Prezydent Krakowa: metro w naszym mieście nie ma sensu

O budowie metra w Krakowie i o tym jakie powinno być mówi się od wielu lat. To nic dziwnego, bo stolica Małopolski jest jednym z bardziej „zakorkowanych” miast. Prezydent miasta Jacek Majchrowski poinformował natomiast w wywiadzie na profilu miasta, że budowa klasycznego metra w Krakowie jest bez sensu i po prostu się nie opłaca.

Publikacja: 19.05.2021 16:34

Zdaniem prezydenta Krakowa najbardziej zasadna byłaby budowa tzw. premetra, przebiegającego częściow

Zdaniem prezydenta Krakowa najbardziej zasadna byłaby budowa tzw. premetra, przebiegającego częściowo pod ziemią, a częściowo nad powierzchnią.

Foto: AdobeStock

Jaki transport szynowy

Zdaniem prezydenta Krakowa najbardziej zasadna byłaby budowa tzw. premetra, przebiegającego częściowo pod ziemią, a częściowo nad powierzchnią. Te wnioski dotyczące rozwiązań komunikacyjnych pochodzą ze zleconego przez miasto „Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie”. Dokument miał dać odpowiedź, jaka forma transportu publicznego mogłaby być realizowana w przyszłości pod Wawelem. Ostateczny wynik trwających kilka lat prac koncepcyjnych i badań ma zostać zaprezentowany w czerwcu tego roku. Prezydent przyznał jednak, że zapoznał się już wstępnie z wnioskami studium, przy którym trwają ostatnie prace.

– Z już przeprowadzonych analiz wynika, że wariantem rekomendowanym dla Krakowa będzie wariant szybkiego tramwaju. Alternatywne były dwa warianty metra (w całości odcinki tunelowe), jednak cechowały się zbliżoną zdolnością przewozową do wariantu szybkiego tramwaju, a są przy tym znacznie droższe zarówno w budowie jak i w późniejszej eksploatacji – informuje Kamil Popiela z biura prasowego krakowskiego magistratu.

Wstępnie koszt budowy klasycznego metra w Krakowie miasto oszacowało na 8-12 mld złotych. To jednak dane jeszcze sprzed powstania studium.

– Koszt mógłby okazać się o wiele większy – dodaje Popiela.

Tunele i estakady

Trasa rekomendowanego wariantu szybkiego tramwaju ma mieć przebieg częściowo tunelowy a częściowo estakadowy . Pokrywa się z przebiegiem wariantu zakładającym realizację linii klasycznego metra. Przy czym tunele zostały zaprojektowane głównie na odcinku centralnym. Czyli tam gdzie obecnie występują największe utrudnienia na sieci tramwajowej oraz w rejonie wielowariantowego węzła przesiadkowego w Bronowicach. Pozostały przebieg jest naziemny, częściowo wykorzystuje już istniejące torowiska tramwajowe (głównie te w rejonie Nowej Huty), a częściowo wymaga budowy nowej infrastruktury naziemnej oraz nadziemnej – nowych estakad.

Dodatkowe badania

Miasto podpisało umowę na opracowanie studium z firmą ILF Consulting Engineers Polska we wrześniu 2018 roku. Władze miasta zostały zobligowane do zbadania możliwości budowy metra w po referendum. Tym zorganizowanym w 2014 r. równolegle z wyborami do Parlamentu Europejskiego. Krakowianie odpowiadali wówczas na cztery pytania, a jedno z nich dotyczyło budowy metra. Za budową metra opowiedziało się wówczas ponad 55 proc. mieszkańców.

Samo studium miało być gotowe jeszcze w 2019 roku. Jednak szeroki zakres prac i analiz uwzględniający m.in. uwarunkowania planistyczne, finansowe, charakterystykę i ocenę istniejących podsystemów transport czy analizy ruchowe dla przebiegów tras spowodował spore opóźnienie. Natomiast przy okazji prac przy studium zostały wykonane badania terenowe np. gruntu wzdłuż planowanych przebiegów bezkolizyjnego środka transportu. Zdaniem urzędników wyniki badań będą bardzo pomocne przy późniejszych inwestycjach.

Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego