Drożeją bilety w miejskiej komunikacji. Podwyżki nawet o kilkadziesiąt procent

Majówka przyniosła mieszkańcom Szczecina droższe bilety miejskiej komunikacji. Przeszło 40-procentowa podwyżka ma być urealnieniem stawek, bo ostatnio ceny biletów podwyższano 13 lat temu.

Publikacja: 06.05.2025 14:14

Od września 2025 r. droższe bilety wprowadzi Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu, gdzie obecna t

Od września 2025 r. droższe bilety wprowadzi Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu, gdzie obecna taryfa obowiązuje od lipca 2020 r.

Foto: Wojciech Wrzesień

Decyzja została podjęta przez szczecińskich radnych jesienią ubiegłego roku, a ich konieczność tłumaczono wzrostem kosztów oraz planem przeznaczenia pieniędzy na wzrost wynagrodzeń kierowców autobusów i motorniczych tramwajów. Dodatkowe wpływy szacuje się na ok. 12 mln zł. Szczecin już od dłuższego czasu ma problemy z ich brakiem. Z tego powodu w poprzednich latach trzeba było odwoływać kursu i zmieniać rozkłady jazdy.

W górę ceny biletów oraz stawki za parkowanie  

Od czwartku droższe są zarówno bilety jednorazowe jak i okresowe. Przykładowo bilet 15-minutowy kosztuje teraz 3 zł zamiast 2 zł, za 30-minutowy trzeba zapłacić 4 zł, za godzinny 6 zł, natomiast za dwugodzinny o złotówkę więcej. Jeśli ktoś ma jeszcze zapas starych biletów, może je wykorzystać.

- Bilety jednorazowe czasowe mogą być wykorzystane na zasadzie łączenia różnych nominałów w tej samej grupie biletów jednorazowych – czasowych – poinformował szczeciński Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego. Oznacza to, że można np. skasować jednocześnie bilety za 2 zł i 1 zł przy przejazdach 15-minutowych.

Czytaj więcej

Agresja w komunikacji publicznej. Pasażerowie są coraz bardziej nieobliczalni

Miesięczny bilet na jedną zwykłą linię podrożał z 60 zł na 80 zł, na wszystkie linie z 80 zł na 100 zł, na jedną linie pospieszną z 80 zł na 90 zł. Bilet obejmujący wszystkie linie zwykłe i pospieszne kosztuje teraz 140 zł.

Podnosząc ceny biletów radni zdecydowali się także podwyższyć stawki za parkowanie. Godzinny postój w strefie A to teraz wydatek 4 zł i 40 gr zamiast dotychczasowych 3 zł i 60 gr, które teraz wydamy na godzinę parkowania w strefie B (dotychczasowa stawka wynosiła 2 zł i 80 gr). Droższe są także miesięczne abonamenty – kosztują odpowiednio 300 i 200 zł). Strefa płatnego parkowania została przy tym powiększona o kilka ulic, dwukrotnie wzrosła kara za brak biletu parkingowego. 

Droższe bilety komunikacji miejskiej nie tylko w Szczecinie

Podwyżki cen w miejskiej komunikacji nie omijają innych miast. Od września 2025 r. droższe bilety wprowadzi Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu, gdzie obecna taryfa obowiązuje od lipca 2020 r. Od tego czasu gwałtownie wzrosły koszty energii, w górę poszła inflacja, zwiększyły się wynagrodzenia. - Te czynniki miały bezpośredni wpływ na poważny wzrost kosztów przewozów – z około 420 mln zł w 2020 r. do prawie 750 mln w tym roku – tłumaczy ZTM.

W nowych taryfach będą preferencje dla mieszkańców Poznania (a także 19 gmin współpracujących z poznańskim ZTM) rozliczających w miejscu zamieszkania podatki. Za bilety sieciowe będą płacić tyle samo, co dziś. Nie zmieni się też cena biletów specjalnych – dla seniorów i uczniów.

Czytaj więcej

Najwięcej gapowiczów jest na Mazowszu, ale w innych regionach mają najwięcej do zapłacenia

Miesiąc temu podrożała komunikacja w Toruniu. Podwyżkę planowaną pierwotnie na początek marca przesunięto o miesiąc, by umożliwić większej liczbie pasażerów załatwienie formalności związanych z wprowadzaną Toruńską Kartą Miejską, dającą zniżki. Obecnie 60-minutowy normalny bilet papierowy kosztuje 5 złotych zamiast 3,80 złotych. Z kolei bilet jednorazowy w formie karty miejskiej i biletu elektronicznego to wydatek 4 zł i 60 gr.

Z początkiem 2025 r. nowa uproszczona taryfa zaczęła obowiązywać w Łodzi, która jednak skróciła czas ważności biletów. Z kolei jesienią ubiegłego roku ceny biletów w granicach od kilku do kilkunastu proc. w zależności od ich rodzaju podwyższyła w aglomeracji katowickiej Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

W Warszawie od marca droższe są przejazdy Warszawską Koleją Dojazdową. Według WKD, to rezultat wzrostu kosztów działania spółki. Za to warszawski Zarząd Transportu Miejskiego nie przewiduje na razie podwyżek. Miasto przygotowuje nowy system biletowy, który pozwoli na optymalizację kosztów podróży, dostosowanie ceny do rzeczywistego wykorzystania środków transportu, a w przyszłości da możliwość wprowadzenia płatności za liczbę przejechanych przystanków lub kilometrów.

Transport
Regionalne pociągi tańsze na majówkę
Transport
Rower zamiast dostawczaka. Nietypowe rozwiązania w miastach
Transport
Jak miasta ułatwiają mieszkańcom sprawdzenie stanu technicznego rowerów
Transport
CPK koryguje linię kolejową do granicy z Czechami
Transport
W miastach potrzebne są tramwaje dwukierunkowe i niskopodłogowe
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku