Budowa tunelu za 900 mln zł na finiszu. Jest już gotowy w 90 proc.

Świnoujście szykuje się do majowego otwarcia tunelu pod Świną. Ta najdłuższa w Polsce podwodna przeprawa drogowa jest już na ukończeniu.

Publikacja: 14.02.2023 09:37

Po uruchomieniu tunelu z dwóch obecnie funkcjonujących w Świnoujściu przepraw promowych pozostanie t

Po uruchomieniu tunelu z dwóch obecnie funkcjonujących w Świnoujściu przepraw promowych pozostanie tylko jedna

Foto: Pawel Gruntowicz

Mieszkańcom miasta i turystom przyniesie ogromne ułatwienia, ale też zmianę organizacji ruchu. Wiadomo także, że nie wszystkie promy kursujące do tej pory po Świnie definitywnie znikną: niektóre dalej będą pływać, ale już nie z samochodami.

Nowy etap w historii miasta zacznie się jeszcze przed wakacjami. - Jeśli wszystko będzie tak, jak planuje wykonawca, to bardzo bym się cieszył, gdybym pod koniec maja mógł otworzyć ten tunel – zapowiedział prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz, podczas niedawnej konferencji prasowej.

W tej chwili przedsięwzięcie ma być gotowe w 90 proc. Zakończono wszystkie prace konstrukcyjne. Pozostały jeszcze do zrealizowania prace przy nawierzchni drogowej, a także podłączenie urządzeń systemu bezpieczeństwa tunelu.

Czytaj więcej

Inwestycja za prawie 2 mld zł ma być wzorem dla innych. Przełom w PPP?

Najniżej położone w nim miejsce znajduje się 39 metrów pod lustrem wody, a cały tunel ma 1780 m długości. W środku będzie zainstalowanych 110 kamer, w tym szybkoobrotowe mogące przybliżyć i rozpoznać sylwetkę, odczytać tablice rejestracyjne, a nawet naklejkę z hologramem na szybie samochodu. Nad prawidłowym funkcjonowaniem tunelu i bezpieczeństwem użytkowników będzie przez całą dobę czuwał kilkunastoosobowy zespół Działu Utrzymania Tunelu.

Ta strategiczna dla Zachodniego Pomorza inwestycja kosztująca ponad 900 mln zł została zrealizowana w systemie zaprojektuj i zbuduj przez konsorcjum firm PORR – Gülermak. 85 proc. kosztów zostało sfinansowanych z pieniędzy Unii Europejskiej. Miasto dołożyło brakujące 15 proc.

Władze Świnoujścia już przygotowują je na otwarcie podwodnej przeprawy i zwiększony ruch samochodów. Trzeba zapewnić parkingi, a także uruchomić Inteligentny System Transportowy, który ma usprawnić poruszanie się po mieście. Wkrótce rozstrzygnięty będzie przetarg na jego wykonanie, a do końca lutego – przetarg na odcinkowy pomiar prędkości w tunelu, który ma zwiększyć bezpieczeństwo. Do nowej sytuacji dostosowana będzie także komunikacja autobusowa – miejski autobus przejeżdżający tunelem ma być przystosowany do przewożenia rowerów.

Czytaj więcej

Tunelem za miliard złotych jedziemy do Zakopanego

Po uruchomieniu tunelu Świnoujście przestanie być zdane na przeprawy promowe. Z dwóch obecnie funkcjonujących przepraw promowych pozostanie tylko jedna – „Warszów”, która znajduje się w centrum miasta. Do tej pory w sezonie wakacyjnym czas oczekiwania na przeprawę liczony był w godzinach. Teraz tunel skróci go do dwóch minut. Miasto liczy, że inwestycja napędzi mu dodatkowych turystów, w tym z Niemiec. 

W kolejnej dekadzie najdłuższą tego rodzaju przeprawą stanie się podwodny tunel na zachodniej obwodnicy Szczecina, w ciągu drogi ekspresowej S6. Pobiegnie nie tylko pod dnem Odry, ale także pod terenami Zakładów Chemicznych w Policach i będzie liczył aż 5 km.

Mieszkańcom miasta i turystom przyniesie ogromne ułatwienia, ale też zmianę organizacji ruchu. Wiadomo także, że nie wszystkie promy kursujące do tej pory po Świnie definitywnie znikną: niektóre dalej będą pływać, ale już nie z samochodami.

Nowy etap w historii miasta zacznie się jeszcze przed wakacjami. - Jeśli wszystko będzie tak, jak planuje wykonawca, to bardzo bym się cieszył, gdybym pod koniec maja mógł otworzyć ten tunel – zapowiedział prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz, podczas niedawnej konferencji prasowej.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Inwestycje
Na majówkę nad morzem dojedziemy w korkach
Inwestycje
Najlepsze samorządowe inwestycje dwóch dekad Polski w Unii Europejskiej
Inwestycje
Lokalne inwestycje finansowane z funduszy UE. "Nie mamy powodów do kompleksów"
Inwestycje
Wznowiono budowy dróg. Wiemy, w których regionach inwestycje będą największe
Inwestycje
Kraków rewitalizuje forty. Zyskują nowe, czasem zaskakujące funkcje