Trójmiasto przed starem Mevo 2.0. Ale już po pierwszych testach

Po ponad trzech latach przerwy na ulice Gdańska wróciły miejskie rowery. Na razie nie są jeszcze ogólnie dostępne, bo wciąż trwają testy systemu.

Publikacja: 20.04.2023 12:55

Trójmiasto przed starem Mevo 2.0. Ale już po pierwszych testach

Foto: Adobe Stock

– Na dzień dzisiejszy odebraliśmy 245 stacji na terenie 16 gmin. Spośród nich, do 50 stacji zgłoszono uwagi dotyczące przede wszystkim stanu technicznego – mówi Dagmara Kleczewska, kierowniczki projektu Mevo. Odbiór stacji ładujących ma rozpocząć się w przyszłym tygodniu.

Sprawdzają jak działa system

System Mevo 2.0 nie jest jeszcze dostępny dla mieszkańców, ale mimo to każdego dnia można zobaczyć czerwone rowery na ulicach trójmiejskiej metropolii. Trwają testy systemu.

- Współpracownicy Obszaru Metropolitarnego Gdańsk Gdynia Sopot (OMGGS), przedstawiciele gmin uczestniczących w projekcie oraz specjaliści sprawdzają nie tylko rowery – 25 tradycyjnych i 75 z napędem wspomaganym elektrycznie, ale również funkcjonowanie systemu informatycznego i całej infrastruktury – podaje gdański ratusz.

Po pierwszym tygodniu testów spływają pierwsze uwagi na temat funkcjonowania systemu. Według Dagmary Kleczewskiej, kierowniczki projektu Mevo, najwięcej z nich dotyczy działania aplikacji.

– Aplikacja Mevo wciąż nie jest doskonała. Kod QR jest skanowany zbyt długo, nie zawsze rower wypożycza się od razu po naciśnięciu odpowiedniego przycisku, aplikacja często pokazuje inny poziom naładowania baterii, niż jest w rzeczywistości; system zawiesza się przy blokowaniu roweru lub uwolnieniu blokady; są również uwagi na temat dokładności GPS – przyznaje Dagmara Kleczewska.

To jest testowanie wieloetapowe

Urzędniczka podkreśla, że właśnie po to wprowadzono wieloetapowy okres testowy, żeby wszystkie możliwe wady wyszły na jaw jeszcze przed udostępnieniem mieszkańcom Metropolii całej floty rowerów.

- Każdy nowy produkt czy usługa ma taki okres, że nie jest od razu idealna. Tym bardziej produkt tak innowacyjny jak Mevo. Na bieżąco zgłaszamy uwagi do operatora – firmy City Bike Global – który regularnie weryfikuje i poddaje naprawie pojawiające się niedoskonałości – tłumaczy kierowniczka projektu Mevo 2.0.

Według Dagmary Kleczewskiej oprócz krytycznych uwag są również pozytywne opinie, dotyczące przede wszystkim solidności wykonania rowerów oraz sprawnie działającego wspomagania elektrycznego.

W czasie trwania testów odbierana jest również infrastruktura rowerowa: 717 stacji postoju, 51 punktów ładowania baterii oraz 17 punktów serwisowych.

Na razie odebrano 245 stacji na terenie 16 gmin. - Wśród nich, do 50 stacji zgłoszono uwagi dotyczące przede wszystkim stanu technicznego – mówi Dagmara Kleczewska. Odbiór stacji ładujących ma rozpocząć się w przyszłym tygodniu.

Urzędnicy zapowiadają, że jeśli testy wypadną pomyślnie, a poprawki zostaną wdrożone zgodnie z planem to w maju system przekazany zostanie do kolejnego etapu testowania - przez mieszkańców metropolii.

Podczas drugiego etapu do nieodpłatnego korzystania w trybie testowym (opłata manipulacyjna 1 grosz) mieszkańcom zostanie udostępnione 50 proc. floty rowerowej.

- Gdy wszystko będzie funkcjonowało w sposób należyty i nieprzerwany, na ulice metropolii wyruszy cała flota rowerów klasycznych oraz ze wspomaganiem elektrycznym – zapowiada gdański ratusz.

Poprzedni operator nie dotrzymał terminów

W październiku 2019 roku Zarząd Obszaru Metropolitalnego zdecydował o rozwiązaniu umowy z NB Tricity na zarządzanie Rowerem Metropolitalnym Mevo.

W ocenie zarządu była to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu.

Jak podawali prezydenci Gdańska, Gdyni i Sopotu - Zarząd Obszaru - dawał operatorowi wiele szans i wyznaczał liczne dodatkowe terminy, na wykonanie warunków umowy czyli. dostarczenie kolejnych transz rowerów oraz zapewnienie poprawnego działania systemu.

Ale przedłużone terminy, wskazywane i obiecywane przez firmę zostały jednak dotrzymane.

- Decyzja o odstąpieniu od umowy pozwoli natomiast uruchomić gwarancję bankową, jaką zabezpieczony jest kontrakt i odzyskać część zainwestowanych pieniędzy – tłumaczyli prezydenci Trójmiasta

Podkreślali, że niedotrzymywanie kolejnych terminów dostaw rowerów, niedotrzymywanie parametrów obsługi systemu - nieustanne usterki, częsty brak dostępności rowerów i inne problemy - nie dają nadziei na to, że spółka będzie w stanie kontynuować projekt, zwłaszcza wobec planowanego wzrostu liczby rowerów.

W przypadku Mevo 2.0 środki zasilające konta użytkowników systemu będą trafiały bezpośrednio do OMGGS, a nie na konto operatora, jak miało to miejsce w poprzedniej edycji projektu.

– Na dzień dzisiejszy odebraliśmy 245 stacji na terenie 16 gmin. Spośród nich, do 50 stacji zgłoszono uwagi dotyczące przede wszystkim stanu technicznego – mówi Dagmara Kleczewska, kierowniczki projektu Mevo. Odbiór stacji ładujących ma rozpocząć się w przyszłym tygodniu.

Sprawdzają jak działa system

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce