Pierwsze cztery velostrady połączą Katowice z Tychami oraz miastami Zagłębia

W aglomeracji katowickiej rozkręcają się przygotowania do budowy rowerowych velostrad.

Publikacja: 28.03.2023 10:53

Pierwsze cztery velostrady połączą Katowice z Tychami oraz miastami Zagłębia

Foto: Adobe Stock

To jedno ze strategicznych przedsięwzięć Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), którego realizację zapoczątkowało w maju 2022 r. podpisanie porozumienia 11 gmin dotyczącego budowy pierwszych czterech z ośmiu tras. W kolejnych miesiącach zapadły zgody co do pozostałych velostrad, a w grudniu ogłoszony został przetarg na dokumentacje techniczną. Wybrani wykonacy w ciągu 10 miesięcy mają przygotować je dla tras łączących Katowice z Sosnowcem, Tychami, Mysłowicami oraz Sosnowiec z Dąbrową Górniczą.

Velostrada z Katowic do Sosnowca będzie liczyć prawie 10 km i pobiegnie od katowickich Bulwarów Rawy w okolicy ul. Bankowej, przez tereny na wschód od drogi ekspresowej S86, aż po centrum Sosnowca. Koniec trasy został przewidziany przy parku Dietla, nieopodal ul. Żeromskiego.

O niespełna kilometr krótsza będzie trasa rowerowa do Mysłowic: rozpocznie się w Katowicach-Brynowie, będzie biegła wzdłuż nieczynnej linii kolejowej nieopodal doliny Trzech Stawów i dalej przez dzielnicę Giszowiec. Następnie w kierunku miasta Mysłowice poprowadzi wzdłuż ulicy Mysłowickiej, docierając do granicy z Mysłowicami i dalej wzdłuż ul. Mikołowskiej, aż do rejonu ronda Rotmistrza Pileckiego.

Velostrada z Katowic do Tychów będzie już dłuższa, bo 14-kilometrowa. Koncepcja tego odcinka zakłada przebieg trasy z Giszowca, przez Murcki, do tyskiego Czułowa wzdłuż drogi krajowej nr 86. Planowane jest obejście Murcek od strony wschodniej i ominięcie gęstej zabudowy Czułowa poprzez rowerową obwodnicę, oddalona od zabudowań. Od strony zakończenia velostrady w Tychach planowane jest bezkolizyjne przejście nad ruchliwą drogą krajową DK44 i połączenie z siecią miejskich dróg rowerowych.

Najdłuższa, licząca prawie 17 km ma być velostrada z Sosnowca przez Czeladź i Będzin do Dąbrowy Górniczej. Będzie przedłużeniem trasy z Katowic, która rozgałęzia się do kolejnych miast Zagłębia Dąbrowskiego. Koncepcja zakłada wykorzystanie terenu po kolei piaskowej w Sosnowcu i Czeladzi, a następnie w Będzinie i Dąbrowie Górniczej. Pod uwagę brane jest też poprowadzenie jej wzdłuż trasy S86, a później DK94.

Kolejne velostrady, dla których będą przygotowywane koncepcje techniczne to trasy z Katowic do Piekar Śląskich przez Siemianowice Śląskie, Chorzów i Bytom, z Tarnowskich Gór do Bytomia oraz z Katowic do Mysłowic wzdłuż rzeki Przemszy.

Budowę tras rowerowych rozkręcają także poszczególne miasta. W ubiegłym tygodniu Katowice zapowiedziały budowę kolejnej drogi rowerowej: wzdłuż odcinków ulic Mysłowickiej i Kolistej. Pozwoli ona połączyć infrastrukturę rowerową powstałą w ramach rozbudowy węzła drogowego w Giszowcu z trasą biegnącą w stronę Nikiszowca i centrum miasta. - W tym roku planujemy przystąpić do realizacji prawie 8 km nowych tras w ramach „Katowickiej Infrastruktury Rowerowej", a także przygotować dokumentację projektową na kolejne 2,3 km. Łączna wartość tych zamierzeń to ponad 28 mln zł – zapowiedział Marcin Krupa, prezydent Katowic. W latach 2015-2023 w Katowicach zbudowano ponad 43 km infrastruktury dla rowerzystów za ponad 34 mln zł.

To jedno ze strategicznych przedsięwzięć Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), którego realizację zapoczątkowało w maju 2022 r. podpisanie porozumienia 11 gmin dotyczącego budowy pierwszych czterech z ośmiu tras. W kolejnych miesiącach zapadły zgody co do pozostałych velostrad, a w grudniu ogłoszony został przetarg na dokumentacje techniczną. Wybrani wykonacy w ciągu 10 miesięcy mają przygotować je dla tras łączących Katowice z Sosnowcem, Tychami, Mysłowicami oraz Sosnowiec z Dąbrową Górniczą.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi