Mieszkańcom miasta i turystom przyniesie ogromne ułatwienia, ale też zmianę organizacji ruchu. Wiadomo także, że nie wszystkie promy kursujące do tej pory po Świnie definitywnie znikną: niektóre dalej będą pływać, ale już nie z samochodami.
Nowy etap w historii miasta zacznie się jeszcze przed wakacjami. - Jeśli wszystko będzie tak, jak planuje wykonawca, to bardzo bym się cieszył, gdybym pod koniec maja mógł otworzyć ten tunel – zapowiedział prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz, podczas niedawnej konferencji prasowej.
W tej chwili przedsięwzięcie ma być gotowe w 90 proc. Zakończono wszystkie prace konstrukcyjne. Pozostały jeszcze do zrealizowania prace przy nawierzchni drogowej, a także podłączenie urządzeń systemu bezpieczeństwa tunelu.
Czytaj więcej
Kraków przygotowuje się do rozpoczęcia gigantycznej inwestycji realizowanej w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
Najniżej położone w nim miejsce znajduje się 39 metrów pod lustrem wody, a cały tunel ma 1780 m długości. W środku będzie zainstalowanych 110 kamer, w tym szybkoobrotowe mogące przybliżyć i rozpoznać sylwetkę, odczytać tablice rejestracyjne, a nawet naklejkę z hologramem na szybie samochodu. Nad prawidłowym funkcjonowaniem tunelu i bezpieczeństwem użytkowników będzie przez całą dobę czuwał kilkunastoosobowy zespół Działu Utrzymania Tunelu.
Ta strategiczna dla Zachodniego Pomorza inwestycja kosztująca ponad 900 mln zł została zrealizowana w systemie zaprojektuj i zbuduj przez konsorcjum firm PORR – Gülermak. 85 proc. kosztów zostało sfinansowanych z pieniędzy Unii Europejskiej. Miasto dołożyło brakujące 15 proc.
Władze Świnoujścia już przygotowują je na otwarcie podwodnej przeprawy i zwiększony ruch samochodów. Trzeba zapewnić parkingi, a także uruchomić Inteligentny System Transportowy, który ma usprawnić poruszanie się po mieście. Wkrótce rozstrzygnięty będzie przetarg na jego wykonanie, a do końca lutego – przetarg na odcinkowy pomiar prędkości w tunelu, który ma zwiększyć bezpieczeństwo. Do nowej sytuacji dostosowana będzie także komunikacja autobusowa – miejski autobus przejeżdżający tunelem ma być przystosowany do przewożenia rowerów.
Czytaj więcej
Niewiele ponad 2 kilometry liczy najbardziej spektakularna inwestycja drogowa w Małopolsce – włączony do ruchu ponad tydzień temu tunel na nowej zakopiance.
Po uruchomieniu tunelu Świnoujście przestanie być zdane na przeprawy promowe. Z dwóch obecnie funkcjonujących przepraw promowych pozostanie tylko jedna – „Warszów”, która znajduje się w centrum miasta. Do tej pory w sezonie wakacyjnym czas oczekiwania na przeprawę liczony był w godzinach. Teraz tunel skróci go do dwóch minut. Miasto liczy, że inwestycja napędzi mu dodatkowych turystów, w tym z Niemiec.
W kolejnej dekadzie najdłuższą tego rodzaju przeprawą stanie się podwodny tunel na zachodniej obwodnicy Szczecina, w ciągu drogi ekspresowej S6. Pobiegnie nie tylko pod dnem Odry, ale także pod terenami Zakładów Chemicznych w Policach i będzie liczył aż 5 km.