Miasta szukają sposobu na dopłaty do zakupu elektrycznych rowerów

Polskie Stowarzyszenie Rowerowe chce wpisania e-roweru do ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Publikacja: 28.05.2023 15:31

Białystok otrzymał pieniądze na program dopłat do zakupu elektrycznych rowerów od wojewódzkiego samo

Białystok otrzymał pieniądze na program dopłat do zakupu elektrycznych rowerów od wojewódzkiego samorządu

Foto: mat.pras.

Dziś radni Białegostoku będą decydować o dopłatach do rowerów elektrycznych kupowanych przez mieszkańców miasta. Wysokość dotacji wyniesie 2,5 tys. zł, a budżet projektu w wysokości 750 tys. zł pozwoli na wsparcie 300 osób. To przedsięwzięcie większe niż program dopłat uruchomiony w ub.r. w Gdyni, który cieszył się ogromnym powodzeniem.

Rząd ma dopłacić

Dyskusja o potrzebie włączenia e-rowerów do systemowego wsparcia rozwoju elektromobilności trwa od dawna, ale teraz działania w tym kierunku przyspieszają. Polskie Stowarzyszenie Rowerowe (PSR), które zrzesza producentów, importerów rowerów, a także sklepy rowerowe i hurtownie, wystąpiło z inicjatywą projektu obywatelskiego mającego ułatwić dostęp do rowerów elektrycznych poprzez dopłaty, podobnie jak w przypadku elektrycznych samochodów. Projekt, który przed złożeniem w Sejmie musi zebrać co najmniej 100 tys. podpisów, zakłada dopisanie rowerów elektrycznych do ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Ponieważ do finału droga jeszcze daleka, należy się spodziewać kolejnych inicjatyw wsparcia ze strony samorządów. Zwłaszcza że uruchomiony w ub.r. program w Gdyni przeszedł wszelkie oczekiwania: liczba chętnych przekroczyła 1,1 tys. osób, ale pula wsparcia wynosząca 100 tys. zł przy maksymalnej dopłacie 2,5 tys. zł wystarczyła dla 40 osób. W tym roku pieniędzy jest więcej – dla 80 osób, które zapisywały się w ub.r. i znajdują się najwyżej na liście oczekujących.

Teraz możliwości wspierania zakupu e-roweru rozważa Kraków. – Został opracowany pilotażowy „Program ograniczania emisji komunikacyjnej” przewidujący dopłaty do zakupu ekologicznych form transportu, jak rower elektryczny i hulajnoga elektryczna, w zamian za rezygnację z jazdy w dni powszednie samochodem – informuje Emilia Król z biura prasowego krakowskiego Urzędu Miasta. Według PSR zainteresowany podobnym projektem ma być Gdańsk.

Czytaj więcej

Walczą o dopłaty do e-rowerów. Polacy chętnie by z nich skorzystali

Pomysł rozszerzenia definicji pojazdu elektrycznego o rower popierała podczas ostatniej nowelizacji ustawy o elektromobilności w 2021 r. Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych. – Naszym zdaniem należałoby wprowadzić go w życie. Dzięki temu można by stworzyć instrumenty wsparcia w ramach NFOŚiGW do zakupu rowerów elektrycznych, w tym rowerów cargo. W ten sposób także podmioty publiczne mogłyby osiągać cele dotyczące pojazdów elektrycznych poprzez zakup nie tylko samochodów elektrycznych, ale też rowerów – mówi Rafał Bajczuk, starszy analityk w Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Ale w kwestii państwowego wsparcia nie brak także sceptyków. – Rowery elektryczne powinny zostać zaklasyfikowane do zdefiniowanego w ustawie pojazdu zeroemisyjnego, jednak naszym zdaniem przeznaczanie środków budżetowych na wdrażanie takich pojazdów jest zbędne – komentuje Marcin Nowak, członek zarządu Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności.

Można wypożyczać

Na razie coraz więcej rowerów elektrycznych pojawia się w miejskich wypożyczalniach. Przykładowo, Kraków przygotował dwa systemy roweru miejskiego, w których można wypożyczyć rower elektryczny. W systemie Park-e-Bike (piszemy o nim szerzej na stronie >R5) dostępne są 143 rowery, w LajkBike, który ruszy w połowie czerwca, będzie ich 250.

– Czekamy na interpretację przepisów podatkowych, co pozwoli na przyjęcie regulaminu wypożyczalni. Jest duże zainteresowanie – dodaje Król.

Czytaj więcej

Rower metropolitalny w aglomeracji katowickiej wpadł w kolejny poślizg

Rowery elektryczne mają być dostępne również w ramach dużego projektu dla mieszkańców aglomeracji katowickiej. – W Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) planujemy, aby rowery elektryczne stały się częścią Roweru Metropolitalnego. Byłyby dostępne w ramach najmu długoterminowego. Nad szczegółami pracujemy – zapowiada Marcin Dworak, pełnomocnik GZM ds. nowej mobilności.

Tymczasem samorządowcy włączają elektryczne rowery także do swojej codziennej działalności. Urząd Miasta Katowice ma do dyspozycji 11 takich jednośladów, z czego trzy służą strażnikom miejskim i są wykorzystywane w trakcie interwencji. – Z pozostałych korzystają urzędnicy w trakcie zadań realizowanych w terenie – wyjaśnia Sandra Hajduk, rzecznik katowickiego magistratu.

E-bike z dużym wsparciem za granicą
Rowery będą nam poprawiać klimat

Obecnie w Europie funkcjonuje ponad 300 programów wsparcia zakupu rowerów elektrycznych, dzięki którym rowerzyści m.in. z Węgier, Francji, Niemiec, Austrii, Portugalii, Grecji, Chorwacji czy Norwegii mogą korzystać z dofinansowań wynoszących od 400 do nawet 2500 euro. W Niemczech firmy przy zakupie e-roweru cargo mogą liczyć na zwrot kosztów równy 25 proc. ceny (do maksymalnej kwoty 2500 euro). O dofinansowanie mogą się także ubiegać Austriacy – przy zakupie rowerów towarowych rabat może wynieść 150 euro, a oferowane przez rząd dofinansowanie – 850 euro. Natomiast węgierskie firmy i organizacje pozarządowe, zaopatrując się w elektryczny rower towarowy, mogą zaoszczędzić 1350 euro (maks. 50 proc. ceny). Efekty przychodzą szybko. Przykładowo, dzięki wdrożeniu dopłat w wysokości 240–400 euro na Węgrzech w 2021 r. odnotowano skok sprzedanych e-bike’ów z 6 tys. do 23 tys.
Deklaracja ograniczenia emisji z transportu o 90 proc. do 2050 r. wydaje się niemożliwa bez istotnego zaangażowania rowerów w nowy model mobilności. W lutym tego roku Parlament Europejski przyjął rezolucję w sprawie opracowania unijnej strategii rowerowej, stanowiącą kluczową rolę w realizacji celów klimatycznych i zrównoważonego rozwoju miast. Dokument zobowiązał Komisję Europejską do działań na rzecz podwojenia liczby kilometrów przejechanych rowerami w Europie do 2030 r. Według obliczeń ekspertów zaledwie jedna podróż dziennie rowerem zamiast samochodem może ograniczyć roczny ślad węglowy o ok. 0,5 tony.

OPINIE

Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju

Kilka lat temu zaoferowaliśmy mieszkańcom rowery cargo. Odzew był bardzo duży, a ci, którzy zdecydowali się na nie, rezygnowali z auta w realizacji wielu potrzeb. Ale z roweru cargo korzystają głównie młodzi, sprawni fizycznie ludzie. Stąd pomysł dotacji na rowery elektryczne. Odzew przeszedł nasze oczekiwania, mimo że nie finansowaliśmy pełnej kwoty zakupu. Zorganizowaliśmy, już przy wsparciu NFOŚ, kolejną edycję. Nasz program ma nie tylko pomóc w kupnie e-roweru określonej grupie mieszkańców. Równie ważny jest wymiar promocyjny, edukacyjny. Pokazujemy mieszkańcom, że elektryczny rower jest alternatywą dla samochodu – ekologiczną, wygodną i sprawiającą, że codzienna podróż do pracy czy po zakupy jest przyjemnością.

Olga Dzieciątkowska, Biuro Cyfryzacji i Cyberbezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania

Dotacje do zakupu rowerów elektrycznych mogłyby się przyczynić do większego popytu i ich dostępności. Ale rowery elektryczne nie są lekarstwem na wszystko. Nie można zapominać o dobrej jakości transporcie publicznym, jaki nowoczesne miasto powinno zapewniać. W Poznaniu rozwijamy zarówno infrastrukturę rowerową, jak i nowe trasy tramwajowe. Inwestujemy w tabor, w tym autobusy elektryczne. Nie zapominamy też o mikromobilności, stwarzając warunki dla pojazdów współdzielonych, jak hulajnogi i rowery elektryczne, równocześnie porządkując ich obecność przez strefy Hop & Go, które powstaną już w tym sezonie letnim.

Dziś radni Białegostoku będą decydować o dopłatach do rowerów elektrycznych kupowanych przez mieszkańców miasta. Wysokość dotacji wyniesie 2,5 tys. zł, a budżet projektu w wysokości 750 tys. zł pozwoli na wsparcie 300 osób. To przedsięwzięcie większe niż program dopłat uruchomiony w ub.r. w Gdyni, który cieszył się ogromnym powodzeniem.

Rząd ma dopłacić

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi