Reklama

Budowa tunelu za 900 mln zł na finiszu. Jest już gotowy w 90 proc.

Świnoujście szykuje się do majowego otwarcia tunelu pod Świną. Ta najdłuższa w Polsce podwodna przeprawa drogowa jest już na ukończeniu.

Publikacja: 14.02.2023 09:37

Po uruchomieniu tunelu z dwóch obecnie funkcjonujących w Świnoujściu przepraw promowych pozostanie t

Po uruchomieniu tunelu z dwóch obecnie funkcjonujących w Świnoujściu przepraw promowych pozostanie tylko jedna

Foto: Pawel Gruntowicz

Mieszkańcom miasta i turystom przyniesie ogromne ułatwienia, ale też zmianę organizacji ruchu. Wiadomo także, że nie wszystkie promy kursujące do tej pory po Świnie definitywnie znikną: niektóre dalej będą pływać, ale już nie z samochodami.

Nowy etap w historii miasta zacznie się jeszcze przed wakacjami. - Jeśli wszystko będzie tak, jak planuje wykonawca, to bardzo bym się cieszył, gdybym pod koniec maja mógł otworzyć ten tunel – zapowiedział prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz, podczas niedawnej konferencji prasowej.

W tej chwili przedsięwzięcie ma być gotowe w 90 proc. Zakończono wszystkie prace konstrukcyjne. Pozostały jeszcze do zrealizowania prace przy nawierzchni drogowej, a także podłączenie urządzeń systemu bezpieczeństwa tunelu.

Czytaj więcej

Inwestycja za prawie 2 mld zł ma być wzorem dla innych. Przełom w PPP?

Najniżej położone w nim miejsce znajduje się 39 metrów pod lustrem wody, a cały tunel ma 1780 m długości. W środku będzie zainstalowanych 110 kamer, w tym szybkoobrotowe mogące przybliżyć i rozpoznać sylwetkę, odczytać tablice rejestracyjne, a nawet naklejkę z hologramem na szybie samochodu. Nad prawidłowym funkcjonowaniem tunelu i bezpieczeństwem użytkowników będzie przez całą dobę czuwał kilkunastoosobowy zespół Działu Utrzymania Tunelu.

Reklama
Reklama

Ta strategiczna dla Zachodniego Pomorza inwestycja kosztująca ponad 900 mln zł została zrealizowana w systemie zaprojektuj i zbuduj przez konsorcjum firm PORR – Gülermak. 85 proc. kosztów zostało sfinansowanych z pieniędzy Unii Europejskiej. Miasto dołożyło brakujące 15 proc.

Władze Świnoujścia już przygotowują je na otwarcie podwodnej przeprawy i zwiększony ruch samochodów. Trzeba zapewnić parkingi, a także uruchomić Inteligentny System Transportowy, który ma usprawnić poruszanie się po mieście. Wkrótce rozstrzygnięty będzie przetarg na jego wykonanie, a do końca lutego – przetarg na odcinkowy pomiar prędkości w tunelu, który ma zwiększyć bezpieczeństwo. Do nowej sytuacji dostosowana będzie także komunikacja autobusowa – miejski autobus przejeżdżający tunelem ma być przystosowany do przewożenia rowerów.

Czytaj więcej

Tunelem za miliard złotych jedziemy do Zakopanego

Po uruchomieniu tunelu Świnoujście przestanie być zdane na przeprawy promowe. Z dwóch obecnie funkcjonujących przepraw promowych pozostanie tylko jedna – „Warszów”, która znajduje się w centrum miasta. Do tej pory w sezonie wakacyjnym czas oczekiwania na przeprawę liczony był w godzinach. Teraz tunel skróci go do dwóch minut. Miasto liczy, że inwestycja napędzi mu dodatkowych turystów, w tym z Niemiec. 

W kolejnej dekadzie najdłuższą tego rodzaju przeprawą stanie się podwodny tunel na zachodniej obwodnicy Szczecina, w ciągu drogi ekspresowej S6. Pobiegnie nie tylko pod dnem Odry, ale także pod terenami Zakładów Chemicznych w Policach i będzie liczył aż 5 km.

Inwestycje
Remonty i modernizacje dróg z rządowego funduszu. Kto planuje inwestycje?
Inwestycje
Nadjeżdża krakowskie metro. Budowa będzie mniej uciążliwa dla mieszkańców?
Inwestycje
Bliżej realizacji ważnej inwestycji na Pomorzu. Więcej pociągów pojedzie na Hel
Inwestycje
Zatrzymać wodę deszczową. Jak miasta przygotowują się do zmian klimatycznych
Inwestycje
Zielone tory? To dziś niemal norma
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama