Miasta na zakupach autobusów elektrycznych. Pomagają dotacje z NFOŚiGW

Na ulice polskich miast - często także tych mniejszych - wyjeżdża coraz więcej ekologicznych autobusów. Odmieniają komunikację publiczną m.in. w Grudziądzu, Opocznie, Cieszynie czy Ostrowie Wielkopolskim.

Publikacja: 23.06.2023 18:45

Tabor miejskiej komunikacji na ekologiczny wymienia coraz więcej samorządów

Tabor miejskiej komunikacji na ekologiczny wymienia coraz więcej samorządów

Foto: shutterstock

– W ciągu ostatnich lat wymieniliśmy ponad połowę taboru na autobusy ekologiczne. Zamówione dziś wozy są nowoczesne, przyjazne dla środowiska, niskopodłogowe oraz klimatyzowane, a także mają bogate wyposażenie – mówi Maciej Glamowski, prezydent Grudziądza.

Elektryczny autobus zasilił flotę Miejskich Zakładów Komunikacji w Grudziądzu. To jeden z 17 nowoczesnych pojazdów, które mają pojawić się na ulicach tego miasta. W autobusach  będą dodatkowe udogodnienia m.in. dla osób z dysfunkcją wzroku. Zakupiono również specjalne stacje ładowania.

Tylko na prądzie

- Będziemy jeździli tylko na prądzie. Musimy dostosować do tego trasę, przystanki, przerwy dla kierowców. To nowy profil eksploatacji pojazdu, zupełnie inna filozofia użytkowania tych pojazdów – mówił Paweł Maniszewski, prezes MZK w Grudziądzu.

A w maju przewoźnik podpisał umowę na dostarczenie 12 pojazdów hybrydowych. Zgodnie z warunkami kontraktu, opiewającego na kwotę 23,5 miliona złotych netto, mają się one pojawić w mieście przed końcem 2023 roku.

Czytaj więcej

Lokalne władze liczą na tańszy gaz do miejskich autobusów

Jak podaje Urząd Miasta w Grudziądzu wydajny napęd hybrydowy pojazdów istotnie wpłynie na zmniejszenie zużycia paliwa, a co za tym idzie ograniczenie kosztów funkcjonowania MZK, ale przede wszystkim znacznie mniej szkodliwych substancji przedostawać się będzie do atmosfery.

Po realizacji obu umów na liczącą 65 autobusów flotę miejskiego przewoźnika składać się będzie aż 17 elektryków oraz 19 pojazdów hybrydowych, z czego 12 klasycznych i 7 z funkcją plug-in.

Wymiana taboru dzięki wsparciuNFOŚiGW

Swój tabor miejskiej komunikacji wymieniają też inne samorządy. Ostrów Wielkopolski kupił sześć nowych autobusów elektrycznych za prawie 17 mln zł. - Ponad połowa tej kwoty to bezzwrotne dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – powiedziała Beata Klimek, prezydent Ostrowa Wlkp.

Po ulicach tego miasta będzie jeździło 16 autobusów elektrycznych. Trzy pierwsze pojawią się już w lipcu, trzy kolejne w październiku.

Wraz z sześcioma nowymi autobusami Miejski Zakład Komunikacji w Ostrowie Wlkp. wzbogaci się o sześć stanowisk do ich ładowania.

Elektryczne autobusy  będą też jeździły po Cieszynie. - Dwa autobusy 8-metrowe, które dostarczy Automet Group, zasilą flotę naszego przewoźnika jeszcze przed końcem bieżącego roku. Pierwsze dwa 12-metrowe pojazdy, wyprodukowane przez Solaris, pojawią się w Cieszynie na przełomie stycznia i lutego przyszłego roku, a pozostałe niedługo potem – zapewniła Gabriela Staszkiewicz, burmistrz Cieszyna.

Czytaj więcej

Duże zmiany w przepisach. Kierowca i motorniczy chronieni jak policjant

Miasto zapłaci za solarisy 10,7 mln zł, a za mniejsze autobusy 3,02 mln zł. Inwestycja jest możliwa dzięki dotacji i pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Już wiadomo, że  dłuższe autobusy częściowo zastąpią najbardziej wysłużone w taborze komunalnego przewoźnika, natomiast krótsze zostaną wykorzystane do odtworzenia linii śródmiejskiej.

Cieszyński przewoźnik komunalny od roku ma już dwa 10-metrowe elektryczne autobusy solaris. Kosztowały 4,62 mln zł.

Nowa jakość na ulicach

Także komunikacja miejska w Opocznie zyska niebawem nowe autobusy elektryczne. Solaris dostarczy aż 12 elektrobusów dla tego miasta.

Opoczno kupuje sześć fabrycznie nowych autobusów elektrycznych o długości od 8 do 10 metrów oraz kolejne sześć sztuk o długości od 11 do 13 metrów. Wszystkie pojazdy mają być jednoczłonowe i niskopodłogowe. W krótszej wersji ma się pomieścić 55 pasażerów, z czego dla co najmniej 24 zapewnione ma być miejsce siedzące.

- Dzięki tej inwestycji wprowadzamy gminę w nową jakość. Zmienimy tabor ze starego kilkudziesięcioletniego na ekologiczny i bezpieczny – mówił Dariusz Kosno, burmistrz Opoczna. 

Wartość umowy to ponad 36 mln zł. Aż 80 proc. z tej kwoty pochodzi z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce