Reklama

Zielona Góra. Do końca 2023 r. flota autobusów będzie w 80 proc. elektryczna

Zielona Góra chce być liderem elektromobilności w Polsce. Już teraz spośród 85 miejskich autobusów eksploatowanych przez lokalnego przewoźnika, aż 55 to pojazdy na prąd. Miasto nie kończy jednak elektryfikacji swojej floty: do końca tego roku napęd elektryczny ma mieć już 80 proc. miejskich autobusów.

Publikacja: 16.08.2023 09:56

Zielona Góra. Do końca 2023 r. flota autobusów będzie w 80 proc. elektryczna

Foto: Adobe Stock

To dzięki pozyskaniu 167 mln złotych z funduszy unijnych oraz wyłożeniu 38,5 mln zł z miejskiego budżetu na realizację projektu „Zintegrowany system niskoemisyjnego transportu publicznego”. Miasto wydało najpierw 100 mln zł na 47 elektrobusów kupionych od Ursusa, który w przetargu wygrał rywalizację z Solarisem. Kolejne 100 mln zostało zainwestowanych w budowę i rozbudowę infrastruktury. W perspektywie są kolejne wydatki, na poziomie 50-60 mln zł: mają pozwolić na dokończenie procesu przestawiania miejskiej komunikacji autobusowej na prąd. - Wówczas będziemy jednym z niewielu miast w Europie, które w stu procentach będzie oparte na autobusach elektrycznych – zapowiedział Dariusz Lesicki, zastępca prezydenta Zielonej Góry, w rozmowie z serwisem samorządowym PAP.

Elektrobusy jeżdżące po Zielonej Górze mogą na jednym ładowaniu przejechać od 50 do ponad 100 kilometrów. W mieście rozlokowano przeszło 30 stacji szybkiego ładowania, gdzie pojazdy doładowują baterie na kolejne kursy, bez potrzeby powrotu do zajezdni. Ich ruch, a także zasięg jest monitorowany przez dyspozytora, a pracownicy dozoru ruchu mają także ma możliwość podglądu widoku z kamer wewnątrz autobusu, co jest istotne w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa pasażerów czy kierowcy.

W ubiegłym roku problemem stały się jednak rosnące ceny energii, a w konsekwencji wyższe koszty eksploatacji elektrobusów. Miasto znalazło jednak receptę: Miejski Zakład Komunalny postanowił zainwestować w energię ze źródeł odnawialnych, która będzie napędzać elektryczne autobusy.

Taki krok ma przynieść spore oszczędności. Szacuje się, że fotowoltaika w zajezdni autobusowej przy ul. Chemicznej pozwoli na 30-procentowe pokrycie zapotrzebowania na energię dla zasilania zajezdni i ładowania elektrobusów. Do budowy instalacji ma być wykorzystane istniejące zadaszenie placu postojowego dla autobusów w postaci stalowych dźwigarów opartych na żelbetowych słupach.

Ale nie tylko „zielony” prąd dla komunikacji autobusowej ma uchronić miasto przed skutkami podwyżek cen energii. Jak poinformował portal Wiadomości Zielona Góra, w przyjętym przez radnych pod koniec ub. miesiąca „Planie gospodarki niskoemisyjnej miasta Zielona Góra do roku 2030” znalazły się zapowiedzi szeregu działań mających przyczynić się do oszczędności energii elektrycznej i cieplnej. To m.in. termomodernizacje, kolejne farmy fotowoltaiczne, czy przechodzenie na oświetlenie LED.

Reklama
Reklama

Jak podaje branżowy serwis TransInfo, w pierwszej połowie 2023 r. samorządowy przewoźnicy w całej Polsce wprowadzili do swoich flot 78 autobusów z napędem elektrycznym. To jedna czwarta wszystkich zarejestrowanych w tym czasie nowych autobusów miejskich.

Transport
Kraków gotowy na strefę czystego transportu. Co zmieni dla mieszkańców i turystów?
Transport
Szczecin przygotowuje strefę czystego transportu. Kilka tygodni na konsultacje
Transport
Miasta inwestują w systemy ITS. Finansowe wsparcie zapewniają fundusze unijne
Transport
Od połowy grudnia pociągi pojadą inaczej. Kogo zmiany dotkną najbardziej?
Transport
Samorządy kupują autobusy. Będzie więcej elektryków
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama