Czego oczekują pasażerowie komunikacji miejskiej? Nowe badanie

Podróżujący komunikacją miejską oczekują dobrego funkcjonowania miejskich tramwajów i autobusów. Te powinny być wygodne, dostosowane do potrzeb pasażerów w różnym wieku i z niepełnosprawnościami. Powinny też punktualnie kursować. Ale to nie wszystko.

Publikacja: 19.06.2024 16:51

Od współpasażerów oczekujemy m.in., że nie będą śmiecić w pojazdach (11 proc.) oraz będą ściągać ple

Od współpasażerów oczekujemy m.in., że nie będą śmiecić w pojazdach (11 proc.) oraz będą ściągać plecak podróżując w tramwaju i autobusie (10 proc.)

Foto: Halfpoint

Pasażerowie mają też inne oczekiwania związane z komunikacją, a konkretnie z innymi pasażerami. I właśnie o oczekiwania pasażerów dotyczące współpasażerów zapytał jeden z krakowskich przewoźników. Na stronie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (MPK) przez dwa miesiące pasażerowie mogli głosować na najbardziej – ich zdaniem – denerwujące zachowania innych pasażerów. Mogli też zgłaszać swoje oczekiwania.

Czego oczekują pasażerowie od innych osób w komunikacji miejskiej?

Pytania do sondy zostały sporządzone na podstawie opinii pasażerów krakowskiego MPK, zebranych m.in. z mediów społecznościowych, wniosków zgłaszanych bezpośrednio do MPK i opinii prowadzących. Jaki jest efekt? Pasażerowie od innych podróżujących najbardziej oczekują tego, że nie będą słuchać głośnej muzyki.

Czytaj więcej

Tramwajem, autobusem i pociągiem tylko z jednym biletem? Nowy pomysł rządu

- Tak odpowiedziała co trzecia osoba biorąca udział w głosowaniu – mówi Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK. Na drugim miejscu najbardziej oczekiwanych zachowań znalazło się nieblokowanie drzwi w tramwajach i autobusach. W tym przypadku chodzi o sytuacje, gdy do pojazdu nie da się wejść lub wysiąść tylko dlatego, że drzwi blokują stojący przy nich pasażerowie, pomimo tego, że środku pojazdu jest sporo miejsca, w tym także wolne miejsca siedzące. Na takie naganne zachowanie wskazało aż 26 proc. głosujących.

Jako trzecie najbardziej oczekiwane zachowanie zostało wskazane ustąpienie miejsca innej osobie, która tego potrzebuje. Jak się okazuje, od współpasażerów oczekujemy także, że nie będą śmiecić w pojazdach (11 proc.), będą ściągać plecak podróżując w tramwaju i autobusie (10 proc.) oraz tego, że oddadzą znaleziony przedmiot, który ktoś inny pozostawił (6 proc.).

Miejscy przewoźnicy uczulają podróżnych na właściwie zachowania w autobusach i tramwajach

Do wszystkich tych wymienionych przez uczestników sondy zachowań, rzecznik krakowskiego MPK „dorzucił” jeszcze jedno, na które narzekali pasażerowie w bezpośrednio w kontaktach z nim, a które nie znalazło się w internetowej sondzie. – Chodzi o zajmowanie miejsca siedzącego przez plecak, torbę lub inny bagaż – mówi rzecznik. Oczekiwania pasażerów są jednak takie, że podróżujący zdejmie leżący obok niego bagaż i umożliwi innemu pasażerowi zajęcie miejsca siedzącego – podkreśla rzecznik.

Czytaj więcej

Strefa czystego transportu w Krakowie: będzie, ale później

Przewoźnicy i organizatorzy transportu miejskiego w innych miastach nie badali przy pomocy sondy ani internetowej ankiety oczekiwań pasażerów dotyczących innych podróżujących. Jednak niektórzy uczulają pasażerów komunikacji miejskiej na właściwe zachowania.

– Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Poznań realizuje kampanie informacyjno-edukacyjne na podstawie powtarzających się zgłoszeń bądź też zapytań pasażerów i pasażerek, ale też na podstawie zgłoszeń od prowadzących pojazdy. Dzięki nim powstały m.in. materiały dotyczące zasad podróżowania komunikacją miejską z dzieckiem w wózku, zasad przewozu rowerów, hulajnóg, czy też funkcjonowania Biura Rzeczy Znalezionych MPK Poznań – mówi Agnieszka Smogulecka, rzecznik prasowy MPK Poznań.

Krakowskie MPK z kolei prowadzi kampanię „Bądź wrażliwy – ustąp miejsca”, bo na ustępowanie miejsca uprawnionym pasażerów w internetowej sondzie zagłosowało ok. 14 proc ankietowanych pasażerów.

Pasażerowie mają też inne oczekiwania związane z komunikacją, a konkretnie z innymi pasażerami. I właśnie o oczekiwania pasażerów dotyczące współpasażerów zapytał jeden z krakowskich przewoźników. Na stronie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (MPK) przez dwa miesiące pasażerowie mogli głosować na najbardziej – ich zdaniem – denerwujące zachowania innych pasażerów. Mogli też zgłaszać swoje oczekiwania.

Czego oczekują pasażerowie od innych osób w komunikacji miejskiej?

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Autobus bez kierowcy woził pasażerów po Parku Śląskim
Transport
Duże utrudnienia dla pasażerów. Najwięcej remontów w wakacje
Transport
Strefa czystego transportu w stolicy od lipca. Są kierowcy zwalniani z obostrzeń
Transport
Komunikacja miejska na wakacjach. Mniej autobusów i tramwajów w rozkładach
Transport
Przepisy nie pomagają samorządom, wraków w miastach przybywa
Materiał Promocyjny
4 miliony na urodziny