Właśnie ruszyła kampania „Zakopane - dobre eMOCje”, która ma pokazać inne oblicze kurortu. Jej inauguracja odbyła się jednak nie w samym Zakopanem, ale na drugim krańcu Polski - w Sopocie.

- Sopot i Zakopane to miasta partnerskie. Słowo „partnerskie” nie do końca oddaje nasze relacje, bo zwrot ten jest przecież zbyt urzędowy. A my mówimy o przyjaźni, która nas łączy – wyjaśnia wybór miejsca Agnieszka Nowak - Gąsienica, zastępca burmistrza Zakopanego. - Nie ma między nami rywalizacji, jest wręcz przeciwnie. Mamy wspólne projekty, wspólne szkolenia, wymieniamy się doświadczeniami. W obydwu miastach wiodącą gałęzią gospodarki jest turystyka i chociażby dzięki temu mamy wiele wspólnych tematów. 

W Sopocie przez cały dzień Zakopane promowało swoje flagowe, letnie imprezy kulturalne, pokazywało nowe miejsca do obejrzenia oraz wydarzenia w jakich warto uczestniczyć. Wszystko po to, by pokazać nieco inny wizerunek miasta.

- Nie trzeba robić ankiet dlaczego turyści do nas przyjeżdżają. Zakopane kojarzy się jako miejsce uprawiania sportów zimowych, a latem pieszych wędrówek, miejsce wyjątkowej przyrody, czy też oryginalnej kuchni -– mówi Agnieszka Nowak – Gąsienica. – Chcemy, by kojarzyło się z także kulturą, w tym tzw. kulturą wysoką. Mamy dużo do zaoferowania jako miasto w którym każdy niezależnie od swoich preferencji jest w stanie znaleźć odpowiedni dla siebie produkt. I o tym jest kampania „Zakopane dobre - eMOCje”, którą rozpoczęliśmy w Sopocie, a która towarzyszyć nam będzie w tym roku.

O Złotą Ciupagę

W muszli koncertowej przy sopockim molo można było posłuchać Hanny Rybki z zespołem. To wszechstronna wokalistka z Podhala. Od wielu lat wraz ze swoim zespołem wykonuje muzykę folk i etno, współpracuje z największymi nazwiskami polskiej etstrady i bierze udział w międzynarodowych projektach jazzowych.

Jej sopocki występ był zapowiedzią tego co czeka miłośników folkloru w sierpniu tego roku - podczas Międzynarodowego Festiwalu Folkloru Ziem Górskich.

Festiwal wyrósł na gruncie podhalańskiego regionalizmu, który zakładał zjednoczenie wszystkich grup zamieszkujących polskie Karpaty, od Huculszczyzny aż po Beskid Śląski i stworzenie wspólnego programu rozwoju. Pierwsza edycja odbyła się w 1935 roku. Przez cały tydzień górale żywieccy, sądeccy, beskidzcy, Huculi, Łemkowie, Bojkowie prezentowali dorobek twórczy swych ziem, a główne nagrody zdobyli Hucołowie. W kolejnych latach kształtował się regulamin festiwalu, zgodnie z którym artyści pokazywali folklor w różnych formach. Dzisiaj obowiązują trzy kategorie: tradycyjna, artystycznie opracowana i stylizowana. W każdej z nich nagrodami są złota, srebrna i brązowa ciupaga.

W tym roku Festiwal odbywa się po raz 53.

- To największy festiwal folkloru ziem górskich w Europie. Przez minione 50 lat uczestniczyło w nim blisko 600 zespołów zagranicznych z kilkudziesięciu krajów oraz ponad 200 grup polskich – wyjaśnia Beata Majcher, dyrektor Zakopiańskiego Centrum Kultury. - W tym roku swą kulturę zaprezentują na nim zespoły z Rumunii, Bułgarii, Bośni i Hercegowiny, Indii, Turcji, Macedonii, Słowacji, Węgier, Serbii, Czech i Polski.

Morze i góry

W sopockiej Państwowej Galerii Sztuki, jednej z najbardziej znanych galerii w Polsce odbył się wernisaż wystawy „Góry-Morze-Morze-Góry. Zebrano w nim prace artystów z Pomorza i Podhala. Do tej pory odbyły się trzy edycje tego projektu, wszystkie w Zakopanem.

