Gdańsk chce zapanować nad hulajnogami. Wprowadza nowe rozwiązania

O ponad 100 miejsc wzrośnie od maja w Gdańsku liczba miejsc przeznaczonych do parkowania elektrycznych hulajnóg.

Publikacja: 20.04.2023 12:51

Gdańsk chce zapanować nad hulajnogami. Wprowadza nowe rozwiązania

Foto: Adobe Stock

Użytkownicy, którzy będą zostawiać w wyznaczonych miejscach urządzenia będą mogli liczyć na dodatkowe bonusy, a ignorujący przepisy - na kary.

- Ustaliliśmy, że w trzech kluczowych częściach miasta, czyli na Głównym Mieście, w na terenach wzdłuż al. Grunwaldzkiej, m.in. we Wrzeszczu i Oliwie oraz w pasie nadmorskim, zostaną wprowadzone parkingi obligatoryjne, czyli takie, w których użytkownik hulajnogi będzie musiał zostawić. Natomiast operator, ustawiając hulajnogi, także będzie musiał korzystać z tych wyznaczonych miejsc – zapowiada Łukasz Kłos, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Nowe miejsca parkingowe dla hulajnóg

Władze Gdańska doszły do porozumienia z czterema operatorami hulajnóg elektrycznych - wszystkimi, którzy oferują swoje usługi w tym mieście. Wypracowano nowe zasady użytkowania hulajnóg.

- Chodzi przede wszystkim o zabezpieczenie przestrzeni publicznej przed hulajnogami, które są porzucane w niedozwolonych miejscach, przez co stwarzają niebezpieczeństwo dla pieszych, rowerzystów, a czasem i kierowców – podaje gdański ratusz.

W Gdańsku wyznaczono dodatkowe 110 lokalizacji dla takich parkingów dla hulajnóg. To rozwiązanie ma ułatwić znalezienie, ale też i pozostawienie w bezpiecznym miejscu hulajnogi. W sumie w całym Gdańsku będzie już 350 takich lokalizacji.

- W przyszłości będziemy pracować nad tym, by powiększać strefy, w których znajdą się obligatoryjne parkingi. W najbliższych miesiącach będziemy obserwować zaproponowane obecnie rozwiązania, a jesienią przeanalizujemy sytuację i będziemy decydować o dalszych krokach - zapowiada Łukasz Kłos.

Nowe miejsca parkingowe dla hulajnóg zostały już wymalowane, a dotychczasowe odświeżone. - W poszczególnych aplikacjach operatorzy przygotowali informacje na ten temat, oraz nową mapę i nowe wskazówki, w jaki sposób korzystać z tych hulajnóg - poinformował Łukasz Kłos.

Nie zostawisz hulajnogi w zakazanej strefie

Co dla użytkowników oznaczają te nowe rozwiązania? - Wprowadzamy strefę hybrydową. Oznacza to, że w ograniczonym obszarze, w centrum miasta, będziemy mieli strefy, w których będzie obowiązywał zakaz parkowania – mówi Michał Paprocki z firmy Dott.

Do niektórych miejsc jak na ulicę Długą, Długi Targ czy na molo, ani nie wjedziemy, ani tam nie zaparkujemy, bo system nie zgodzi się na zakończenie podróży.

W tych strefach użytkownik nie będzie mógł zakończyć podróży i zwrócić hulajnogi. Wokół tych miejsc znajdą się wyznaczone parkingi obligatoryjne.

Zarówno "strefy zakazane", jak i nowe lokalizacje parkingów obligatoryjnych pojawią się na mapach w aplikacjach poszczególnych operatorów.

Poza tymi parkingami, także będzie można parkować, ale trzeba będzie pamiętać o trzech zasadach: parkowaniu równolegle do jezdni, parkowaniu przy oddalonej od jezdni krawędzi chodnika czy zachowaniu 1,5 metra przestrzeni dla pieszych.

Aby użytkownicy parkowali hulajnogi w wyznaczonych miejscach, operatorzy przygotowali specjalne bonusy, które mają ich do tego zachęcać. Na razie szczegóły nie są znane.

- W „lekko powiększonej strefie" będą wyznaczone punkty, w których będzie można oddawać te pojazdy. Poza wyznaczoną strefą użytkownicy będą mogli nadal pozostawiać hulajnogi, ale zgodnie z przepisami ruchu drogowego, czyli pozostawiając je równolegle do jezdni przy krawędzi dalszej od jezdni – dodaje Michał Paprocki. Zapowiada, że informacje dotyczące nowych punktów parkowania będą zawarte w aplikacjach.

Każdy z operatorów będzie prowadził też kampanię edukacyjną w zakresie prawidłowego, bezpiecznego parkowania hulajnóg.

Na chodniku najważniejszy jest pieszy

Od niemal dwóch lat obowiązuje znowelizowana ustawa o ruchu drogowym. Reguluje ona szereg zapisów regulujących zasady poruszania się hulajnogami.

Zgodnie z nią hulajnogą można jechać wydzielona drogą dla rowerów lub pasem ruchu dla rowerów, z prędkością do 20 km na godzinę.

A gdy w pobliżu nie ma wydzielonej drogi dla rowerów, ani pasa ruchu dla rowerów, należy jechać po jezdni, o ile obowiązuje na niej ograniczenie prędkości do 30 km na godzinę.

Poza tym gdy na drodze obowiązuje prędkość powyżej 30 km/h, a w pobliżu nie ma wydzielonej drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, dopuszcza się jazdę po chodniku, jednak z prędkością dostosowaną do prędkości pieszych, ale z uwzględnieniem ich bezwzględnego pierwszeństwa.

Zgodnie z przepisami dzieci w wieku do 10 lat mogą korzystać z hulajnóg elektrycznych tylko w strefie zamieszkania i pod opieką dorosłych, a młodzież w wieku 10-18 lat jadąc na hulajnodze, jest zobowiązana posiadać kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T.

Użytkownikowi hulajnogi elektrycznej nie wolno: ciągnąć lub holować inny pojazdu, przewozić innych osób, zwierząt i ładunków.

Użytkownicy, którzy będą zostawiać w wyznaczonych miejscach urządzenia będą mogli liczyć na dodatkowe bonusy, a ignorujący przepisy - na kary.

- Ustaliliśmy, że w trzech kluczowych częściach miasta, czyli na Głównym Mieście, w na terenach wzdłuż al. Grunwaldzkiej, m.in. we Wrzeszczu i Oliwie oraz w pasie nadmorskim, zostaną wprowadzone parkingi obligatoryjne, czyli takie, w których użytkownik hulajnogi będzie musiał zostawić. Natomiast operator, ustawiając hulajnogi, także będzie musiał korzystać z tych wyznaczonych miejsc – zapowiada Łukasz Kłos, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Strefa czystego transportu w Krakowie: będzie, ale później
Materiał partnera
Budownictwo neutralne dla klimatu
Transport
Skoro są dopłaty do e-aut, to czemu nie do e-rowerów?
Transport
Climate Classic Gdańsk 2024: Rowerzyści pojechali dla klimatu
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Transport
Nowy przewoźnik może wyrzucić Polregio z torów na Zachodnim Pomorzu
Materiał Promocyjny
Problem sukcesji w polskich firmach będzie narastał