Na jakich rynkach się promować? Na co stawiać? Na jakie regiony, miasta czy produkty? I wreszcie – co zrobić, by działania lokalne i regionalne oraz inicjatywy podejmowane na szczeblu centralnym nie tylko się nie rozmijały, ale dawały efekt synergii? W Polskiej Organizacji Turystycznej (POT) trwają prace nad dokumentem próbującym odpowiedzieć na te pytania i proponującym konkretne rozwiązania. Obecnie jest on konsultowany.
Projekt strategii zarządzania zintegrowaną komunikacją marketingową marki turystycznej Polski w perspektywie roku 2030 został przygotowany na zlecenie POT przez dr. Bartłomieja Walasa, dziekana Wydziału Turystyki i Rekreacji w Wyższej Szkole Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej, byłego wieloletniego wiceprezesa POT. – Mówiąc o tej strategii, położyłbym nacisk na słowo „zintegrowana” – mówi Walas. – Nakreślone zostały w nim m.in. ramy, w jakich w aspekcie komunikacyjnym mogłaby się odbywać współpraca regionalnych organizacji turystycznych (ROT), lokalnych organizacji turystycznych (LOT) oraz POT. W projekcie została też oczywiście uwzględniona rola przedsiębiorców – wyjaśnia.
Przemysław Marczewski, rzecznik prasowy POT: – Efektem wdrożenia strategii powinno być rosnące zainteresowanie ofertą turystyczną Polski w kraju i za granicą, a także podnoszenie skuteczności poprzez dalszą profesjonalizację, specjalizację oraz podział ról, zadań i narzędzi zarządzania komunikacją, przy jednoczesnym stosowaniu zasad zrównoważonego rozwoju – mówi.
W maju POT przeprowadził warsztaty z udziałem przedstawicieli ROT i LOT oraz przedsiębiorców. Mieli oni okazję zapoznać się z dokumentem i zgłosić uwagi i sugestie zmian. Kolejna faza konsultacji została zaplanowana na czerwiec.
Przedstawiciele LOT i ROT mówią, że przyjęcie strategii może pomóc im planować własne działania promocyjne. – Dla mnie będzie to ciekawy materiał stanowiący punkt odniesienia przy tworzeniu naszych własnych dokumentów operacyjnych – mówi Tomasz Koralewski, prezes zarządu Łódzkiej Organizacji Turystycznej. – Oczywiście można dyskutować na temat nakreślonych w strategii kierunków działań czy też konkretnych rozwiązań. Dokument ten ma jednak na tyle otwarty charakter, że daje dosyć szerokie pole do działania i nie zamyka poszczególnych ścieżek.