To autorski projekt Lidii Rosińskiej Podleśny, szefowej Miejskiej Galerii Sztuki w Zakopanem im. Władysława hrabiego Zamoyskiego. Warto zaznaczyć, że to jedna z najstarszych galerii sztuki w Polsce. Gdy powstawała w 1911 roku Zakopane liczyło niespełna dziesięć tysięcy mieszkańców. Sala nad Bazarem Polskim wzniesionym staraniem założonej przez Władysława hr. Zamoyskiego Fundacji Kórnickiej od razu stała się centrum artystycznym. Wystawiali się w niej m.in. Władysław Skoczylas, Wojciech Brzega, Eugeniusz Skotnicki, Stanisław Ignacy Witkiewicz, Teodor Axentowicz, Xawery Dunikowski, Julian Fałat, Vlastimil Hoffman, Rafał Malczewski, bracia Pronaszkowie, August Zamoyski. Tutaj też mieścił się słynny Teatr Formistyczny Witkacego. Dzisiaj w galerii są nie tylko liczne wystawy, targi sztuki, ale też koncerty i spotkania z twórcami.

100-letni miś

Zakopane ma też własny festiwal literacki, który nawiązuje do bogatej tradycji literackiej Zakopanego. Jego celem jest nawiązanie i przywrócenie pamięci o literackiej i kulturalnej tradycji Zakopanego, którą tworzyły takie nazwiska jak Witkacy, Kasprowicz, Szymanowski, Stryjeńska, Makuszyński i wielu innych. Oprócz tego, niezwykle istotne jest zaproszenie pod Tatry wybitnych, docenianych i nagradzanych literatów.

Festiwal wystartował w 2016 roku. W programie spotkania autorskie, promocje książek, a także wernisaże wystaw malarstwa oraz koncerty. W lipcu tego roku odbędzie się siódma edycja pod hasłem „Na tatrzańskim szlaku literatury”. Festiwal zwieńczy przyznanie Nagrody Literackiej Zakopanego dla jednej z nominowanych książek. Z kolei na Placu Niepodległości odbywać się będą warsztaty literacko-plastyczne dla dzieci, głośne czytanie i inne wydarzenia przewidziane w programie Plenerowej Czytelni Miejskiej Biblioteki Publicznej.

W Sopocie festiwal był promowany specjalną wystawą w tamtejszym ArtInkubatorze. Jej bohaterem jest… słynny biały miś, jeden z symboli kojarzonych z Zakopanem. Co ciekawe po raz pierwszy pojawił się w 1922 roku, co oznacza, że w tym roku świętuje swoje stulecie. Autorkami wystawy są Aleksandra Karkowska i Barbara Caillot, które podczas festiwalu promować będą swoją najnowszą książkę pt. „Foto z misiem”.

Miasto w aplikacji

Zakopane pochwaliło się też innowacjami, które mają wszystkim chętnym ułatwić planowanie pobytu.

Dzięki specjalnie stworzonej aplikacji, turysta będzie mógł zapoznać się z mapą Zakopanego, na której zaznaczonych jest ponad 40 obiektów wpisujących się w Szlak Stylu Zakopiańskiego. Każdy obiekt ma opis merytoryczny oraz dokumentację zdjęciową, a także kod QR, który po zeskanowaniu poprzez urządzenie mobilne, pozwoli zabrać ze sobą niezbędne informacje na telefon. Poza mapą, użytkownik może także zaznajomić się z kalendarzem wydarzeń organizowanych w mieście w najbliższych tygodniach, a także sprawdzić pogodę we wszystkich rejonach Zakopanego i w Tatrach.

- Aplikacje są dostępne na ekranach dotykowych ulokowanych w powstałym niedawno, nowoczesnym i przyjaznym dla odwiedzających Centrum Informacji Turystycznej, które swoją siedzibę ma w Stacji Kultura Zakopane – nowej inicjatywie Zakopiańskiego Centrum Kultury – wyjaśnia Anna Suchowian, koordynator ds. kultury i promocji w Zakopiańskim Centrum Kultury. - Idea sieciowania miasta, którą realizujemy od ubiegłego roku w partnerstwie z firmą zewnętrzną rozpoczęła się od ulokowania nośników w ważnych z punktu widzenia turysty i mieszkańca miejsca takich jak np. centra informacji dla turystów ale też w miejscach tworzących bezpośrednio infrastrukturę turystyczną. Planujemy, aby przed wakacjami „touche” pełniły swoją rolę także w miejskich instytucjach kultury. Aplikacja dostępna na urządzeniach daje korzystającemu pełny obraz bogactwa oferty turystyczno – rekreacyjno – kulturowej Zakopanego. Włącznie z praktycznymi funkcjonalnościami takim jak komunikacja miejska, pogoda, czy możliwość zakupu biletów na konkretne atrakcje.