Reklama

Gdańsk chce zapanować nad hulajnogami. Wprowadza nowe rozwiązania

O ponad 100 miejsc wzrośnie od maja w Gdańsku liczba miejsc przeznaczonych do parkowania elektrycznych hulajnóg.

Publikacja: 20.04.2023 12:51

Gdańsk chce zapanować nad hulajnogami. Wprowadza nowe rozwiązania

Foto: Adobe Stock

Użytkownicy, którzy będą zostawiać w wyznaczonych miejscach urządzenia będą mogli liczyć na dodatkowe bonusy, a ignorujący przepisy - na kary.

- Ustaliliśmy, że w trzech kluczowych częściach miasta, czyli na Głównym Mieście, w na terenach wzdłuż al. Grunwaldzkiej, m.in. we Wrzeszczu i Oliwie oraz w pasie nadmorskim, zostaną wprowadzone parkingi obligatoryjne, czyli takie, w których użytkownik hulajnogi będzie musiał zostawić. Natomiast operator, ustawiając hulajnogi, także będzie musiał korzystać z tych wyznaczonych miejsc – zapowiada Łukasz Kłos, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Nowe miejsca parkingowe dla hulajnóg

Władze Gdańska doszły do porozumienia z czterema operatorami hulajnóg elektrycznych - wszystkimi, którzy oferują swoje usługi w tym mieście. Wypracowano nowe zasady użytkowania hulajnóg.

- Chodzi przede wszystkim o zabezpieczenie przestrzeni publicznej przed hulajnogami, które są porzucane w niedozwolonych miejscach, przez co stwarzają niebezpieczeństwo dla pieszych, rowerzystów, a czasem i kierowców – podaje gdański ratusz.

W Gdańsku wyznaczono dodatkowe 110 lokalizacji dla takich parkingów dla hulajnóg. To rozwiązanie ma ułatwić znalezienie, ale też i pozostawienie w bezpiecznym miejscu hulajnogi. W sumie w całym Gdańsku będzie już 350 takich lokalizacji.

Reklama
Reklama

- W przyszłości będziemy pracować nad tym, by powiększać strefy, w których znajdą się obligatoryjne parkingi. W najbliższych miesiącach będziemy obserwować zaproponowane obecnie rozwiązania, a jesienią przeanalizujemy sytuację i będziemy decydować o dalszych krokach - zapowiada Łukasz Kłos.

Nowe miejsca parkingowe dla hulajnóg zostały już wymalowane, a dotychczasowe odświeżone. - W poszczególnych aplikacjach operatorzy przygotowali informacje na ten temat, oraz nową mapę i nowe wskazówki, w jaki sposób korzystać z tych hulajnóg - poinformował Łukasz Kłos.

Nie zostawisz hulajnogi w zakazanej strefie

Co dla użytkowników oznaczają te nowe rozwiązania? - Wprowadzamy strefę hybrydową. Oznacza to, że w ograniczonym obszarze, w centrum miasta, będziemy mieli strefy, w których będzie obowiązywał zakaz parkowania – mówi Michał Paprocki z firmy Dott.

Do niektórych miejsc jak na ulicę Długą, Długi Targ czy na molo, ani nie wjedziemy, ani tam nie zaparkujemy, bo system nie zgodzi się na zakończenie podróży.

W tych strefach użytkownik nie będzie mógł zakończyć podróży i zwrócić hulajnogi. Wokół tych miejsc znajdą się wyznaczone parkingi obligatoryjne.

Zarówno "strefy zakazane", jak i nowe lokalizacje parkingów obligatoryjnych pojawią się na mapach w aplikacjach poszczególnych operatorów.

Reklama
Reklama

Poza tymi parkingami, także będzie można parkować, ale trzeba będzie pamiętać o trzech zasadach: parkowaniu równolegle do jezdni, parkowaniu przy oddalonej od jezdni krawędzi chodnika czy zachowaniu 1,5 metra przestrzeni dla pieszych.

Aby użytkownicy parkowali hulajnogi w wyznaczonych miejscach, operatorzy przygotowali specjalne bonusy, które mają ich do tego zachęcać. Na razie szczegóły nie są znane.

- W „lekko powiększonej strefie" będą wyznaczone punkty, w których będzie można oddawać te pojazdy. Poza wyznaczoną strefą użytkownicy będą mogli nadal pozostawiać hulajnogi, ale zgodnie z przepisami ruchu drogowego, czyli pozostawiając je równolegle do jezdni przy krawędzi dalszej od jezdni – dodaje Michał Paprocki. Zapowiada, że informacje dotyczące nowych punktów parkowania będą zawarte w aplikacjach.

Każdy z operatorów będzie prowadził też kampanię edukacyjną w zakresie prawidłowego, bezpiecznego parkowania hulajnóg.

Na chodniku najważniejszy jest pieszy

Od niemal dwóch lat obowiązuje znowelizowana ustawa o ruchu drogowym. Reguluje ona szereg zapisów regulujących zasady poruszania się hulajnogami.

Zgodnie z nią hulajnogą można jechać wydzielona drogą dla rowerów lub pasem ruchu dla rowerów, z prędkością do 20 km na godzinę.

Reklama
Reklama

A gdy w pobliżu nie ma wydzielonej drogi dla rowerów, ani pasa ruchu dla rowerów, należy jechać po jezdni, o ile obowiązuje na niej ograniczenie prędkości do 30 km na godzinę.

Poza tym gdy na drodze obowiązuje prędkość powyżej 30 km/h, a w pobliżu nie ma wydzielonej drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, dopuszcza się jazdę po chodniku, jednak z prędkością dostosowaną do prędkości pieszych, ale z uwzględnieniem ich bezwzględnego pierwszeństwa.

Zgodnie z przepisami dzieci w wieku do 10 lat mogą korzystać z hulajnóg elektrycznych tylko w strefie zamieszkania i pod opieką dorosłych, a młodzież w wieku 10-18 lat jadąc na hulajnodze, jest zobowiązana posiadać kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T.

Użytkownikowi hulajnogi elektrycznej nie wolno: ciągnąć lub holować inny pojazdu, przewozić innych osób, zwierząt i ładunków.

Transport
Miasta inwestują w systemy ITS. Finansowe wsparcie zapewniają fundusze unijne
Materiał Promocyjny
Kameralna. Niska zabudowa, wysoki standard myślenia o przestrzeni
Transport
Od połowy grudnia pociągi pojadą inaczej. Kogo zmiany dotkną najbardziej?
Transport
Samorządy kupują autobusy. Będzie więcej elektryków
Transport
Buspasy już nie dla elektryków. Dziś decyzje podejmują władze lokalne
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
Nowe połączenia kolejowe z regionalnymi lotniskami? Jeśli będą pieniądze
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama