Dworce jak dworki. Szykuje się remont na ogólnopolską skalę

W programie inwestycyjnym zaplanowanym do 2023 roku PKP zamierza przebudować prawie 190 dworców. To przedsięwzięcie bezprecedensowe w historii firmy.

Publikacja: 23.02.2020 18:09

Odnowienie Gdańska Głównego, wzniesionego
w 1900 roku, jest największą inwestycją programu

Odnowienie Gdańska Głównego, wzniesionego w 1900 roku, jest największą inwestycją programu

Foto: fot. PKP SA

Łączna wartość dworcowych modernizacji w latach 2016–2023 (prace są na różnych etapach) szacowana jest na ponad 1,5 mld zł. Większość środków – około 75 proc. – stanowią fundusze Unii Europejskiej rozdzielane w ramach programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”, programu operacyjnego „Polska wschodnia” oraz regionalnych programów operacyjnych.

Piętnaście wyremontowanych dworców już oddano, a w pierwszym półroczu 2020 r. zapowiadane jest otwarcie kolejnych odnowionych budynków – w Nidzicy, Oświęcimiu, Sędziszowie Małopolskim, Pomiechówku i Bielsku Podlaskim.

Nowe w starym

Ponad połowa modernizowanych obiektów to zabytki. Tak jak największa inwestycja programu – Gdańsk Główny, wzniesiony w 1900 roku. Obok działań mających na celu usprawnienie ruchu i poprawę komfortu pasażerów zaplanowano tu liczne prace konserwatorskie.

CZYTAJ TAKŻE: Zabytkowe dworce: kłopot czy korzyści?

Renowację przejdzie elewacja, przewidziana jest też wymiana pokrycia dachowego z odtworzeniem geometrycznych wzorów z kolorowych dachówek. Nowa stolarka okienna również będzie wzorowana na historycznej. Wewnątrz o przeszłości przypomną dębowe witryny kasowe i sklepowe. Także oświetlenie nawiąże do dawnych lat, zaś historyczne witraże i kartusze z herbami pomorskich miast zostaną zrekonstruowane na podstawie zdjęć. Wartość przedsięwzięcia sięga 100 mln zł. Planowany termin zakończenia przebudowy to koniec 2021 roku.

""

Dworzec w Białymstoku / Wikipedia

regiony.rp.pl

Latem tego roku podróżnych przyjmie odświeżony dworzec w Białymstoku. Budynek powstał w 1861 roku jako stacja Kolei Warszawsko-Petersburskiej. Przebudowa zakłada rozebranie wewnętrznej antresoli i przywrócenie historycznego charakteru poczekalni: posadzek, żeliwnych słupów, zdobień ścian i sufitów. PKP zapewnia, że ze względu na charakter obiektu ściśle współpracuje z konserwatorem zabytków. Bryła dworca odzyska pierwotny kształt. – Zależy nam na tym, by dworzec w Białymstoku odzyskał historyczną świetność, ale ważne są także nowe funkcjonalności ułatwiające korzystanie z obiektu wszystkim grupom podróżnych – mówi Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA.

CZYTAJ TAKŻE: Wypięknieją warmińskie dworce

Wśród wspomnianych ułatwień znajdą się windy dla pasażerów z niepełnosprawnością oraz systemy oznaczeń dotykowych i pasów prowadzących dla niewidomych i niedowidzących. To największa z kilkunastu inwestycji dworcowych w województwie podlaskim, o wartości 36 mln zł.

Koła w ruch?

Od jesieni trwają prace w Szklarskiej Porębie. Miejscowy dworzec powstał w 1902 roku, a obecny kształt uzyskał w roku 1919. Budynek znajduje się w ewidencji zabytków, zatem remont – oprócz potrzebnych unowocześnień, w tym ułatwień dla niepełnosprawnych – przywróci mu dawny blask. Odnowiona zostanie elewacja, jej detale architektoniczne podkreśli nowa iluminacja. W planach także wymiana poszycia dachowego oraz stolarki okiennej i drzwiowej.

Na parterze budynku głównego znajdą się poczekalnia, kasy i lokale komercyjne, zaś na pierwszym i drugim piętrze przewidziano hostel. Parterowe części dworca zagospodaruje samorząd.

CZYTAJ TAKŻE: Drugie życie krośnieńskiego dworca kolejowego

Wartość inwestycji oszacowano 17,5 mln zł. Prace budowlane potrwają do połowy 2021 roku.

To tylko kilka ze 188 modernizacji, które – być może – przyczynią się do podniesienia polskich kolei z zapaści, do jakiej doprowadziło blisko 30 lat gumkowania torów z mapy Polski. Od 1990 roku, gdy w Polsce było blisko 26 tys. km linii kolejowych, rozebrano już 7 tys. km.

Pozostaje poczekać i przekonać się, czy program inwestycji dworcowych wraz z programem uzupełniania lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej (który ma stanowić wsparcie dla samorządów zainteresowanych budową i odbudową linii) sprawi, że pociągi znów staną się częścią krajobrazu mniejszych miejscowości.

Łączna wartość dworcowych modernizacji w latach 2016–2023 (prace są na różnych etapach) szacowana jest na ponad 1,5 mld zł. Większość środków – około 75 proc. – stanowią fundusze Unii Europejskiej rozdzielane w ramach programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”, programu operacyjnego „Polska wschodnia” oraz regionalnych programów operacyjnych.

Piętnaście wyremontowanych dworców już oddano, a w pierwszym półroczu 2020 r. zapowiadane jest otwarcie kolejnych odnowionych budynków – w Nidzicy, Oświęcimiu, Sędziszowie Małopolskim, Pomiechówku i Bielsku Podlaskim.

Pozostało 87% artykułu
0 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Z regionów
Samorządy rozbudowują nekropolie
Z regionów
Śląsk wyludnia się najmocniej ze wszystkich województw
Z regionów
Gminy urosną kosztem sąsiadów. A niektórym odbiorą swoje tereny
Z regionów
Kraków jak Amsterdam. Też już ma nocnego burmistrza
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Z regionów
Krajobraz po burzy w małopolskim sejmiku