W Polsce jeździ najwięcej autobusów w Europie. Są jeszcze starsze od osobówek

Średni wiek autobusu miejskiego nad Wisłą wynosi 16 lat. Starsze pojazdy wożą jedynie pasażerów w Rumunii oraz Grecji.

Publikacja: 17.02.2023 17:02

Warszawa ma jedną z większych w Europie flot autobusów elektrycznych

Warszawa ma jedną z większych w Europie flot autobusów elektrycznych

Foto: PoppyPix

Już wkrótce samorządy będą musiały reorganizować swoje plany taborowe, zwłaszcza pod względem powiększania flot o miejskie autobusy z napędem spalinowym. Od 2030 r. nowe tego rodzaju pojazdy wprowadzane na rynek będą musiały być bezemisyjne – takie plany przedstawiła właśnie Komisja Europejska.

- Samochody ciężarowe, autobusy miejskie i autobusy dalekobieżne odpowiadają za ponad 6 proc. całkowitych emisji gazów cieplarnianych w UE i ponad 25 proc. emisji gazów cieplarnianych z transportu drogowego – podkreśliła KE w wydanym komunikacie.

Jak podała firma konsultingowa Chatrou CME Solutions, obecnie w Europie jeździ 12,5 tys. elektrycznych autobusów miejskich. - To oznacza, że 30 proc. europejskiego rynku tego rodzaju pojazdów jest zasilanych bateryjnie. Autobusy z napędem alternatywnym stanowią już ponad 62 procent rynku autobusów miejskich w UE – komentuje branżowy serwis InfoBus.

Czytaj więcej

Skutki ataku hakerów na miejski transport. Dane pasażerów bezpieczne?

W ubiegłym roku największym rynkiem miejskich elektrobusów była wielka Brytania (685 nowych pojazdów), następnie Niemcy (581) oraz Francja (549). To te same kraje, które najwięcej elektrobusów kupowały w ostatnich 11 latach.

Także polskie miasta będą w tym roku będą powiększać floty bezemisyjnych i niskoemisyjnych autobusów miejskich. Przykładowo przetarg na 12 przegubowych elektrobusów ogłosi wkrótce Warszawa, po której już jeżdżą 162 autobusy zasilane prądem. - To jedna z większych flot tego typu pojazdów w Europie. Wkrótce dołączy do nich tuzin kolejnych – zapowiada Katarzyna Strzegowska, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie. Dzięki temu zostanie wycofanych 12 najstarszych przegubowców z silnikami diesla.

Na elektrobusy decydują się także mniejsze miasta, jak np. Bolesławiec, gdzie zamówiono już czwarty taki pojazd, czy Radomsko, gdzie właśnie rozpoczynają się testy mające ocenić przyszłe koszty eksploatacji zakupionych autobusów elektrycznych oraz ocenić jakość i komfort jazdy dla podróżujących.

Czytaj więcej

Samorządowe wydatki na komunikację rosną. Bilety muszą drożeć

Według serwisu Elektromobilni.pl, pod koniec pierwszej połowy 2023 r. w polskich miastach może łącznie jeździć nawet 950 elektrycznych autobusów. Natomiast z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i firmy JMK Analizy Rynku Transportowego, w 2022 r. zarejestrowanych zostało 140 autobusów z napędem elektrycznym, w tym dwa wodorowe, wyprodukowane przez Autosana i Solarisa.

Ale dotychczasowe wysokie tempo elektryfikacji transportu autobusowego w polskich miastach słabnie. Ubiegłoroczny wynik okazał się znacznie gorszy w porównaniu do 2021 r., w którym przybyło 213 elektrobusów. Miały one wówczas 36,3-procentowy udział w całości nowo rejestrowanych autobusów miejskich, podczas gry w ubiegłym roku wyniósł on już tylko 23,2 proc.

Tymczasem z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA wynika, że Polska ma największą flotę autobusów wszystkich rodzajów, a zarazem jedną z najstarszych. Liczy ona 126,5 tys. pojazdów, których średni wiek wynosi 16 lat. Starsze autobusy (średnio) jeżdżą jedynie w Rumunii (20,2 lat) oraz w Grecji (19 lat).

Już wkrótce samorządy będą musiały reorganizować swoje plany taborowe, zwłaszcza pod względem powiększania flot o miejskie autobusy z napędem spalinowym. Od 2030 r. nowe tego rodzaju pojazdy wprowadzane na rynek będą musiały być bezemisyjne – takie plany przedstawiła właśnie Komisja Europejska.

- Samochody ciężarowe, autobusy miejskie i autobusy dalekobieżne odpowiadają za ponad 6 proc. całkowitych emisji gazów cieplarnianych w UE i ponad 25 proc. emisji gazów cieplarnianych z transportu drogowego – podkreśliła KE w wydanym komunikacie.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi