Efekt tunelu w Świnoujściu. Turystów będzie więcej, ale głównie weekendowych

Otwarcie tunelu pod Świną może znacząco wpłynąć na ruch turystyczny w Świnoujściu i na całym Pomorzu Zachodnim. Lokalne władze liczą się też jednak z minusami jego otwarcia.

Publikacja: 11.07.2023 15:05

Włądze Świnoujścia liczą, że dzięki tunelowi miasto odwiedzać będzie więcej gości

Włądze Świnoujścia liczą, że dzięki tunelowi miasto odwiedzać będzie więcej gości

Foto: Artur Kowalczyk

Tunel pod Świną został udostępniony dla ruchu samochodowego w pierwszy weekend lipca. Dzięki niemu dwie największe wyspy na których położone jest to miasto – Wolin i Uznam – zyskały połączenie lądowe. Wcześniej jedyną formą komunikacji między nimi (a tym samym jedynym połączeniem wyspy Uznam z resztą Polski), były dwie nitki przeprawy promowej.

Przed rozpoczęciem inwestycji autorzy projektu uzasadniali: „Taka sytuacja stwarza duże niedogodności dla mieszkańców, turystów i przedsiębiorców działających na świnoujskim rynku. Długie kolejki, zwłaszcza w sezonie letnim działają odstraszająco i wpływają negatywnie na wizerunek miasta. Ponadto, w przypadku niesprzyjających warunków pogodowych zdarza się, że Świnoujście jest odcięte od reszty kraju, co zagraża bezpieczeństwu miasta.”

Przedsiębiorcy turystyczni z Pomorza Zachodniego liczą na większe zyski

Przedsiębiorcy działający na Pomorzu Zachodnim od dłuższego już czasu liczyli na to, że otwarcie tunelu zwiększy ruch turystyczny w regionie. A to może przełożyć się na ich większe zyski.

– Usprawnienie komunikacji w regionie wpłynie pozytywnie na obłożenie obiektów i na strukturę cen. Przykładowo, naszymi głównymi gośćmi są mieszkańcy Polski zachodniej i Niemiec, mamy przyjemność przyjmować także rodziny z Czech i Skandynawii. Taka struktura klienta, udostępniona oferta oraz renoma Międzyzdrojów pozwalają corocznie zwiększać przychody – mówi Krzysztof Kraskowski, dyrektor Bel Mare & Aqua Resort w Międzyzdrojach. Obiekt oferuje ponad 1000 apartamentów i pokoi hotelowych.

Czytaj więcej

Zakazana strefa wokół gazoportu. Turyści bez dostępu do atrakcji Świnoujścia

Jak na sytuację patrzą inni przedstawiciele branży turystycznej? Na jakie długofalowe skutki liczą? – Turystyka ma istotne znaczenie dla Pomorza Zachodniego. Gospodarkę turystyczną cechuje ogromna dynamika rozwoju, ale też podatność na wszelkie szoki popytowe. Dlatego prawdziwa ocena będzie mogła być przeprowadzona po kilku sezonach i przy uwzględnieniu wielu zmiennych – odpowiada Artur Pomianowski, dyrektor biura Zachodniopomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej (która zrzesza zarówno przedsiębiorców, jaki samorządy oraz lokalne organizacje turystyczne i stowarzyszenia).

– Budowa tunelu drogowego zapewne będzie stymulować dalsze inwestycje infrastrukturalne, w bazę noclegową, poprawi  też komunikację skracając czas dotarcia do kurortu, co powinno zachęcić większą liczbę osób do przyjazdu. Dodatkowo tunel ułatwi zwiedzanie pozostałych części Świnoujścia ale też  miejscowości znajdujących się w regionie, takich jak: Międzyzdroje, Kołobrzeg czy Szczecin, przez osoby wypoczywające w Świnoujściu – tłumaczy.

Wskazuje też na potencjalne wyzwania, przed jakimi stanie Świnoujście. – Można się spodziewać większych potrzeb infrastrukturalnych w zakresie transportu kołowego w samym mieście, ze wszystkimi negatywnymi i pozytywnymi konsekwencjami – wyjaśnia.

Efekt tunelu pod Świną: więcej turystów jednodniowych i weekendowych w Świnoujściu

Samo miasto na „dzień dobry” musiało poradzić sobie z zamieszaniem związanym z dojazdem do tunelu. A co z  turystami? – W Świnoujście, jak zawsze o tej porze roku, zapełnia się turystami – głównie z Polski, Niemiec, ale na ulicach słyszalny jest również język czeski - odpowiada Jarosław Jaz, rzecznik prasowy prezydenta Świnoujścia.

Dodaje jednak, że w przypadku osób planujących dłuższy pobyt, trudno mówić tu o jakimkolwiek związku z otwarciem tunelu. Jeśli ktokolwiek miał plany na wczasowanie w Świnoujściu, dokonał rezerwacji dużo wcześniej, nie sugerując się terminem otwarcia tunelu – wyjaśnia.

Czytaj więcej

Budowa tunelu za 900 mln zł na finiszu. Jest już gotowy w 90 proc.

Widać jednak wzrosty liczby turystów decydujących się na krótki pobyt. – Od razu po otwarciu tunelu zareagowali tzw. turyści jednodniowi, czyli głównie mieszkańcy regionu, którzy teraz bez zbędnego oczekiwania w kolejkach mogą wybrać Świnoujście jako destynację weekendową czy po prostu wypad na wieczór na kawę do miasta – ze Szczecina, Goleniowa, Międzyzdrojów i innych miejscowości w okolicy – mówi Jarosław Jaz.

Na wzrost liczby turystów jednodniowych i weekendowych wskazuje też Artur Pomianowski. – Tunel pod Świną sprawi, że Świnoujście stanie się bardziej dostępne dla tej grupy. Do tej pory omijała ona miasto ze względu na utrudnienia komunikacyjne. Przez pewien czas będzie widoczny też efekt nowości i tunel będzie stanowił sam w sobie atrakcję, ponieważ jest to pierwszy tego typu obiekt w naszym regionie – mówi.

Tunel pod Świną został udostępniony dla ruchu samochodowego w pierwszy weekend lipca. Dzięki niemu dwie największe wyspy na których położone jest to miasto – Wolin i Uznam – zyskały połączenie lądowe. Wcześniej jedyną formą komunikacji między nimi (a tym samym jedynym połączeniem wyspy Uznam z resztą Polski), były dwie nitki przeprawy promowej.

Przed rozpoczęciem inwestycji autorzy projektu uzasadniali: „Taka sytuacja stwarza duże niedogodności dla mieszkańców, turystów i przedsiębiorców działających na świnoujskim rynku. Długie kolejki, zwłaszcza w sezonie letnim działają odstraszająco i wpływają negatywnie na wizerunek miasta. Ponadto, w przypadku niesprzyjających warunków pogodowych zdarza się, że Świnoujście jest odcięte od reszty kraju, co zagraża bezpieczeństwu miasta.”

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Z regionów
Krajobraz po burzy w małopolskim sejmiku
Materiał Promocyjny
Mity i fakty - Czy to prawda, że elektryczne auta palą się częściej niż spalinowe?
Z regionów
Przybędzie miast w Polsce. Niektóre odzyskają swój status po ponad wieku
Z regionów
Przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii: Chcielibyśmy stworzyć jedną gminę
Z regionów
Samorząd płaci za pomoc sąsiedzką. Na co można w ramach niej liczyć?
Z regionów
Co pasażerowie zostawiają w autobusach i tramwajach?