. Obok odnowienia Młynów Rothera i Wyspy Młyńskiej jako całości projekt rewitalizacyjny nad Brdą ma stanowić wizytówkę miasta. Do tej pory „przywrócono” rzekę miastu w centrum, kolejny etap dotyczy mniej zurbanizowanego terenu. – Jak uczy doświadczenie i historia rewitalizacja jest pożądana z punktu widzenia mieszkańców. To jest ze wszech miar konieczne, aby zakończyć początkowy zamysł. Cały projekt uzupełnia się, stanowi pewną filozofię myślenia o wodzie w mieście, podnosi jakość życia. Wokół Brdy są zabytkowe mosty i budynki sakralne, sam Kanał Bydgoski pochodzi z XVIII w. i również jest zabytkowy. Dawniej zdegradowana przestrzeń zostanie odzyskana dla mieszkańców – mówi nam Sławomir Marcysiak, Miejski Konserwator Zabytków w Bydgoszczy. Rewitalizacja bulwarów od mostu Bernardyńskiego do mostu Pomorskiego to jeden z większych, bydgoskich projektów. Ma kosztować 22 mln zł.

Miasto czeka jeszcze kilka mniejszych inwestycji, a to za sprawą udanej aplikacji o środki unijne. – W momencie pozyskania środków z UE na rozbudowę ulicy Grunwaldzkiej mówiłem o wielkim sukcesie. Dzięki bardzo dobrze przygotowanemu wnioskowi uzyskaliśmy w drodze konkursu 113 mln zł dofinansowania. Rozstrzygnięcie to pozwoliło nam część miejskich środków przeznaczyć na inne ważne zadania – deklaruje Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy. 13,5 mln zł ma kosztować hala sportowa na ul. Kcyńskiej, 10 mln zł podobny obiekt na ul. Karłowicza, o 5 mln zł zwiększono środki na budowę dróg osiedlowych i modernizację pozostałych, 3 mln zł to kwota rewitalizacji pl. Kościeleckich, projekt Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego to wydatek rzędu 1,5 mln zł.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej