Ogólna słaba sytuacja finansowa samorządów (inflacja, wzrost cen energii oraz uszczuplenie wpływów do budżetów związane z Polskim Ładem), zwłaszcza miast, kładzie się jednak cieniem również na tej części ich funkcjonowania. Choć na pewno nie w jednakowym stopniu i nie wszędzie. Zapytaliśmy więc samorządowców nie tylko o to, jakie imprezy dla mieszkańców i turystów planują, ale także jakie zmiany w kalendarzu wakacyjnych imprez mogą wymusić oszczędności.
– Oczywiście, że zmuszeni jesteśmy oszczędzać na otwartej ofercie kulturalnej, ograniczając zwłaszcza liczbę bezpłatnych imprez masowych i koncertów organizowanych dla mieszkanek i mieszkańców. Trzeba ciąć wydatki nieobligatoryjne, żeby można było wywiązać się z tych obowiązkowych i realizować inwestycje z udziałem środków zewnętrznych – odpowiada Włodzimierz Tutaj, rzecznik prasowy UM Częstochowa. – Z kilku imprez miejskich i cyklicznych festiwali musieliśmy czasowo zrezygnować (np. Dzień Samorządu, Festiwal Retro, Festiwal Hip-Hopowy), inne ograniczyliśmy czasowo (np. tegoroczną Frytkę Off, która ma formułę jednodniową). Te, do których wracamy po okresie epidemii (jak np. cykl "Aleje, tu się dzieje") również realizujemy w wersji okrojonej do jednego typu wydarzeń – dodaje.
Staranne planowanie wydatków
W Zielonej Górze nie usłyszeliśmy o oszczędzaniu. Miasto jednak już wie, że nie może sobie pozwolić na nowe przedsięwzięcia. – Starannie planujemy wydatkowanie środków. Wciąż rosnące ceny materiałów i usług nie pozwalają nam zwiększać liczby realizowanych zadań – informuje Agata Miedzińska, dyrektor Zielonogórskiego Ośrodka Kultury.
Wydaje się, że najboleśniej wzrost kosztów letnich wydarzeń odczuwany jest tam, gdzie jest ich najwięcej i gdzie mają największy rozmach. W tej sytuacji bowiem w grę wchodzi nie tylko ich ilość i wielkość, ale również o to, jak duże znaczenie odgrywają w strategii marketingowej danego miasta, z jak dużym wyprzedzeniem są planowane oraz jak mocno zakorzenione w tradycji danego miasta.
Czytaj więcej
Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU) w Pniewie, trasa rowerowa VeloDunajec, Antidotum Airshow Leszno – to przykłady miejsc, przedsięwzięć i wydarzeń, startujących w konkursie na najlepsze produkty turystyczne 2022 r.