Pierwsze cztery velostrady połączą Katowice z Tychami oraz miastami Zagłębia

W aglomeracji katowickiej rozkręcają się przygotowania do budowy rowerowych velostrad.

Publikacja: 28.03.2023 10:53

Pierwsze cztery velostrady połączą Katowice z Tychami oraz miastami Zagłębia

Foto: Adobe Stock

To jedno ze strategicznych przedsięwzięć Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), którego realizację zapoczątkowało w maju 2022 r. podpisanie porozumienia 11 gmin dotyczącego budowy pierwszych czterech z ośmiu tras. W kolejnych miesiącach zapadły zgody co do pozostałych velostrad, a w grudniu ogłoszony został przetarg na dokumentacje techniczną. Wybrani wykonacy w ciągu 10 miesięcy mają przygotować je dla tras łączących Katowice z Sosnowcem, Tychami, Mysłowicami oraz Sosnowiec z Dąbrową Górniczą.

Velostrada z Katowic do Sosnowca będzie liczyć prawie 10 km i pobiegnie od katowickich Bulwarów Rawy w okolicy ul. Bankowej, przez tereny na wschód od drogi ekspresowej S86, aż po centrum Sosnowca. Koniec trasy został przewidziany przy parku Dietla, nieopodal ul. Żeromskiego.

O niespełna kilometr krótsza będzie trasa rowerowa do Mysłowic: rozpocznie się w Katowicach-Brynowie, będzie biegła wzdłuż nieczynnej linii kolejowej nieopodal doliny Trzech Stawów i dalej przez dzielnicę Giszowiec. Następnie w kierunku miasta Mysłowice poprowadzi wzdłuż ulicy Mysłowickiej, docierając do granicy z Mysłowicami i dalej wzdłuż ul. Mikołowskiej, aż do rejonu ronda Rotmistrza Pileckiego.

Velostrada z Katowic do Tychów będzie już dłuższa, bo 14-kilometrowa. Koncepcja tego odcinka zakłada przebieg trasy z Giszowca, przez Murcki, do tyskiego Czułowa wzdłuż drogi krajowej nr 86. Planowane jest obejście Murcek od strony wschodniej i ominięcie gęstej zabudowy Czułowa poprzez rowerową obwodnicę, oddalona od zabudowań. Od strony zakończenia velostrady w Tychach planowane jest bezkolizyjne przejście nad ruchliwą drogą krajową DK44 i połączenie z siecią miejskich dróg rowerowych.

Najdłuższa, licząca prawie 17 km ma być velostrada z Sosnowca przez Czeladź i Będzin do Dąbrowy Górniczej. Będzie przedłużeniem trasy z Katowic, która rozgałęzia się do kolejnych miast Zagłębia Dąbrowskiego. Koncepcja zakłada wykorzystanie terenu po kolei piaskowej w Sosnowcu i Czeladzi, a następnie w Będzinie i Dąbrowie Górniczej. Pod uwagę brane jest też poprowadzenie jej wzdłuż trasy S86, a później DK94.

Kolejne velostrady, dla których będą przygotowywane koncepcje techniczne to trasy z Katowic do Piekar Śląskich przez Siemianowice Śląskie, Chorzów i Bytom, z Tarnowskich Gór do Bytomia oraz z Katowic do Mysłowic wzdłuż rzeki Przemszy.

Budowę tras rowerowych rozkręcają także poszczególne miasta. W ubiegłym tygodniu Katowice zapowiedziały budowę kolejnej drogi rowerowej: wzdłuż odcinków ulic Mysłowickiej i Kolistej. Pozwoli ona połączyć infrastrukturę rowerową powstałą w ramach rozbudowy węzła drogowego w Giszowcu z trasą biegnącą w stronę Nikiszowca i centrum miasta. - W tym roku planujemy przystąpić do realizacji prawie 8 km nowych tras w ramach „Katowickiej Infrastruktury Rowerowej", a także przygotować dokumentację projektową na kolejne 2,3 km. Łączna wartość tych zamierzeń to ponad 28 mln zł – zapowiedział Marcin Krupa, prezydent Katowic. W latach 2015-2023 w Katowicach zbudowano ponad 43 km infrastruktury dla rowerzystów za ponad 34 mln zł.

Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce