Samorządy ruszą na autobusowe zakupy za unijne pieniądze

Od poniedziałku Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) uruchomi nabór wniosków o dofinansowanie zakupu zeroemisyjnych i niskoemisyjnych autobusów wraz z potrzebną do ich obsługi infrastrukturą.

Publikacja: 15.04.2023 09:36

Samorządy będą mogły otrzymać dofinansowanie m.in. na pojazdy elektryczne

Samorządy będą mogły otrzymać dofinansowanie m.in. na pojazdy elektryczne

Foto: Bruno Coelho

Samorządy będą mogły otrzymać dofinansowanie na pojazdy elektryczne, wodorowe oraz hybrydy plug-in, a także zasilane paliwami alternatywnymi: gazem CNG lub LPG/LNG. Będą one obsługiwać nowo tworzone pozamiejskie linie autobusowe lub zastępować przestarzały tabor obsługujący linie pozamiejskie połączenia zagrożone likwidacją. W sumie unijne wsparcie obejmie zakup maksymalnie 364 autobusów. Wszystkie kupowane pojazdy powinny być przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami.

Jak informuje CUPT, wnioski o dotacje będą mogły składać powiaty, związki powiatowe, związki powiatowo-gminne, związki gminne, a także gminy. Dofinansowanie będzie przyznawane na zasadach konkursu. Jego wysokość może sięgnąć 95 proc. kosztów, a jego łączna wartość to prawie 1,7 mld zł. Wnioski będą przyjmowane przez miesiąc – od 17 kwietnia do 17 maja 2023 r. Ocena wniosków ma być prowadzona do 21 października 2023 r., podpisanie umów ma być sfinalizowane do końca tego roku.

Czytaj więcej

Bezpłatna komunikacja działa. W tym mieście zwiększyła frekwencję trzykrotnie

Jak podaje branżowy serwis InfoBus, najnowszy konkurs CUPT może przyczynić się do istotnego poprawienia kondycji rynku międzymiastowych przewozów autobusowych. Zastrzega jednak, że kluczowe znaczenie dla jego odnowy miałoby przyjęcie znowelizowanej ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Miałaby od nowa zorganizować rynek przewozów regionalnych i wprowadzić długoletnie kontrakty. – Wygrywać będzie ten, kto zaoferuje ekologiczny, komfortowy i dostępny dla wszystkich tabor za konkurencyjną cenę. U naszych sąsiadów, zarówno południowych jak i zachodnich, to właśnie tego typu pojazdy dominują na autobusowym rynku i sprzedają się w setkach sztuk rocznie – mówił w rozmowie z „Rzeczpospolitą” Aleksander Kierecki, redaktor naczelny InfoBus i szef firmy JMK Analizy Rynku Transportowego.

Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, w pierwszych dwóch miesiącach 2023 r. zarejestrowano jedynie 9 autobusów międzymiastowych. Z kolei według branżowego serwisu TransInfo, w całym ubiegłym roku były to zaledwie 33 pojazdy.

Czytaj więcej

Połowa autobusów elektrycznych w Łodzi nie jeździ. PGE uruchomiło tylko trzy ładowarki

Tymczasem również 17 kwietnia rusza kolejny nabór wniosków o dotacje do zeroemisyjnego transportu w rządowym programie Zielony Transport Publiczny. Budżet nowej edycji to 480,4 mln zł, z czego 276,7 mln ma stanowić wsparcie bezzwrotne. W ramach naboru planowane jest dofinansowanie zakupu 550 autobusów zeroemisyjnych za nieco ponad 2 mld zł. Jednak zawarcie umów o dofinansowanie powyżej kwoty budżetu naboru uzależnione jest od uruchomienia pieniędzy w ramach Krajowego Planu Odbudowy.

Komisja Europejska zaproponowała w marcu, aby wszystkie nowe autobusy miejskie stały się bezemisyjne już od 2030 r. W Polsce może to być problemem, bo samorządowe zakupy elektrycznych autobusów spadają – w ub. roku o przeszło jedną czwarta r/r, podczas gdy w całej Unii wzrosły o niemal 14 proc. A jeśli w 2021 r. udział elektrobusów w zakupach miejskich przewoźników przekraczał 36 proc., to w 2022 r. stopniał do niewiele ponad 23 proc.

Samorządy będą mogły otrzymać dofinansowanie na pojazdy elektryczne, wodorowe oraz hybrydy plug-in, a także zasilane paliwami alternatywnymi: gazem CNG lub LPG/LNG. Będą one obsługiwać nowo tworzone pozamiejskie linie autobusowe lub zastępować przestarzały tabor obsługujący linie pozamiejskie połączenia zagrożone likwidacją. W sumie unijne wsparcie obejmie zakup maksymalnie 364 autobusów. Wszystkie kupowane pojazdy powinny być przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami.

Jak informuje CUPT, wnioski o dotacje będą mogły składać powiaty, związki powiatowe, związki powiatowo-gminne, związki gminne, a także gminy. Dofinansowanie będzie przyznawane na zasadach konkursu. Jego wysokość może sięgnąć 95 proc. kosztów, a jego łączna wartość to prawie 1,7 mld zł. Wnioski będą przyjmowane przez miesiąc – od 17 kwietnia do 17 maja 2023 r. Ocena wniosków ma być prowadzona do 21 października 2023 r., podpisanie umów ma być sfinalizowane do końca tego roku.

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Transport
Szybkie pociągi zjadą łącznicami do powiatów
Transport
Kolej funduje mieszkańcom Katowic horror na ulicach
Transport
Jak polskie miasta świętują Europejski Tydzień Mobilności?
Transport
W złym stanie prawie połowa dróg w Polsce. Nowy raport
Transport
Potrzebne stacje dla wodorowej floty