Powiadom ratusz, o zalegających śmieciach. Służby to posprzątają

Władze Łodzi uruchomiły specjalny adres mailowy na który mieszkańcy mogą wysyłać informacje o zalegających śmieciach. W niektórych miastach są specjalne aplikacje, gdzie można wysyłać takie zgłoszenia.

Publikacja: 03.03.2023 13:30

Powiadom ratusz, o zalegających śmieciach. Służby to posprzątają

Foto: fot. Dziurek / shutterstock

- W jednym miejscu, za pośrednictwem kilku kanałów komunikacji - przede wszystkim wspólnego dla urzędu miasta, urzędów dzielnic i innych jednostek miejskich jednego telefonu oraz portalu samoobsługowego.

- Warszawiacy, stołeczni przedsiębiorcy oraz turyści będą mogli zgłosić interwencje lub uzyskać potrzebne informację – podawał stołeczny ratusz uruchamiając swoją miejską infolinię, która dziś funkcjonuje jako Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19115.

Informacje przez maila, telefon lub aplikację

Śmieci już nie powinny zalegać w koszach w Łodzi. Nie powinny tam też straszyć brudne przystanki i dzikie wysypiska. Dlaczego? Miasto uruchomiło właśnie specjalny adres, pod którym mieszkańcy mogą wysyłać zgłoszenia o śmieciach. Jest prosty: smieci@uml.lodz.pl.

Łódzcy urzędnicy proszą, zrobić zdjęcie zaśmieconego miejsca, wskazać, jaki to rodzaj terenu, (np. brudny trawnik czy dzikie wysypisko) oraz gdzie się on znajduje. I wysłać na wskazany adres. – W ten sposób mieszkańcy pomogą w uprzątnięciu Łodzi. Po zweryfikowaniu na miejsce zostaną wysłane służby, które uprzątną teren – zapewnia łódzki ratusz.

W Warszawie już niemal od 10 lat działa miejska infolinia 19115, oraz specjalna aplikacja gdzie można zgłosić takie sytuacje. Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19115 jest dostępne dla mieszkańców 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu.

- Każdego dnia do dyspozycji mieszkańców jest zespół konsultantów, którego zadaniem jest przyjmowanie i dystrybuowanie zgłaszanych spraw do odpowiednich komórek merytorycznych samorządu warszawskiego – podaje stołeczny ratusz.

Codziennie konsultanci przyjmują ok. 1000 próśb o informację lub interwencję. Oprócz udzielania informacji w zakresie m.in. kursowania komunikacji miejskiej czy wyrabiania dokumentów, centrum umożliwia mieszkańcom zgłaszanie problemów, które wymagają interwencji służb miejskich, jak np. Straży Miejskiej.

Wszystkie zgłoszenia są rejestrowane w systemie, a ich realizacja podlega stałemu monitoringowi do czasu wyjaśnienia sprawy. - Dzięki warszawskiemu centrum kontaktu Warszawa 19115 mieszkańcy mogą załatwić sprawę urzędową bez wychodzenia z domu – chwalą się urzędnicy.

Niezależnie jak to zrobisz, powinna być szybka reakcja

Z kolei mieszkańcy stolicy Wielkopolski mogą korzystać z aplikacji Smart City Poznań.

- Umożliwia ona m.in. zgłaszanie spraw o charakterze interwencyjnym, którymi powinny zająć się służby miejskie. Zgłoszenie należy zakwalifikować do jednej z pięciu kategorii: czystość, środowisko, zwierzęta, pojazdy oraz drogi - wylicza Olga Dzieciątkowska, z poznańskiego Biura Cyfryzacji i Cyberbezpieczeństwa.

Dodaje, że poprzez kategorię "lokalne pomysły" mieszkańcy mogą dowiedzieć się, jakie mają sposoby na zgłoszenie swojej inicjatywy. - Użytkownik ma stały podgląd na status zgłoszonej przez siebie sprawy i może śledzić historię swoich zgłoszeń – mówi urzędniczka.

Zapewnia, że przesłane przez użytkownika informacje trafiają do odpowiednich wydziałów ratusza lub jednostek miejskich, a po ich akceptacji są dodawane na mapę zgłoszeń widoczną w aplikacji.

- Inni użytkownicy mogą zobaczyć na niej okoliczne zgłoszenia. Klikając na dane zgłoszenie można przeczytać jego szczegóły i wyrazić swoje poparcie za pomocą ikony kciuka w górę. Administratorzy aplikacji dokładają wszelkich starań, by obsłużyć zgłoszenia możliwie szybko – zapewnia Olga Dzieciątkowska.

Ale w Olsztynie nie ma jeszcze jednej wspólnej infolinii czy miejskiej aplikacji. - Każda jednostka odpowiada za poszczególne sytuacje: ZDZiT za utrzymanie porządku w przestrzeni publicznej, w tym na przystankach komunikacji miejskiej, na chodnikach, czy zajmuje się  opróżnianie koszy stojących w pobliżu ciągów komunikacyjnych – przyznaje Marta Bartoszewicz, rzecznik prezydenta Olsztyna.

Ale zapewnia, że na zgłoszeni miejscy pracownicy starają się odpowiedzieć najszybciej, jak to możliwe.

- W jednym miejscu, za pośrednictwem kilku kanałów komunikacji - przede wszystkim wspólnego dla urzędu miasta, urzędów dzielnic i innych jednostek miejskich jednego telefonu oraz portalu samoobsługowego.

- Warszawiacy, stołeczni przedsiębiorcy oraz turyści będą mogli zgłosić interwencje lub uzyskać potrzebne informację – podawał stołeczny ratusz uruchamiając swoją miejską infolinię, która dziś funkcjonuje jako Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19115.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Usługi komunalne
Cena wody rośnie, podobnie jak ścieków. Na wiosnę kolejne podwyżki
Usługi komunalne
Bydgoszcz: Prywatna firma przejmuje obsługę autobusów komunikacji miejskiej
Usługi komunalne
Mieszkania samorządowe są coraz poważniej zadłużone
Materiał partnera
Bezpłatna i ekologiczna komunikacja jest możliwa
Usługi komunalne
Polacy akceptują podwyżki cen wody związane z inwestycjami i remontami