Wkrótce rusza Metrorower. Rozpoczął się montaż pierwszych stacji

W aglomeracji śląskiej już za miesiąc ruszy Metrorower. To największy w Polsce i trzeci w Europie system rowerów miejskich.

Publikacja: 25.01.2024 18:31

W nowym systemie w aglomeracji śląskiej rowerów miejskich nie trzeba będzie przypinać do stojaków

W nowym systemie w aglomeracji śląskiej rowerów miejskich nie trzeba będzie przypinać do stojaków

Foto: Adobe Stock

W miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) właśnie rozpoczął się montaż pierwszych stacji. Docelowo pojawią się w 31 gminach regionu. System będzie działał za miesiąc – od 25 lutego. 

Jak podaje serwis InfoBike, w początkowym etapie przedsięwzięcia ma być dostępnych 1260 rowerów w 8 miastach. Wybrano Katowice, Gliwice, Zabrze, Chorzów, Tychy, Sosnowiec, Siemianowice oraz Czeladź. Kolejne miasta dołączą w drugiej połowie roku. W tej grupie znajdzie się Bytom, Ruda Śląska, Dąbrowa Górnicza, Mysłowice, Piekary Śląskie oraz Świętochłowice. 

Ile będzie kosztowało wypożyczenie roweru w systemie Metrorower

Wypożyczać Metrorower będzie można na minuty, a także w abonamencie. Półgodzinna jazda ma kosztować symboliczną złotówkę, ale dwie godziny korzystania będzie kosztować już 7 zł. Miesięczny abonament będzie kosztował 29,90 zł, a roczny 239 zł – podaje InfoBike.

System ruszy m.in. w miastach, które do tej pory nie miały własnych rowerów miejskich i czekały z ich uruchomieniem na rower metropolitalny. Należą do nich m.in. Gliwice, w których początkowo będzie uruchomionych 29 stacji ze 175 rowerami. Według portalu Ślązag, docelowo w tym mieście zostanie zamontowanych 91 stacji oferujących 559 rowerów.

Czytaj więcej

Polska musi przyspieszyć rozwój przyjaznej światu komunikacji

W nowym systemie rowery nie będą przywiązane do jednego miasta. Będzie można je wypożyczać w jednym, a zostawiać w innym. To ogromne ułatwienie dla użytkowników. Metrorower jako element Transportu GZM pojawi się również w taryfie. To jak na razie jedyne tego typu rozwiązanie w Polsce. Każdy pasażer korzystający z biletu okresowego będzie mógł bezpłatnie korzystać z Metroroweru przez 30 minut dziennie.

– To idealne rozwiązanie na tak zwaną „ostatnią milę” – mówi Marcin Dworak, pełnomocnik GZM ds. nowej mobilności. – Rower może dowieźć nas do przystanku lub miejsca, do którego nie możemy, nie chcemy lub nie mamy czasu dojść pieszo – dodaje.

Łącznie w całym systemie  pojawi się 7000 rowerów i prawie tysiąc stacji. Rowery będą jednośladami IV generacji, wyposażone w nadajnik GPS. Oznacza to, że nie będzie potrzebne przypinanie ich do stojaków. Najnowszy model SmartBike 2.0 jest lżejszy, bardziej zwinny, dynamiczny i bardziej wygodny niż dotychczasowe rowery.

Rower zintegrowany z płatnościami miejskiej komunikacji

Rower w GZM będzie traktowany jako równoprawny środek transportu. – Nasze rowery mają te same barwy co autobusy i to nie jest przypadek. Nie traktujemy Metroroweru jako pojazdu rekreacyjnego, chociaż i w tej roli sprawdzi się doskonale. To równoprawny element zrównoważonego transportu miejskiego, obok tramwaju, autobusu i trolejbusu – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM.

Czytaj więcej

W Krakowie wypożyczą e-rowery mieszkańcom. Można już składać wnioski

Stacje wypożyczalni zostaną zlokalizowane również w węzłach przesiadkowych systemu transportu metropolitalnego. W perspektywie rower metropolitalny zostanie zintegrowany z płatnościami miejskiej komunikacji. Rowery będzie można wypożyczać przez cały rok, jednak zimą dostępna będzie tylko połowa – pozostałe mają być serwisowane.

Wykonawcą systemu została firma Nextbike. - Ten projekt stanowi kamień milowy, nie tylko umieszczając nasz wspólny system na mapie jako największy system rowerów miejskich w Polsce i trzeci największy w Europie, ale także umieszczając Polskę na czele innowacji w dziedzinie bike-sharingu – stwierdził Tomasz Wojtkiewicz, szef Nextbike.

GZM planuje także rozwój infrastruktury, która oddzieli w regionie ruch rowerowy od pieszego i samochodowego. Opracowane zostały dwa dokumenty dotyczące  szkieletu sieci dróg rowerowych oraz wytycznych, które pozwolą ujednolicić trasy rowerowe na terenie aglomeracji.

W miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) właśnie rozpoczął się montaż pierwszych stacji. Docelowo pojawią się w 31 gminach regionu. System będzie działał za miesiąc – od 25 lutego. 

Jak podaje serwis InfoBike, w początkowym etapie przedsięwzięcia ma być dostępnych 1260 rowerów w 8 miastach. Wybrano Katowice, Gliwice, Zabrze, Chorzów, Tychy, Sosnowiec, Siemianowice oraz Czeladź. Kolejne miasta dołączą w drugiej połowie roku. W tej grupie znajdzie się Bytom, Ruda Śląska, Dąbrowa Górnicza, Mysłowice, Piekary Śląskie oraz Świętochłowice. 

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi