Promocja przez imprezy. Jakie atrakcje przygotowały miasta na lato?

Sezon wakacyjny to okres największego natężenia różnego rodzaju imprez dla mieszkańców i turystów organizowanych lub współorganizowanych przez samorządy. Nie inaczej będzie w tym roku.

Publikacja: 23.06.2023 18:24

Tegoroczne lato w Gdańsku to m.in. imprezy o wieloletniej tradycji: Jarmark Dominikański (22.07-13.0

Tegoroczne lato w Gdańsku to m.in. imprezy o wieloletniej tradycji: Jarmark Dominikański (22.07-13.08), Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski (również przełom lipca i sierpnia) czy Międzynarodowy Festiwal Teatrów Plenerowych i Ulicznych FETA

Foto: Tomasz Warszewski

Ogólna słaba sytuacja finansowa samorządów (inflacja, wzrost cen energii oraz uszczuplenie wpływów do budżetów związane z Polskim Ładem), zwłaszcza miast, kładzie się jednak cieniem również na tej części ich funkcjonowania. Choć na pewno nie w jednakowym stopniu i nie wszędzie. Zapytaliśmy więc samorządowców nie tylko o to, jakie imprezy dla mieszkańców i turystów planują, ale także jakie zmiany w kalendarzu wakacyjnych imprez mogą wymusić oszczędności.

– Oczywiście, że zmuszeni jesteśmy oszczędzać na otwartej ofercie kulturalnej, ograniczając zwłaszcza liczbę bezpłatnych imprez masowych i koncertów organizowanych dla mieszkanek i mieszkańców. Trzeba ciąć wydatki nieobligatoryjne, żeby można było wywiązać się z tych obowiązkowych i realizować inwestycje z udziałem środków zewnętrznych – odpowiada Włodzimierz Tutaj, rzecznik prasowy UM Częstochowa. – Z kilku imprez miejskich i cyklicznych festiwali musieliśmy czasowo zrezygnować (np. Dzień Samorządu, Festiwal Retro, Festiwal Hip-Hopowy), inne ograniczyliśmy czasowo (np. tegoroczną Frytkę Off, która ma formułę jednodniową). Te, do których wracamy po okresie epidemii (jak np. cykl "Aleje, tu się dzieje") również realizujemy w wersji okrojonej do jednego typu wydarzeń – dodaje.

Staranne planowanie wydatków

W Zielonej Górze nie usłyszeliśmy o oszczędzaniu. Miasto jednak już wie, że nie może sobie pozwolić na nowe przedsięwzięcia. – Starannie planujemy wydatkowanie środków. Wciąż rosnące ceny materiałów i usług nie pozwalają nam zwiększać liczby realizowanych zadań – informuje Agata Miedzińska, dyrektor Zielonogórskiego Ośrodka Kultury.

Wydaje się, że najboleśniej wzrost kosztów letnich wydarzeń odczuwany jest tam, gdzie jest ich najwięcej i gdzie mają największy rozmach. W tej sytuacji bowiem w grę wchodzi nie tylko ich ilość i wielkość, ale również o to, jak duże znaczenie odgrywają w strategii marketingowej danego miasta, z jak dużym wyprzedzeniem są planowane oraz jak mocno zakorzenione w tradycji danego miasta.

Czytaj więcej

Najlepsze polskie produkty turystyczne? Internauci mogą przyznać własny tytuł

Dobrym przykładem może być Gdańsk. – Rosnące koszty organizacji wydarzeń spowodowały, że konieczne było zmodyfikowanie programów, np. skrócenie dni trwania wydarzeń lub ograniczenie udziału zagranicznych artystów – informuje Marta Formella z referatu prasowego biura prezydenta Gdańska. – Można też zauważyć zmianę w kwestii promocji wydarzeń, rosnące koszty druku sprawiają, że ograniczona jest produkcja plakatów czy ulotek promujących wydarzenia. Zauważalny jest też wzrost kosztów transportu – wystawy artystów spoza Gdańska, a tym bardziej spoza Polski, stały się niezwykle kosztowne, ze względu na znaczny wzrost cen transportu dzieł sztuki. Stąd instytucje starają się ograniczać liczbę wystaw, na których mają zostać pokazane prace z zagranicy. Zwiększa się tym samym liczba wystaw i działań lokalnych.

Marketingowa rola letnich imprez

Obserwowany od co najmniej kilku lat wzrost liczby wydarzeń organizowanych przez samorządy, zahamowała pandemia. Obecnie coraz mocniej wpływa na nie sytuacja budżetowa, zwłaszcza miast. Raczej jednak nie należy spodziewać się, by masowo wycofywały się z ich organizacji. Jeden aspekt to oczywiście kwestia decyzji o „zabraniu” mieszkańcom czegoś, do czego ci zdążyli się już przyzwyczaić. Drugi – wiele imprez planowanych i organizowanych jest z dużym wyprzedzeniem. To oznacza, że samorządom nie jest łatwo wycofać się z ich realizacji.

Trzecim, być może najważniejszym powodem jest marketingowa rola tych wydarzeń. W wielu przypadkach to właśnie wokół nich budowana jest strategia promocyjna poszczególnych miast czy regionów, której celem jest budowanie ich pozytywnego wizerunku oraz przede wszystkim – przełożenie jej na realny zysk osiągany np. dzięki rosnącej liczbie turystów.

Przykładem polskiego miasta, dla którego wydarzenia są jedną z osi, wokół których budowana jest jego marka, może być Lublin. Takie imprezy jak Noc Kultury (początek czerwca), Festiwal Wschód Kultury – Inne Brzmienia (początek lipca), Carnaval Sztukmistrzów (koniec lipca) czy odbywający się w tym roku w dniach 22-24 czerwca Lublin Youth Festival mają za zadanie budować wizerunek Lublina - Miasta Inspiracji… oraz przyciągać turystów.

Czytaj więcej

Rusza sezon koncertów chopinowskich w Łazienkach Królewskich

W tym roku na duży rozmach wakacyjnych imprez i wydarzeń mogą liczyć mieszkańcy Łodzi oraz turyści chcący odwiedzić to miasto. W swojej strategii rozwoju turystyki Łódź stawia m.in. na turystę krajowego poszukującego ciekawej lokalizacji na tzw. city break. W tym roku miasto obchodzi swoje 600-lecia i chce wykorzystać tę okazję do przyciągnięcia jak największej liczby odwiedzających.

– Najważniejsze wydarzenia związane z obchodami 600-lecia Łodzi zaplanowano na ostatni weekend lipca. Miasto organizuje Łódź Summer Festival. Na czterech miejskich scenach pojawią się gwiazdy światowego formatu, m.in. Tom Odell, Franz Ferdinand, Kult, Pidżama Porno, Kayah, Dawid Kwiatkowski, Oki, Youg Igi, Artur Rojek i Bedoes. Wszystkie koncerty są bezpłatne – informuje biuro prasowe UM Łódź. – Atrakcjami wypełni się też cała Piotrkowska – znajdą się tam m.in. strefa animacji dla dzieci, strefa motoryzacji, czy strefa sportowa. W ten sam weekend odbędą się pikniki osiedlowe.

Wykorzystywanie „urodzin” miasta i odbywających się przy tej okazji wydarzeń nie jest zresztą „wynalazkiem” czy specjalnością polskich samorządów. Dla przykładu – w tym roku swoje 700-lecie obchodzi Wilno, które z tej okazji bardzo mocno postawiło na intensywną promocję zagraniczną.

Kabarety i muzyka alternatywna

Wracając do polskich miast – na liście organizowanych przez nie wydarzeń też widać bardzo wyraźnie, że część z nich pomyślana jest jako sposób na promocję i wykorzystanie tego, co je wyróżnia na tle innych. Przykład? Na liście wydarzeń organizowanych przez Zieloną Górę jest m.in. impreza „Zielona Góra wita wakacje przy W69”, która obędzie się na miejscowym stadionie żużlowym oraz zlot fanów kabaretu Potem.

Częstochowa jakiś czas temu postawiła m.in. na muzykę alternatywną. – W tym roku wraca Frytka OFF. To już 11. rok festiwalu alternatywnych brzmień w Częstochowie (organizowany przez UM). 24 czerwca na muzycznej scenie wystąpi m.in. duet Karaś/Rogucki, Bass Astrala i Polę Rise. Wśród tegorocznych gości nie zabraknie również artystów wywodzących się z Częstochowy - Susk & Slotkakotka123 i Blurred Pink – informuje Włodzimierz Tutaj, rzecznik prasowy UM Częstochowa.

Tegoroczne lato w Gdańsku to m.in. imprezy o wieloletniej tradycji: Jarmark Dominikański (22.07-13.08), Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski (również przełom lipca i sierpnia), Międzynarodowy Festiwal Teatrów Plenerowych i Ulicznych FETA czy Międzynarodowego Festiwalu Mozartowskiego MOZARTIANA.

Ogólna słaba sytuacja finansowa samorządów (inflacja, wzrost cen energii oraz uszczuplenie wpływów do budżetów związane z Polskim Ładem), zwłaszcza miast, kładzie się jednak cieniem również na tej części ich funkcjonowania. Choć na pewno nie w jednakowym stopniu i nie wszędzie. Zapytaliśmy więc samorządowców nie tylko o to, jakie imprezy dla mieszkańców i turystów planują, ale także jakie zmiany w kalendarzu wakacyjnych imprez mogą wymusić oszczędności.

Pozostało 93% artykułu
Materiał partnera
Muzeum Pamięci Sybiru z nagrodą Rady Europy
Warto zobaczyć
Jednonogi maszeruje w czasie
Warto zobaczyć
Prace Banksy’ego na Kazimierzu. Wystawa z miejską ścieżką dźwiękową
Warto zobaczyć
Miejskie meble – fantazyjne czy zwyczajne?
Warto zobaczyć
Obrazy przeszłości i współczesności. Spektakularne wystawy w polskich miastach
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił