Nowe dworce kolejowe otwarte dla podróżnych na Podkarpaciu i w Małopolsce

Pięć dworców na Podkarpaciu będzie od przyszłego roku przebudowywanych w ramach realizowanego przez PKP programu inwestycji dworcowych na lata 2024-2030.

Publikacja: 10.10.2023 15:15

Wizualizacja dworca w Krośnie

Wizualizacja dworca w Krośnie

Foto: mat.pras.

Spółka już zapowiedziała przygotowania do odnowienia objętego ochroną konserwatorską dworca w Krośnie, w którym - przy zachowaniu historycznego charakteru budynku – mają się znaleźć nowoczesne systemy informacji pasażerskiej i bezpieczeństwa, a także rozwiązania przyjazne środowisku i osobom niepełnosprawnych dzięki likwidacji barier architektonicznych.

Do modernizacji przewidziano również dworce w Ropczycach, Stalowej Woli, Strzyżowie i Tarnobrzegu. Trzy dworce znalazły się na liście rezerwowej: Lubaczów, Nowa Sarzyna i Nowy Zagórz. Jeśli PKP zdoła przejąć od samorządu dworzec w Jaśle, także on znajdzie się w planach inwestycyjnych spółki.

Czytaj więcej

Miliardy na inwestycje w nowe linie tramwajowe

W regionie właśnie skończyła się przebudowa dworca w Stalowej Woli Rozwadowie. W budynku i jego otoczeniu pojawiło się energooszczędne oświetlenie w technologii LED wraz z automatyką sterującą. Energia cieplna będzie produkowana za pomocą niskoemisyjnych kotłów gazowych. Żeby uniknąć jej strat, zamontowano nowe okna i drzwi oraz kurtyny powietrzne przy wejściach do holu. Ułożone zostały nowe chodniki oraz wytyczone miejsca postojowe, a także uporządkowane tereny zielone.

Remontowany jest dworzec w Rzeszowie, w planach są remonty dworców w Mielcu i Nisku. Ten drugi, wybudowany w 1899 r. według projektu Austriackich Kolei Państwowych, ma być odnowiony w 2026 r.

Z nowych dworców korzystają także podróżni w kilkunastu miejscowościach Małopolski. W ramach programu dworcowego oddano już 17 obiektów, z tego 12 w samej Dolinie Popradu. Przebudowano i dostosowano do współczesnych standardów objęte nadzorem konserwatora zabytków dworce w Barcicach, Piwnicznej, Piwnicznej-Zdroju, Rytrze, Wierchomli Wielkiej, Żegiestowie, Żegiestowie-Zdroju, a także dworzec w Starym Sączu. Jako pierwsze jeszcze w marcu oddano dworce w Rytrze i Barcicach. Budynki zyskały na estetyce, stały się bardziej komfortowe i bezpieczne. Mają energooszczędne, automatycznie sterowane oświetlenie, panele fotowoltaiczne oraz systemy inteligentnego zarządzania budynkiem.

Czytaj więcej

Kolej przyspiesza modernizację dworców. Wyda na nie 3 mld zł.

Dworzec w Rytrze zachował historyczną bryłę i kolor elewacji, odtworzona została stolarka okienna i drzwiowa oraz cokół z piaskowca. Wiatę od strony peronów pokryto czerwoną dachówką, wspiera się na drewnianych słupkach. W skrzydłach dworca, z osobnymi wejściami od zewnątrz, zaprojektowano przestrzeń biurową dla lokalnego samorządu i spółek kolejowych oraz lokale na wynajem. Natomiast w Barcicach renowację przeszła elewacja, okna, przylegająca do dworca wiata i dach. Wnętrze stało się połączeniem elementów historycznych i nowoczesnych. Z bezpośredniego otoczenia dworca zniknął budynek gospodarczy.

Z kolei w Łomnicy-Zdroju, Młodowie, Miliku oraz Zubrzyku powstały zupełnie nowe budynki o powierzchni użytkowej do 100 mkw. Te w Miliku i Młodowie są minimalistyczne w bryle, łącząc nowoczesny styl z architekturą górską. W ramach inwestycji zmieniło się także otoczenie. Przy budynkach pojawiły się m.in. nowe chodniki, stojaki rowerowe oraz miejsca postojowe, zamontowane zostały nowe elementy małej architektury. Łączny koszt przebudowy i budowy 12 dworców w Dolinie Popradu wyniósł 84 mln zł.

Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce