Strefa czystego transportu w Krakowie powstanie mimo protestów. Jak będzie wyglądała?

Krakowska strefa czystego transportu na pewno nie będzie obejmowała granic administracyjnych całego miasta i zostaną z niej wyłączone arterie, którymi nie administruje miasto – czyli autostrady i drogi szybkiego ruchu.

Publikacja: 23.01.2024 16:23

Zdaniem sądu z uchwały dotyczącej strefy czystego transportu kierowcy powinni dowiedzieć się, jakie

Zdaniem sądu z uchwały dotyczącej strefy czystego transportu kierowcy powinni dowiedzieć się, jakie są jej granice i jak są oznakowane

Foto: ZTP w Krakowie

Jaki dokładnie będzie miała zasięg strefa czystego transportu (SCT) w Krakowie, od kiedy zacznie obowiązywać i jakie samochody nie będą mogły do niej wjechać – o tym zadecydują przede wszystkim sami krakowianie. Taki pomysł ma miasto.

Dlaczego sąd unieważnił uchwałę o strefie czystego transportu w Krakowie

11 stycznia Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie unieważnił dotychczasową uchwałę o strefie czystego transportu w stolicy Małopolski. Od tego momentu w mieście toczą się dyskusje na temat nowej uchwały dotyczącej strefy. Są głosy za i przeciw.

– To, że strefa powstać musi powstać dyskusji nie podlega. Wojewódzki Sąd Administracyjny przede wszystkim nie podważył samej jej idei i odrzucił całkowicie dwie skargi dotyczące tego, że strefa może ograniczać swobody obywatelskie czy łamać przepisy konstytucji – podkreśla Dariusz Nowak, rzecznik krakowskiego magistratu.

Czytaj więcej

Kraków łagodzi przepisy dotyczące Strefy Czystego Transportu

Sąd uznał natomiast, że w uchwale doprecyzowania wymaga określenie dokładnych granic strefy i sposobu organizacji ruchu w obszarze wjazdu do niej i wyjazdu. Zdaniem sądu z samej uchwały dotyczącej strefy kierowcy powinni dowiedzieć się, jakie są jej granice i jak są oznakowane. Ponadto przy wyznaczaniu granic strefy powinno się wziąć pod uwagę możliwość dojazdu do miejskich parkingów Park+Ride – a o to w „starej” uchwale nie zadbano.

Kto zdecyduje o kształcie SCT w nowej uchwale

Zdaniem Andrzeja Kuliga, pierwszego zastępcy prezydenta miasta, o tym, jakie będą zasady dotyczące strefy, powinni zadecydować przede wszystkim mieszkańcy, którzy są coraz bardziej świadomi negatywnego wpływu zanieczyszczeń komunikacyjnych na środowisko. Dlatego prace nad projektem nowej uchwały o strefie zostaną poprzedzone bardzo szerokimi konsultacjami społecznymi.

– Chcę wykorzystać aktywność mieszkańców, zrobić konsultacje we wszystkich dzielnicach Krakowa. Niech ludzie zdecydują kiedy strefa powstanie, jakie będą jej granice, jakie pojazdy do strefy wjadą. Projekt nowej uchwały o strefie będzie bazował właśnie na tych konsultacjach. Sam projekt również będzie konsultowany raz jeszcze z krakowianami – podkreśla Andrzej Kulig.

Czytaj więcej

Jest decyzja w sprawie strefy czystego transportu w stolicy. Po awanturze

Prezydent planuje przystąpić do konsultacji jak najszybciej. Wprowadzenie strefy uważa za ważne dla zdrowia i komfortu mieszkańców. Dlatego też – jak tłumaczy - miasto nie zdecydowało się na zaskarżenie decyzji Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Takie rozwiązanie spowodowałoby wydłużenie czasu oczekiwania na rozstrzygnięcie sprawy do nawet trzech-czterech lat. - Nie możemy sobie na to pozwolić. Strefa powinna być wprowadzona wcześniej – kwituje prezydent.

Kiedy powstanie nowa uchwała w sprawie strefy czystego transportu w Krakowie

W sprawie SCT apel do władz miasta wysłało ponad 50 organizacji społecznych, działających na rzecz zdrowia i środowiska (m.in. Krakowski Alarm Smogowy, Stowarzyszenie Akcja Ratunkowa dla Krakowa, Europejskie Centrum Czystego Powietrza). Organizacje te chcą jak najszybszego wprowadzenia strefy, a ich apel był reakcją na inicjatywę uchwałodawczą komitetu „Kraków dla Kierowców” w sprawie likwidacji SCT oraz niedawne orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, unieważniające uchwałę o SCT.

Organizacje skupiające mieszkańców i ekspertów sprzeciwiły się postulatom komitetu uchwałodawczego „Kraków dla Kierowców” i zaapelowały o przygotowanie nowej uchwały w sprawie SCT, uwzględniającej zastrzeżenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Uchwała komitetu „Kraków dla Kierowców” w sprawie likwidacji SCT była rozpatrywana na sesji radnych miasta Krakowa 17 stycznia. Została odrzucona przez radnych.

Na razie nie wiadomo kiedy powstanie nowa uchwała dotycząca strefy i kiedy strefa w Krakowie zostanie wprowadzona. Niewykluczone, że wcześniej powstanie SCT w Warszawie. W stolicy strefa ma obowiązywać od 1 lipca tego roku, jej wprowadzanie podzielono na etapy, a pełną funkcjonalność osiągnie w 2032 r.

Jaki dokładnie będzie miała zasięg strefa czystego transportu (SCT) w Krakowie, od kiedy zacznie obowiązywać i jakie samochody nie będą mogły do niej wjechać – o tym zadecydują przede wszystkim sami krakowianie. Taki pomysł ma miasto.

Dlaczego sąd unieważnił uchwałę o strefie czystego transportu w Krakowie

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO