W Krakowie wypożyczą e-rowery mieszkańcom. Można już składać wnioski

Od 2 stycznia 2024 roku mieszkańcy Krakowa mogą przesyłać wnioski w sprawie długoterminowego wynajmu rowerów elektrycznych. Do tej pory można było wypożyczać w ten sposób tylko rowery tradycyjne.

Publikacja: 02.01.2024 18:31

W ramach sytemu LajkBike w Krakowie jest dostępnych 500 rowerów elektrycznych i tyle samo tradycyjny

W ramach sytemu LajkBike w Krakowie jest dostępnych 500 rowerów elektrycznych i tyle samo tradycyjnych

Foto: Adobe Stock

W Krakowie, w porównaniu do innych miast, działa zupełnie inny system miejskich wypożyczalni jednośladów. Tam można rowery wypożyczyć na co najmniej miesiąc (a najwyżej trzy) i zabrać je do siebie do domu czy akademika.

- Chodzi o to, by dać mieszkańcom czy studentom możliwość przetestowania roweru jako środka transportu po mieście, na swojej codziennej trasie. Ważne, aby mogli sprawdzić jego przydatność dla siebie, bez konieczności wydawania od razu dużych pieniędzy na zakup własnego sprzętu. Szczególnie chodzi tu o rowery elektryczne, które są stosunkowo drogie i dla wielu taki wydatek mógłby być mocno obciążający – podaje Zarząd Transportu Publicznego (ZTP) w Krakowie.

Od wtorku wznowiona została możliwość zgłaszania wniosków o wynajem LajkBike’ów ze wspomaganiem elektrycznym.

Czytaj więcej

Białystok dopłaci mieszkańcom do zakupu rowerów elektrycznych

Jak podaje krakowski ZTP, ze względu na duże zainteresowanie i konieczność rozładowania kolejki oczekujących przyjmowanie zgłoszeń było zawieszone od września.

Teraz, także po aktualizacji regulaminu systemu, można je wznowić. Sprzęt będzie wydawany bez zwłoki. Chętni nie powinni czekać na niego dłużej niż kilka dni.

W ramach sytemu LajkBike jest 500 rowerów elektrycznych i tyle samo tradycyjnych. Stawka za miesięczne wypożyczenie tradycyjnego roweru wynosi 29 zł. Dla podstawowej stawki za wynajem rowerów elektrycznych (79 zł) miasto wprowadziło też limit 900 kilometrów miesięcznie, który będzie zliczany przez licznik, w który wyposażony będzie każdy jednoślad. 

- Chodzi o to, by jednoślady były wykorzystywane wyłącznie jako prywatny transport do pracy czy szkoły, a nie służyły jako sprzęt używany do celów zarobkowych, na przykład przez kurierów, bo wówczas zużycie takiego roweru byłoby niewspółmierne większe, droższe w takich przypadkach stają się serwis i utrzymanie – tłumaczy ZTP w Krakowie.

Czytaj więcej

Ruszają miejskie wypożyczalnie rowerów w Krakowie i w Trójmieście

Dlatego przy przekroczeniu limitu kilometrów na rowerach elektrycznych obowiązywać będzie druga stawka, znacznie wyższa (499 zł miesięcznie), która ma sprawić, że takie wypożyczenie stanie się mniej opłacalne, tudzież pokryje spodziewane wyższe koszty obsługi.

Użytkownicy krakowskich rowerów w ramach abonamentu w pakiecie otrzymają też bezpłatny serwis w przypadkach usterek czy innych niezawinionych kłopotów z rowerem.

W Krakowie, w porównaniu do innych miast, działa zupełnie inny system miejskich wypożyczalni jednośladów. Tam można rowery wypożyczyć na co najmniej miesiąc (a najwyżej trzy) i zabrać je do siebie do domu czy akademika.

- Chodzi o to, by dać mieszkańcom czy studentom możliwość przetestowania roweru jako środka transportu po mieście, na swojej codziennej trasie. Ważne, aby mogli sprawdzić jego przydatność dla siebie, bez konieczności wydawania od razu dużych pieniędzy na zakup własnego sprzętu. Szczególnie chodzi tu o rowery elektryczne, które są stosunkowo drogie i dla wielu taki wydatek mógłby być mocno obciążający – podaje Zarząd Transportu Publicznego (ZTP) w Krakowie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi