Materiał powstał we współpracy z Firmą Strabag
Budownictwo odpowiada za 38 proc. globalnej emisji CO2, dlatego ciąży na nim szczególna odpowiedzialność w zakresie przeciwdziałania zmianom klimatu. Branża budowlana to jedna z tych, na których spoczywa największa odpowiedzialność za znalezienie rozwiązań neutralnych dla klimatu, społecznie odpowiedzialnych oraz przyjaznych dla środowiska praktyk biznesowych. STRABAG, lider rynku budowlanego w Polsce i Europie, uważa za swój obowiązek wywiązywanie się z tej odpowiedzialności. Firma podejmuje działania z myślą o ochronie zasobów, które doprowadzą do prawdziwej zmiany dotyczącej pozyskiwania i produkcji materiałów budowlanych, recyklingu oraz zarządzania budynkami i obiektami inżynieryjnymi. Celem STRABAG jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2040 roku. Podejmujemy więc konkretne działania, które zbliżą nas do tego ambitnego celu. Wiele z nich wdrażamy na budowach w Polsce.
Niskoemisyjny beton – tak to już możliwe
Historycznie beton jest materiałem, który znalazł zastosowanie do budowy dróg i placów pod koniec XIX wieku. Pierwsza nawierzchnia betonowa powstała w 1888 roku na placu Solnym we Wrocławiu. Następnie wykorzystano technologię do budowy nawierzchni betonowych na znanej nam autostradzie A4, która w latach 30. XX w. połączyła Zagłębie Ruhry z zagłębiem górnośląskim. Pierwszy polski odcinek autostrady betonowej powstał w 1995 r.
Granulat gumowy z recyklingu to jedno z nowatorskich rozwiązań stosowanych przez STRABAG
Obecnie beton jest drugim po wodzie najczęściej stosowanym materiałem budowlanym na świecie. To nie tylko jego emisyjność, a skala zastosowania powoduje, że materiał ten odpowiada za 8–10 proc. emisji CO2. Dlatego nawet działania o mniejszej skali przekładają się na znaczące ograniczenie emisji. Branża budowlana wraz z cementową podejmują wiele działań mających na celu obniżenie śladu węglowego w całym łańcuchu wartości, począwszy od produkcji klinkieru, a skończywszy na działaniach związanych z konstrukcją budowlaną i jej ewentualną rozbiórką czy recyklingiem. Jednym z przykładów jest zastosowanie do budowy nawierzchni drogowych mielonego granulowanego żużla wielkopiecowego, który pozwala na ograniczenie emisyjności cementu nawet o 30 proc. względem stosowanego do tej pory materiału. Ta wartość przekłada się w znaczącym stopniu na obniżenie śladu węglowego dróg betonowych.