W tym roku mniej nowych odcinków szybkich dróg

Ponad 53 mld zł warte są inwestycje realizowane obecnie na drogach krajowych w Polsce – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. To ponad 1300 kilometrów nowych tras.

Publikacja: 19.02.2024 17:22

Budowa dróg w tym roku wyraźnie straci impet. Oddawanych do użytku odcinków będzie wyraźnie mniej ni

Budowa dróg w tym roku wyraźnie straci impet. Oddawanych do użytku odcinków będzie wyraźnie mniej niż w 2023 r.

Foto: Marian Zubrzycki

Pod względem włączenia do ruchu nowych odcinków szybkich tras obecny rok będzie jednak dosyć skromny: 25 km nowych odcinków autostrad, 117 km dróg ekspresowych oraz 10 km obwodnic z rządowego programu obwodnicowego, a także 23 km dróg z ruchem przyspieszonym. Rok temu było to 267 km.

W regionach będą to raczej pojedyncze odcinki, ale istotne dla wydłużania już gotowych tras. W województwie śląskim gotowe będzie 7 km drogi ekspresowej S1 w rejonie Dąbrowy Górniczej, w województwie świętokrzyskim – obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego. W Małopolsce dokończona zostanie S7 na odcinku Miechów–Szczepanowice (ponad 5 km) i na odcinku Widoma–Mistrzejowice (prawie 14 km), ponadto fragmenty dróg DK47 Rdzawka–Nowy Targ i DK75 w rejonie Brzeska, a także przeszło 12-kilometrowa Północna Obwodnica Krakowa w ciągu S52.

Jakie inwestycje drogowe będą gotowe w tym roku?

Na terenie Warmii i Mazur będzie można pojechać odcinkiem S16 Borki Wielkie–Mrągowo, a w Wielkopolsce ukończone zostaną obwodnice Grzymiszewa i Strykowa na drogach 72 i 32.

Pięć inwestycji zostanie sfinalizowanych na Pomorzu Zachodnim. To niewielki kawałek DK11 rondo Janiska–Kołobrzeg Wschód, niespełna 6-kilometrowa obwodnica Gryfina na DK31, obwodnica Koszalina i Sianowa w ciągu ekspresówki S6 oraz dwa kawałki drogi ekspresowej S3: 16 km odcinka Dargobądz–Troszyn oraz 17 km odcinka Świnoujście–Dargobądz.

Czytaj więcej

Inwestycje samorządowe – 20 lat Polski w Unii Europejskiej

Na wschodnim odcinku autostrady A2 dokończona zostanie budowa odcinków Ryczołek–Groszki i Gręzów–Swoboda, obu liczących po ok. 12 km, natomiast na południowym krańcu S3 w województwie dolnośląskim do ruchu włączony zostanie 16-kilometrowy odcinek od Bolkowa do Kamiennej Góry Północ.

Dłuższe fragmenty tras objęte przetargami znajdują się m.in. w Wielkopolsce (odcinki drogi ekspresowej S11), na Mazowszu (S12), ponadto na Pomorzu Zachodnim (S10) oraz na Podlasiu (S16 i S19). W 2024 r. GDDKiA zamierza ogłosić przetarg na budowę ponad 25 km przedłużenia autostrady A2 od Białej Podlaskiej do węzła Dobryń. Ten odcinek zapewni także dojazd do terminala samochodowego Koroszczyn, na którym odprawiane są pojazdy przekraczające granicę z Białorusią. Uruchomione zostaną również przetargi na inwestycje w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic. Obejmą 14 takich inwestycji o łącznej długości ponad 122 km. Najdłuższe z nich to obwodnice: Starogardu Gdańskiego, Ostrołęki, Brzostka i Kołaczyc (ta ostatnia połączy się z obwodnicą Jasła).

Budowane będą także drogi wojewódzkie: 2,4 mld zł z unijnych funduszy otrzymały na takie inwestycje regiony Polski Wschodniej.

Dofinansowanie na budowę regionalnych dróg

Dofinansowanie w wysokości 85 proc. kosztów inwestycji trafi do pięciu województw: podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego, a także mazowieckiego. Pieniądze zostaną przeznaczone na dziewięć inwestycji wartych w sumie 2,8 mld zł i obejmujących 321 km dróg. Z tego na 214 km zaplanowano modernizację, natomiast 17 km to drogi, które dopiero powstaną.

Czytaj więcej

Inwestycyjny boom w samorządach dzięki funduszom z Unii Europejskiej

Ponad 633 mln zł trafi do warmińsko-mazurskiego, gdzie rozbudowywany jest ciąg od Kętrzyna do wschodniej granicy województwa, na drogach 592, 655 i 653.

Blisko pół miliarda zł zostanie przeznaczone na dofinansowanie drogi nr 747 na Mazowszu pomiędzy Iłżą a Lipskiem, 220 mln zł otrzyma Podkarpacie na rozbudowę DK 865 od Sobiecina do Cieszanowa. Trzy przedsięwzięcia dostały wsparcie na Podlasiu: drogi 679 Łomża–Mężenin, 687 Juszkowy Gród–Zwodzieckie oraz drogi 688 Tarnopol–Siemianówka.

Pod względem włączenia do ruchu nowych odcinków szybkich tras obecny rok będzie jednak dosyć skromny: 25 km nowych odcinków autostrad, 117 km dróg ekspresowych oraz 10 km obwodnic z rządowego programu obwodnicowego, a także 23 km dróg z ruchem przyspieszonym. Rok temu było to 267 km.

W regionach będą to raczej pojedyncze odcinki, ale istotne dla wydłużania już gotowych tras. W województwie śląskim gotowe będzie 7 km drogi ekspresowej S1 w rejonie Dąbrowy Górniczej, w województwie świętokrzyskim – obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego. W Małopolsce dokończona zostanie S7 na odcinku Miechów–Szczepanowice (ponad 5 km) i na odcinku Widoma–Mistrzejowice (prawie 14 km), ponadto fragmenty dróg DK47 Rdzawka–Nowy Targ i DK75 w rejonie Brzeska, a także przeszło 12-kilometrowa Północna Obwodnica Krakowa w ciągu S52.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce