Lokalne władze liczą na tańszy gaz do miejskich autobusów

Ministerstwo Klimatu i Środowiska ma rozważać możliwość wsparcia firm zajmujących się publicznym transportem autobusowym z udziałem pojazdów na sprężony gaz ziemny (CNG), poprzez administracyjne wyhamowanie rosnących cen paliwa.

Publikacja: 25.05.2023 16:53

W ciągu czterech miesięcy 2023 r. miejscy przewoźnicy kupili 25 autobusów z napędem gazowym

W ciągu czterech miesięcy 2023 r. miejscy przewoźnicy kupili 25 autobusów z napędem gazowym

Foto: Adobe Stock

Chodzi o ustanowienie maksymalnych stawek na gaz, co byłoby odpowiedzią na apele w tej sprawie kierowane do rządu przez samorządowców.

Resort ma analizować sytuację. - Sprawa jest priorytetowa, jednak wymaga poddania jej konsultacjom m.in. w zakresie możliwości budżetowych państwa – poinformowało ministerstwo w odpowiedzi na pytania Polskiej Agencji Prasowej. Resort przypomniał, że wciąż obowiązuje zerowa stawka akcyzy na gaz ziemny CNG i LNG, wprowadzona od 14 sierpnia 2019 r. jako instrument wsparcia dla konsumentów gazu w transporcie.

Samorządy już od dłuższego czasu apelowały o wprowadzenie maksymalnych stawek na CNG. Na początku roku Miejski Zakład Komunikacji w Słupsku zdecydował się ograniczyć kursowanie autobusów napędzanych CNG. - Cena gazu zdecydowanie wzrosła i spowodowała, że musimy zadbać o wykorzystanie tych autobusów w mniejszym zakresie - mówiła Polskiemu Radiu Koszalin Anna Szurek, prezes słupskiego MZK.

Czytaj więcej

Raport BGK: rozwój bezemisyjnego transportu w miastach musi mocno przyspieszyć

W drugiej połowie marca radni Częstochowy w apelu do Ministerstwa Klimatu przypomnieli, że gaz dla autobusów w ciągu roku zdrożał o blisko 100 proc., tymczasem przewoźnicy nie otrzymali z tego powodu żadnego wsparcia. - Rada Miasta Częstochowy apeluje o pilną interwencję, aby wzorem stawek maksymalnych dla innych przedsiębiorstw ustanowić maksymalną cenę gazu CNG dla podmiotów wrażliwych, takich jak przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej – podano w stanowisku.

Na początku 2022 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie płaciło za jeden metr sześcienny sprężonego gazu ziemnego 3,91 zł netto, a w styczniu tego roku 7,68 zł netto, co oznacza wzrost ceny o 96,4 proc. Według samorządowców, polityka gospodarcza rządu w ramach programów osłonowych doprowadziła do sytuacji, w której podmiotów wrażliwych, jak przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej, nie stać na zakup ekologicznego CNG. - Miejscy przewoźnicy ze względu na poziom regulacji cen zmuszeni są korzystać z paliwa tradycyjnego, co przyczynia się do zwiększenia emisji - stwierdzili radni.

Czytaj więcej

Samorządy ruszą na autobusowe zakupy za unijne pieniądze

Już jesienią ub. roku w sprawie cen gazu alarmował Rzeszów, gdzie spośród 224 autobusów jeżdżących po ulicach miasta, 117 napędzanych było właśnie gazem. Tymczasem jeśli rok wcześniej przejechanie 100 km pojazdem z takim właśnie napędem kosztowało miejskiego przewoźnika 118 zł, to we wrześniu 2022 r. był to wydatek 850 zł. - Dochodzi do absurdalnych sytuacji, w których eksploatacja gazowców w miastach jest ograniczana do minimum, a zamiast nich na linie wysyłane są starsze pojazdy z silnikami na olej napędowy – mówił „Rzeczpospolitej” Aleksander Kierecki, szef branżowego portalu TransInfo.

Nic dziwnego, że zainteresowanie gazowcami stopniało. Jak podaje firma JMK Analizy Rynku Transportowego oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, w czterech miesiącach 2023 r. miejscy przewoźnicy kupili 25 autobusów z napędem gazowym, co daje 13,3-procentowy udział w łącznych zakupach nowych pojazdów. Co prawda jest on minimalnie większy niż dla całego 2022 r (12,1 proc.), ale w 2021 r. gazowce stanowiły ponad jedną czwartą całego rynku.

Transport
Nowy przewoźnik może wyrzucić Polregio z torów na Zachodnim Pomorzu
Transport
W Polsce powstanie więcej dróg dla rowerów
Transport
Nadchodzą wielkie zmiany w ruchu pociągów przez Katowice
Transport
W Warszawie strefa czystego transportu od lipca. Kraków poczeka
Transport
Tramwajem, autobusem i pociągiem tylko z jednym biletem? Nowy pomysł rządu
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?