Władze regionów wydadzą miliony na drogi rowerowe

Rozkręca się sezon rowerowy. Przybywa także inwestycji w infrastrukturze: wygodnych tras zachęcających do rowerowej turystyki. Ich budowa coraz mocniej wpisuje się w strategie rozwojowe wojewódzkich samorządów.

Publikacja: 13.05.2025 14:06

Do szybszego rozwoju infrastruktury rowerowej potrzeba działań usprawniających realizację inwestycji

Do szybszego rozwoju infrastruktury rowerowej potrzeba działań usprawniających realizację inwestycji, np. uproszczenia procedur administracyjnych

Foto: shutterstock

Blisko 60 km nowych dróg rowerowych powstanie w województwie świętokrzyskim. Zarząd regionu wybrał w ubiegłym miesiącu do dofinansowania z programu Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego pięć projektów, w których zaplanowano rozwój infrastruktury. – W ramach zaplanowanych inwestycji powstaną drogi rowerowe wraz z miejscami obsługi rowerzystów, drogi dla pieszych i rowerów, miejskie wypożyczalnie rowerów, stojaki i wiaty rowerowe, stacje samoobsługowej naprawy rowerów, doświetlenie przejść dla pieszych i inne rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów – wylicza marszałek Renata Janik.

Zdaniem wicemarszałka Grzegorza Sochy rozwój infrastruktury dla ruchu niezmotoryzowanego ma pozytywny wpływ na ochronę środowiska. Zarazem rozwój tras rowerowych może przyciągnąć turystów, co z kolei przynosi korzyści lokalnym przedsiębiorcom. – Decyzja o wsparciu takich inwestycji wpisuje się w globalne trendy promowania zrównoważonego transportu – stwierdza Socha.

Całe przedsięwzięcie jest warte 81,2 mln zł. Pięć zaplanowanych projektów będzie realizowanych na terenie gmin: Ostrowiec Świętokrzyski (wsparcie zostanie przeznaczone na infrastrukturę rowerową o długości 10,4 km), Sobków (16,4 km), Staszów (22,3 km), Kielce (3,3 km) i Jędrzejów (7,7 km).

Zachęcą turystów

Duży potencjał dla rozwoju turystyki rowerowej ma Dolny Śląsk. Zdaniem marszałka województwa dolnośląskiego Pawła Gancarza decyduje o tym zróżnicowanie terenu, warunki klimatyczne, a także gęsta sieć dróg. – Poprawa infrastruktury, budowa nowych odcinków zapewniających bezpieczeństwo na pewno zachęci osoby preferujące zwiedzanie na rowerze do odwiedzenia naszego regionu – podkreśla Gancarz.

Czytaj więcej

Miasta w sieci rowerów. Budowa nowych tras jest coraz droższa

Podstawę dla rozwoju turystyki rowerowej w regionie stanowi sieć głównych tras rowerowych. Powstają tu m.in. międzynarodowe trasy EuroVelo9 (od miejscowości położonych w sąsiedztwie Ziemi Kłodzkiej, przez Wrocław, aż do granic województw dolnośląskiego i wielkopolskiego) i Blue Velo (Odrzańska Trasa Rowerowa) czy też inne, jak droga rowerowa w Zagłębiu Miedziowym (Trasa Miedziana) lub trasa łącząca miejscowości powiatu oławskiego (z Jelcza-Laskowic do Oławy).

W 2025 r. na drogi realizowane w tych projektach Sejmik Województwa Dolnośląskiego planuje wydać ponad 18 mln zł. Jednym z kluczowych projektów jest Dolnośląska Cyklostrada, zakładająca budowę ponad 2200 km dróg dla rowerów. Część z nich (277 km) powstanie w ciągu nieczynnych linii kolejowych. W realizacji jest jeszcze osiem przedsięwzięć w ramach Dolnośląskich Rowerowych Parków Umiejętności.

Na Pomorzu, gdzie turystyka rowerowa ma kluczowe znaczenie dla rozwoju regionu, w nowej perspektywie unijnego dofinansowania przewidziano trzy przedsięwzięcia. To przede wszystkim drugi etap Pomorskich Tras Rowerowych, będący kontynuacją i uzupełnieniem trasy EuroVelo10 i EuroVelo9, które w sumie obejmują 693 km odnowionych i nowych dróg rowerowych oraz 70 miejsc postojowych. Trasy w ostatnich ośmiu latach zostały w sposób spójny oznakowane, zmodernizowano na ich przebiegu kładki i mostki. Według Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego ruch rowerzystów stale rośnie: 11 liczników rowerowych rozmieszczonych wzdłuż tych tras informuje o 10-proc. zwyżkach każdego roku.

Europejski standard

Obecnie zaplanowano inwestycje dla 20 pomorskich samorządów na 30 odcinkach o łącznej długości 120 km. Przewidziane dofinansowanie inwestycji sięgnie 88 mln zł. Kolejne przedsięwzięcie to nowa trasa na dawnej linii kolejowej między Miastkiem a Bytowem (docelowo EuroVelo 20 o długości 270 km). W tym przypadku dofinansowanie trzech odcinków o łącznej długości 38 km na terenie administrowanym przez trzy samorządy wyniesie ok. 27 mln zł.

Czytaj więcej

Regionalne pociągi tańsze na majówkę

Już około 1000 km tras o europejskim standardzie oferuje rowerzystom Małopolska. Wiślana Trasa Rowerowa, VeloDunajec, EuroVelo4 i EuroVelo11 oraz Szlak Wokół Tatr są znane zarówno turystom polskim, jak i zagranicznym. – Turystyka rowerowa w regionie to trasy o standardzie europejskim VeloMałopolska i ponad 3000 km szlaków rowerowych o różnym stopniu trudności, po których poprowadzone zostały wycieczki, w tym propozycje na rowery górskie, jak i gravelowe. Dla miłośników MTB i ostrzejszej jazdy dostępna jest infrastruktura powstała głównie wokół ośrodków narciarskich – informuje Magdalena Opyd, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

Na południu województwa śląskiego 45 km nowych tras rowerowych powstanie na Podbeskidziu. Na początku 2025 r. efektem współpracy miasta Żywiec, gmin Czernichów i Łodygowice oraz Związku Międzygminnego ds. Ekologii w Żywcu było podpisanie umowy o dofinansowanie projektu „Rozwój zeroemisyjnej mobilności nad Jeziorem Żywieckim i Międzybrodzkim”. Wart 177 mln zł projekt, mający promować zeroemisyjną mobilność, finansowany jest głównie z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027.

Prace nad budową tras rozpoczną się w 2025 r., a ich zakończenie planowane jest na 2026 r. Pierwsze przetargi zostały już uruchomione, rozpisała je gmina Łodygowice. Pierwszy dotyczy budowy drogi pieszo-rowerowej wzdłuż brzegów Jeziora Żywieckiego, w miejscowości Zarzecze. Drugi – budowy na tej trasie obiektów inżynieryjnych. – Zbudowana ścieżka pieszo-rowerowa wokół malowniczych jezior Żywieckiego i Międzybrodzkiego będzie ogromną atrakcją turystyczną dla powiatu żywieckiego. Wpłynie to na zwiększenie liczby turystów i przyczyni się do wzrostu gospodarczego regionu, a także przyniesie korzyści lokalnym przedsiębiorcom – mówi Mirosław Dziergas, dyrektor Wydziału Turystyki, Kultury, Sportu i Promocji Powiatu w Starostwie Powiatowym w Żywcu.

Czytaj więcej

„Trasy gładkie jak serw Federera”. Szwajcaria jest też rajem dla rowerzystów

Potrzebna specustawa

Organizatorzy rozbudowy dróg rowerowych podkreślają, że dla rozwoju infrastruktury potrzebny byłby szereg działań usprawniających realizację inwestycji. To np. specustawa przyspieszająca związane z nimi procedury administracyjne czy wykorzystanie pod ścieżki rowerowe korony wałów przeciwpowodziowych. Standaryzacja danych o dostępnej infrastrukturze mogłaby zaś sprawić, że rowerzyści w całym kraju mieliby dostęp do spójnych, aktualnych danych o trasach, co ułatwiłoby planowanie wycieczek i zwiększyło bezpieczeństwo.

W czasie niedawnego spotkania przedstawicieli regionów, środowisk rowerowych, resortu infrastruktury i organizacji turystycznych, zorganizowanego przez samorząd Małopolski, podkreślano konieczność działań systemowych. Takie skoordynowane działania na szczeblu krajowym – w legislacji, finansowaniu i standardach – pozwolą w pełni wykorzystać potencjał coraz liczniejszych inwestycji w infrastrukturę rowerową.

Blisko 60 km nowych dróg rowerowych powstanie w województwie świętokrzyskim. Zarząd regionu wybrał w ubiegłym miesiącu do dofinansowania z programu Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego pięć projektów, w których zaplanowano rozwój infrastruktury. – W ramach zaplanowanych inwestycji powstaną drogi rowerowe wraz z miejscami obsługi rowerzystów, drogi dla pieszych i rowerów, miejskie wypożyczalnie rowerów, stojaki i wiaty rowerowe, stacje samoobsługowej naprawy rowerów, doświetlenie przejść dla pieszych i inne rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów – wylicza marszałek Renata Janik.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Z regionów
Dzik w wielkim mieście ludzi się nie boi. Tylko łowczych
Z regionów
Dolny Śląsk infrastrukturalnym sercem Europy
Z regionów
Wybory prezydenckie: Dopisz się do spisu lub weź zaświadczenie przed wyjazdem
Z regionów
Do trójmiejskich portów wróciły statki wycieczkowe. To świetna reklama dla miast
Materiał Partnera
Nieetyczni dłużnicy w twoim regionie? Jest na nich sposób