Rośnie liczba stacji tankowania wodoru. Dzięki inwestycjom miast

Miejskie spółki komunikacyjne składają coraz to nowe zamówienia na autobusy wodorowe. W efekcie rośnie zapotrzebowanie na budowę stacji tankowania tego paliwa, obecnie dostępnego głównie w obiektach mobilnych.

Publikacja: 24.01.2024 18:21

Poznańskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zamówiło 25 wodorowców, z których pierwszy wyjech

Poznańskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zamówiło 25 wodorowców, z których pierwszy wyjechał na ulice miasta we wrześniu 2023 r.

Foto: shutterstock, Malgosia Janicka

Pierwsze stacjonarne stacje pojawiły się w ubiegłym roku, teraz ich budowę zapowiadają kolejne miasta. Stacje będą przeznaczone nie tylko dla autobusów, ale także indywidualnych użytkowników osobowych samochodów wodorowych.

Pierwszą na Lubelszczyźnie stację stawia w Lublinie spółka ZE PAK. Budowana na terenie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego ma zacząć działać w połowie roku i będzie ogólnodostępna. Będzie sprzedawać tzw. zielony wodór pochodzący z odnawialnych źródeł energii.

W których miastach na Śląsku są stacje tankowania wodoru

Przetarg na budowę stacji ogłosiło w styczniu 2024 r. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach. Inwestycja warta ponad 10 mln zł zostanie zrealizowana na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Towarowej i będzie dofinansowana z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Budowa ma być ukończona do jesieni przyszłego roku. Stacja obsłuży przyszłą flotę wodorowych autobusów zamówionych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię oraz pojazdy prywatne.

Kolejna nowa stacja na terenie katowickiej aglomeracji stanie w Świerklańcu. Będzie gotowa wiosną 2025 r., a jej roczna sprzedaż szacowana jest na 150 tys. kg wodoru rocznie. W Katowicach uruchomienie stacji tankowania wodoru przy ul. Murckowskiej zapowiedział Orlen.

Czytaj więcej

Polska musi przyspieszyć rozwój przyjaznej światu komunikacji

Na Śląsku już działa stacja w Rybniku, wybudowana przez ZE PAK.  Otwarta została w listopadzie ubiegłego roku i okazała się konieczne ze względu na budowę floty wodorowych autobusów. Dla miasta, które w marcu tego roku zamówiło 20 wodorowych autobusów, to kolejny etap w rozwijaniu elektromobilności.

O tym, że stacja wpisuje się w trend zrównoważonej mobilności świadczy jej samowystarczalność energetyczna. Panele słoneczne o mocy 19 kW zainstalowane na stacji zapewniają prąd, a magazyny energii o pojemności 60 kWh mogą przechowywać jej nadwyżki. Dostarczane do stacji paliwo pochodzi całkowicie ze źródeł odnawialnych. Mogą je tankować także prywatni posiadacze samochodów.

Ile czasu zajmuje tankowanie samochodu wodorem

Należąca do ZE PAK spółka wybudowała także pierwszą stację w Warszawie, przy ul. Tango na Ursynowie. Wyposażono ją w dwa stanowiska, zasilanie z fotowoltaiki oraz magazyn energii. Tankowanie samochodu osobowego zajmuje 5 minut, autobusu – trzy razy tyle.

Z kolei Orlen zdecydował się wybudować stacje tankowania wodoru w Poznaniu. Tamtejsze Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zamówiło 25 wodorowców, z których pierwszy wyjechał na poznańskie ulice we wrześniu 2023 r. Decyzja o uruchomieniu wodorowej komunikacji ma podkreślać wagę, z jaką traktowana jest ochrona środowiska. - To realne działania, dzięki którym powietrze w mieście staje się czystsze. Ten kierunek będziemy konsekwentnie kontynuować – zapowiedział prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.

Czytaj więcej

Kierowcy na Śląsku już tankują wodór

W ramach umowy podpisanej przez Orlen z poznańskim MPK, koncern w najbliższych 15 latach dostarczy na potrzeby poznańskiej komunikacji 1,8 mln kg paliwa wodorowego pochodzącego z OZE. Możliwości stacji pozwalają na tankowanie w ciągu doby ponad jednej tony wodoru.

Stacje z wodorem będą pojawiać się coraz szybciej i w kolejnych lokalizacjach, w miarę jak będzie rosła liczba pojazdów napędzanych tym paliwem. Na razie jednak popyt na nie jest ograniczany właśnie przez brak infrastruktury tankowania. W bliskiej perspektywie kolejne stacje mają się pojawić m.in. w Gdańsku, Gdyni, Jastrzębiu-Zdroju, Bielsku-Białej, Pile czy Łomży, a także w Warszawie.

Pierwsze stacjonarne stacje pojawiły się w ubiegłym roku, teraz ich budowę zapowiadają kolejne miasta. Stacje będą przeznaczone nie tylko dla autobusów, ale także indywidualnych użytkowników osobowych samochodów wodorowych.

Pierwszą na Lubelszczyźnie stację stawia w Lublinie spółka ZE PAK. Budowana na terenie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego ma zacząć działać w połowie roku i będzie ogólnodostępna. Będzie sprzedawać tzw. zielony wodór pochodzący z odnawialnych źródeł energii.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił