Pierwsze pociągi należące do Kolei Śląskich wyjechały na trasę łączącą Katowice z Wisłą Głębce w niedzielę 11 grudnia wczesnym rankiem. Dzień wcześniej ostatni kurs wykonał autobus komunikacji zastępczej pozwalającej dotrzeć do Wisły ze stacji kolejowej w Skoczowie.
Modernizacja linii kolejowej w Beskid Śląski objęła linie na odcinku Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn / Wisła Głębce. Kolejowy dostęp do Cieszyna przy granicy z Czechami poprawił się już wcześniej – od 4 września przejazd z Katowic do Cieszyna przez Skoczów i Goleszów trwa ok. 90 min., co jest dużym ułatwieniem dla mieszkańców regionu, studentów i turystów. Teraz skrócił się czas podróży pomiędzy Katowicami a Wisłą – w najszybszej konfiguracji do godziny i 43 minut, w porównaniu do jazdy sprzed remontu trasy – o blisko pół godziny. Ponadto na zmodernizowanej linii pociągi mogą kursować częściej – w rozkładzie Kolei Śląskich składy jadą co około dwie godziny. W weekendy PKP Intercity uruchomi połączenie z Warszawy.
Czytaj więcej
Drożejąca energia i malejące dochody samorządów wskutek zmian podatkowych Polskiego Ładu coraz bardziej ograniczają inwestycje samorządów w elektromobilność.
Przez ostatnie tygodnie trwały odbiory eksploatacyjne zmodernizowanej linii. Jako ostatni dopuszczony do ruchu został odcinek pomiędzy Wisłą Uzdrowisko a Wisłą Głębce. Do 10 grudnia odbywały się tam jazdy testowe. Na górskim odcinku pociągi jadą nowym torem m.in. przez przebudowany 7-przęsłowy wiadukt kolejowy o długości 120 m i wysokości 25 m nad potokiem Łabajów, wybudowany w latach 1931-1933 oraz most kolejowy w Wiśle Dziechcince.
Cała inwestycja obejmująca trasę do Wisły i Cieszyna kosztowała 460 mln zł, z czego 85 proc. sfinansowała Unia Europejska w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Prace prowadzono na 52 kilometrach torów i sieci trakcyjnej, a także na peronach stacji: Pierściec, Skoczów, Goleszów, Cieszyn, Ustroń, Ustroń Polana i Wisła Uzdrowisko oraz na przystankach Chybie Mnich, Zaborze, Skoczów Bładnice, Goleszów Górny, Bażanowice, Ustroń Zdrój, Wisła Dziechcinka i Wisła Kopydło. Powstały także nowe przystanki: Skoczów Bajerki oraz Ustroń Brzegi. Natomiast przystanek Cieszyn Mnisztwo na linii 190 zmienił nazwę na Cieszyn Uniwersytet, a zamiast Wisły Obłaziec na linii 191 pojawił się przystanek Wisła Jawornik.
Czytaj więcej
Mieszkańcy Katowic będą mieć łatwiejszy dostęp do kolei. Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) właśnie podpisała umowę dotyczącą budowy czterech nowych przystanków w południowych dzielnicach miasta: Ochojcu, Murckach, Kostuchnie i Podlesiu.
W Skoczowie uruchomiono lokalne centrum sterowania, mające zwiększyć bezpieczeństwo ruchu pociągów. Obsługuje stacje: Pierściec, Skoczów, Goleszów, Ustroń, Ustroń Polanę i Wisłę Uzdrowisko.
Otwarcie linii kolejowej do Wisły poprzedza planowaną na 17 grudnia inauguracje sezonu narciarskiego. Impreza pod nazwą Beskidy Winter Go odbędzie się w centrum Wisły. Pociąg dla części niezmotoryzowanych turystów będzie dużym udogodnieniem, bo w autobusach komunikacji zastępczej nie można było przewozić nart.
Jeszcze ubiegłej zimy radykalnie poprawiono dojazd do Wisły
samochodem. To dzięki modernizacji 7-kilometrowego odcinka biegnącej przez
Wisłę drogi nr 941, która przez ponad dwa lata paraliżowała ruch samochodów
należących zarówno do mieszkańców jak i odwiedzających wiślańskie doliny
wczasowiczów.