Chodzi o ustanowienie maksymalnych stawek na gaz, co byłoby odpowiedzią na apele w tej sprawie kierowane do rządu przez samorządowców.
Resort ma analizować sytuację. - Sprawa jest priorytetowa, jednak wymaga poddania jej konsultacjom m.in. w zakresie możliwości budżetowych państwa – poinformowało ministerstwo w odpowiedzi na pytania Polskiej Agencji Prasowej. Resort przypomniał, że wciąż obowiązuje zerowa stawka akcyzy na gaz ziemny CNG i LNG, wprowadzona od 14 sierpnia 2019 r. jako instrument wsparcia dla konsumentów gazu w transporcie.
Samorządy już od dłuższego czasu apelowały o wprowadzenie maksymalnych stawek na CNG. Na początku roku Miejski Zakład Komunikacji w Słupsku zdecydował się ograniczyć kursowanie autobusów napędzanych CNG. - Cena gazu zdecydowanie wzrosła i spowodowała, że musimy zadbać o wykorzystanie tych autobusów w mniejszym zakresie - mówiła Polskiemu Radiu Koszalin Anna Szurek, prezes słupskiego MZK.
Czytaj więcej
Wartość inwestycji największych samorządów w zeroemisyjne autobusy sięga już 1,5 mld zł. Jednak mimo gigantycznych nakładów, poziom elektryfikacji autobusowej floty w miastach wciąż jest za mały – wynika z najnowszego raportu Banku Gospodarstwa Krajowego „Transport zbiorowy w polskich samorządach – stan obecny i plany na przyszłość”.
W drugiej połowie marca radni Częstochowy w apelu do Ministerstwa Klimatu przypomnieli, że gaz dla autobusów w ciągu roku zdrożał o blisko 100 proc., tymczasem przewoźnicy nie otrzymali z tego powodu żadnego wsparcia. - Rada Miasta Częstochowy apeluje o pilną interwencję, aby wzorem stawek maksymalnych dla innych przedsiębiorstw ustanowić maksymalną cenę gazu CNG dla podmiotów wrażliwych, takich jak przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej – podano w stanowisku.