Reklama

Strefa czystego transportu w Krakowie powstanie mimo protestów. Jak będzie wyglądała?

Krakowska strefa czystego transportu na pewno nie będzie obejmowała granic administracyjnych całego miasta i zostaną z niej wyłączone arterie, którymi nie administruje miasto – czyli autostrady i drogi szybkiego ruchu.

Publikacja: 23.01.2024 16:23

Zdaniem sądu z uchwały dotyczącej strefy czystego transportu kierowcy powinni dowiedzieć się, jakie

Zdaniem sądu z uchwały dotyczącej strefy czystego transportu kierowcy powinni dowiedzieć się, jakie są jej granice i jak są oznakowane

Foto: ZTP w Krakowie

Jaki dokładnie będzie miała zasięg strefa czystego transportu (SCT) w Krakowie, od kiedy zacznie obowiązywać i jakie samochody nie będą mogły do niej wjechać – o tym zadecydują przede wszystkim sami krakowianie. Taki pomysł ma miasto.

Dlaczego sąd unieważnił uchwałę o strefie czystego transportu w Krakowie

11 stycznia Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie unieważnił dotychczasową uchwałę o strefie czystego transportu w stolicy Małopolski. Od tego momentu w mieście toczą się dyskusje na temat nowej uchwały dotyczącej strefy. Są głosy za i przeciw.

– To, że strefa powstać musi powstać dyskusji nie podlega. Wojewódzki Sąd Administracyjny przede wszystkim nie podważył samej jej idei i odrzucił całkowicie dwie skargi dotyczące tego, że strefa może ograniczać swobody obywatelskie czy łamać przepisy konstytucji – podkreśla Dariusz Nowak, rzecznik krakowskiego magistratu.

Czytaj więcej

Kraków łagodzi przepisy dotyczące Strefy Czystego Transportu

Sąd uznał natomiast, że w uchwale doprecyzowania wymaga określenie dokładnych granic strefy i sposobu organizacji ruchu w obszarze wjazdu do niej i wyjazdu. Zdaniem sądu z samej uchwały dotyczącej strefy kierowcy powinni dowiedzieć się, jakie są jej granice i jak są oznakowane. Ponadto przy wyznaczaniu granic strefy powinno się wziąć pod uwagę możliwość dojazdu do miejskich parkingów Park+Ride – a o to w „starej” uchwale nie zadbano.

Reklama
Reklama

Kto zdecyduje o kształcie SCT w nowej uchwale

Zdaniem Andrzeja Kuliga, pierwszego zastępcy prezydenta miasta, o tym, jakie będą zasady dotyczące strefy, powinni zadecydować przede wszystkim mieszkańcy, którzy są coraz bardziej świadomi negatywnego wpływu zanieczyszczeń komunikacyjnych na środowisko. Dlatego prace nad projektem nowej uchwały o strefie zostaną poprzedzone bardzo szerokimi konsultacjami społecznymi.

– Chcę wykorzystać aktywność mieszkańców, zrobić konsultacje we wszystkich dzielnicach Krakowa. Niech ludzie zdecydują kiedy strefa powstanie, jakie będą jej granice, jakie pojazdy do strefy wjadą. Projekt nowej uchwały o strefie będzie bazował właśnie na tych konsultacjach. Sam projekt również będzie konsultowany raz jeszcze z krakowianami – podkreśla Andrzej Kulig.

Czytaj więcej

Jest decyzja w sprawie strefy czystego transportu w stolicy. Po awanturze

Prezydent planuje przystąpić do konsultacji jak najszybciej. Wprowadzenie strefy uważa za ważne dla zdrowia i komfortu mieszkańców. Dlatego też – jak tłumaczy - miasto nie zdecydowało się na zaskarżenie decyzji Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Takie rozwiązanie spowodowałoby wydłużenie czasu oczekiwania na rozstrzygnięcie sprawy do nawet trzech-czterech lat. - Nie możemy sobie na to pozwolić. Strefa powinna być wprowadzona wcześniej – kwituje prezydent.

Kiedy powstanie nowa uchwała w sprawie strefy czystego transportu w Krakowie

W sprawie SCT apel do władz miasta wysłało ponad 50 organizacji społecznych, działających na rzecz zdrowia i środowiska (m.in. Krakowski Alarm Smogowy, Stowarzyszenie Akcja Ratunkowa dla Krakowa, Europejskie Centrum Czystego Powietrza). Organizacje te chcą jak najszybszego wprowadzenia strefy, a ich apel był reakcją na inicjatywę uchwałodawczą komitetu „Kraków dla Kierowców” w sprawie likwidacji SCT oraz niedawne orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, unieważniające uchwałę o SCT.

Organizacje skupiające mieszkańców i ekspertów sprzeciwiły się postulatom komitetu uchwałodawczego „Kraków dla Kierowców” i zaapelowały o przygotowanie nowej uchwały w sprawie SCT, uwzględniającej zastrzeżenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Uchwała komitetu „Kraków dla Kierowców” w sprawie likwidacji SCT była rozpatrywana na sesji radnych miasta Krakowa 17 stycznia. Została odrzucona przez radnych.

Reklama
Reklama

Na razie nie wiadomo kiedy powstanie nowa uchwała dotycząca strefy i kiedy strefa w Krakowie zostanie wprowadzona. Niewykluczone, że wcześniej powstanie SCT w Warszawie. W stolicy strefa ma obowiązywać od 1 lipca tego roku, jej wprowadzanie podzielono na etapy, a pełną funkcjonalność osiągnie w 2032 r.

Transport
Miasta inwestują w systemy ITS. Finansowe wsparcie zapewniają fundusze unijne
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Transport
Od połowy grudnia pociągi pojadą inaczej. Kogo zmiany dotkną najbardziej?
Transport
Samorządy kupują autobusy. Będzie więcej elektryków
Transport
Buspasy już nie dla elektryków. Dziś decyzje podejmują władze lokalne
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
Nowe połączenia kolejowe z regionalnymi lotniskami? Jeśli będą pieniądze
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama