Samorządy będą mogły otrzymać dofinansowanie na pojazdy elektryczne, wodorowe oraz hybrydy plug-in, a także zasilane paliwami alternatywnymi: gazem CNG lub LPG/LNG. Będą one obsługiwać nowo tworzone pozamiejskie linie autobusowe lub zastępować przestarzały tabor obsługujący linie pozamiejskie połączenia zagrożone likwidacją. W sumie unijne wsparcie obejmie zakup maksymalnie 364 autobusów. Wszystkie kupowane pojazdy powinny być przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami.
Jak informuje CUPT, wnioski o dotacje będą mogły składać powiaty, związki powiatowe, związki powiatowo-gminne, związki gminne, a także gminy. Dofinansowanie będzie przyznawane na zasadach konkursu. Jego wysokość może sięgnąć 95 proc. kosztów, a jego łączna wartość to prawie 1,7 mld zł. Wnioski będą przyjmowane przez miesiąc – od 17 kwietnia do 17 maja 2023 r. Ocena wniosków ma być prowadzona do 21 października 2023 r., podpisanie umów ma być sfinalizowane do końca tego roku.
Czytaj więcej
W Starachowicach właśnie minął rok od udostępnienia mieszkańcom darmowych przejazdów miejskimi autobusami. Decyzja okazała się strzałem w dziesiątkę: frekwencja wzrosła trzykrotnie.
Jak podaje branżowy serwis InfoBus, najnowszy konkurs CUPT może przyczynić się do istotnego poprawienia kondycji rynku międzymiastowych przewozów autobusowych. Zastrzega jednak, że kluczowe znaczenie dla jego odnowy miałoby przyjęcie znowelizowanej ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Miałaby od nowa zorganizować rynek przewozów regionalnych i wprowadzić długoletnie kontrakty. – Wygrywać będzie ten, kto zaoferuje ekologiczny, komfortowy i dostępny dla wszystkich tabor za konkurencyjną cenę. U naszych sąsiadów, zarówno południowych jak i zachodnich, to właśnie tego typu pojazdy dominują na autobusowym rynku i sprzedają się w setkach sztuk rocznie – mówił w rozmowie z „Rzeczpospolitą” Aleksander Kierecki, redaktor naczelny InfoBus i szef firmy JMK Analizy Rynku Transportowego.
Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, w pierwszych dwóch miesiącach 2023 r. zarejestrowano jedynie 9 autobusów międzymiastowych. Z kolei według branżowego serwisu TransInfo, w całym ubiegłym roku były to zaledwie 33 pojazdy.