Po trzech latach przerwy kolej wróciła w Beskidy

Tuż przed sezonem narciarskim wróciły pociągi w Beskidy. Po nowych torach mogą jechać szybciej i częściej.

Publikacja: 13.12.2022 17:15

Przez ostatnie tygodnie trwały odbiory eksploatacyjne zmodernizowanej linii kolejowej

Przez ostatnie tygodnie trwały odbiory eksploatacyjne zmodernizowanej linii kolejowej

Foto: Piotr Szpakowski

Pierwsze pociągi należące do Kolei Śląskich wyjechały na trasę łączącą Katowice z Wisłą Głębce w niedzielę 11 grudnia wczesnym rankiem. Dzień wcześniej ostatni kurs wykonał autobus komunikacji zastępczej pozwalającej dotrzeć do Wisły ze stacji kolejowej w Skoczowie.

Modernizacja linii kolejowej w Beskid Śląski objęła linie na odcinku Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn / Wisła Głębce. Kolejowy dostęp do Cieszyna przy granicy z Czechami poprawił się już wcześniej – od 4 września przejazd z Katowic do Cieszyna przez Skoczów i Goleszów trwa ok. 90 min., co jest dużym ułatwieniem dla mieszkańców regionu, studentów i turystów. Teraz skrócił się czas podróży pomiędzy Katowicami a Wisłą – w najszybszej konfiguracji do godziny i 43 minut, w porównaniu do jazdy sprzed remontu trasy – o blisko pół godziny. Ponadto na zmodernizowanej linii pociągi mogą kursować częściej – w rozkładzie Kolei Śląskich składy jadą co około dwie godziny. W weekendy PKP Intercity uruchomi połączenie z Warszawy.

Czytaj więcej

Trujący efekt drogiego prądu: miasta znowu wola diesle od elektrobusów

Przez ostatnie tygodnie trwały odbiory eksploatacyjne zmodernizowanej linii. Jako ostatni dopuszczony do ruchu został odcinek pomiędzy Wisłą Uzdrowisko a Wisłą Głębce. Do 10 grudnia odbywały się tam jazdy testowe. Na górskim odcinku pociągi jadą nowym torem m.in. przez przebudowany 7-przęsłowy wiadukt kolejowy o długości 120 m i wysokości 25 m nad potokiem Łabajów, wybudowany w latach 1931-1933 oraz most kolejowy w Wiśle Dziechcince.

Cała inwestycja obejmująca trasę do Wisły i Cieszyna kosztowała 460 mln zł, z czego 85 proc. sfinansowała Unia Europejska w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Prace prowadzono na 52 kilometrach torów i sieci trakcyjnej, a także na peronach stacji: Pierściec, Skoczów, Goleszów, Cieszyn, Ustroń, Ustroń Polana i Wisła Uzdrowisko oraz na przystankach Chybie Mnich, Zaborze, Skoczów Bładnice, Goleszów Górny, Bażanowice, Ustroń Zdrój, Wisła Dziechcinka i Wisła Kopydło. Powstały także nowe przystanki: Skoczów Bajerki oraz Ustroń Brzegi. Natomiast przystanek Cieszyn Mnisztwo na linii 190 zmienił nazwę na Cieszyn Uniwersytet, a zamiast Wisły Obłaziec na linii 191 pojawił się przystanek Wisła Jawornik.

Czytaj więcej

Katowice. Nowe przystanki kolejowe powstaną do końca 2023

W Skoczowie uruchomiono lokalne centrum sterowania, mające zwiększyć bezpieczeństwo ruchu pociągów. Obsługuje stacje: Pierściec, Skoczów, Goleszów, Ustroń, Ustroń Polanę i Wisłę Uzdrowisko.

Otwarcie linii kolejowej do Wisły poprzedza planowaną na 17 grudnia inauguracje sezonu narciarskiego. Impreza pod nazwą Beskidy Winter Go odbędzie się w centrum Wisły. Pociąg dla części niezmotoryzowanych turystów będzie dużym udogodnieniem, bo w autobusach komunikacji zastępczej nie można było przewozić nart.

Jeszcze ubiegłej zimy radykalnie poprawiono dojazd do Wisły samochodem. To dzięki modernizacji 7-kilometrowego odcinka biegnącej przez Wisłę drogi nr 941, która przez ponad dwa lata paraliżowała ruch samochodów należących zarówno do mieszkańców jak i odwiedzających wiślańskie doliny wczasowiczów.

Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi