Reklama
Rozwiń

Raport BGK: rozwój bezemisyjnego transportu w miastach musi mocno przyspieszyć

Wartość inwestycji największych samorządów w zeroemisyjne autobusy sięga już 1,5 mld zł. Jednak mimo gigantycznych nakładów, poziom elektryfikacji autobusowej floty w miastach wciąż jest za mały – wynika z najnowszego raportu Banku Gospodarstwa Krajowego „Transport zbiorowy w polskich samorządach – stan obecny i plany na przyszłość”.

Publikacja: 17.04.2023 10:52

Raport BGK: rozwój bezemisyjnego transportu w miastach musi mocno przyspieszyć

Foto: Adobe Stock

Choć udział elektrobusów w łącznych zakupach nowych autobusów miejskich jest w ostatnich latach wysoki (w 2021 r. przekraczał nawet jedną trzecią, w roku ubiegłym zmalał do niespełna jednaj czwartej), to według BGK, że autobusy napędzane silnikiem diesla wciąż stanowią 79 proc. wszystkich pojazdów w samorządowych flotach. Natomiast odsetek autobusów zeroemisyjnych wynosi zaledwie 6,6 proc.

To zdecydowanie za mało wobec perspektywy nowych przepisów unijnych, wymuszających na miastach przechodzenie na bezemisyjny transport publiczny. Komisja Europejska proponuje, aby wszystkie wprowadzane od 2030 r. do ruchu autobusy miejskie były zeroemisyjne. Ma to ułatwić osiągnięcie strategicznego celu, jakim jest ograniczenie do 2040 r. emisji CO2 z pojazdów ciężkich o 40 proc.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Transport
Rok funkcjonowania Strefy Czystego Transportu w Warszawie. „Ani jednego mandatu”
Transport
Urzędnik w elektrycznym samochodzie. A czasem i na e-rowerze
Transport
Miejskie autobusy znowu zaczęły jechać z prądem
Transport
Wodorowe Nesobusy będą wozić krakowian. Inwestycja w 100 proc. sfinansowana z KPO
Transport
Podwaliny pod drugą strefę czystego transportu w Polsce położone. Co dalej?